Bakdämp eller inte???

• Trådstartare Trådstartare mrf
  • Start datum Start datum
Bakdämp eller inte???
En heldämpad hoj är mycket mjukare i landningar, men de kostar mer och är enligt vissa tråkigare eftersom man inte behöver vara lika teknisk som med en HT...

Bakdämp eller inte???
Om man ska hoppa jätte-stora grejer ( > 10m ) eller är rädd om juvelerna eller bara är allmänt feg och osmidig kan det vara bra med heldämpat. Annars är Hardtail överlägset.

Bakdämp eller inte???
Jag gillar att hoppa på fulldämpat.
Det kan bero på att jag aldrig ägt en hardtail med en
riktig gaffel som dämpat (bara med en dämpad gaffel som inte dämpat).

Efter vad jag har förstått ska du tydligen få en bättre "popp" från kicken med HT än med FS, då balkdämpare har en tendens att "äta" upp mycket av uthoppet.
Själv tycker jag inte det är något problem om man komprimerar dämparna något innan man hoppar.
Men som sagt, har aldrig ägt en HT

Bakdämp eller inte???
Kan även vara bra att klargöra att det är skillnad mellan heldämpat och heldämpat. En heldämpad XC-ram är ju inte alltid gjord för att hoppa med, utan då kan bakdämpen i första hand ha som syfte att förbättra kontakten mellan bakdäck och underlag.

Bakdämp eller inte???
Im with smurfrox..

Slaglängden har inte heller något som helst samband med hur mycket stryk ramen klarar. Det finns långslagiga xc/glasramar och kortslagiga kralliga 4x ramar tex. När man hör saker som: "är inte fem tum slag lite väl mycket för bla bla" så vet man att någon är ute och cyklar. Två exakt likadana ramar med exakt samma geometri kan ha samma fjädringsrörelse den första biten trots att den ena sedan kan fjädra in ytterligare och är då en likadan fast långslagig cykel.

Bakdämp eller inte???
nej det gör du inte merto för det gör jag, jag hatar fs ramar den dära duma bak dämparen snor en massa me värde ful kraft som man vill kuna använda till att koma framot ;)

Bakdämp eller inte???
Det beror på hur och var du vill hoppa? Har själv både heldämpat(Bullit) och hardtail(Sidekick) som jag hoppar med. Är det rena dirthopp föredrar jag hardtailen, är det mer nortshore/freeride så föredrar jag heldämpat.

I streetridefilmen här kan du se mig och Eric W hoppa exakt samma hopp, jag på hardtail och Eric på heldämpat. Jag tycker vi hoppade/flög rätt så likt och långt, först ett dropp på ca 1.5m och sedan ett litet backhoppningshopp:
happy streetride 050917 11MB WMF-video.
Satte landningarna rätt bra och mjukt, inga hårda nedslag. Stor skillnad på cyklarna, min en DMR Sidekick(med MX comp 105mm) och Erics en Santa Cruz Bullit(med Z150).

Man får bättre feedback med en hardtail och måste lära sig vara mjuk i kroppen om man hoppar större grejer. Det är mer förlåtande att hoppa med heldämpat och man har mer marginaler om något skulle gå fel vid landning. Det leder även till att man fortare vågar prova på större grejer med en heldämpad än hardtail.

Så båda två är kul, minst lika kul. :-)

/Leo

Bakdämp eller inte???
jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer jag är tyst och sitter på mina händer jag är tys och sitter på mina händer

Tillbaka
Topp