Bakdämpare Trek Remedy 8 - monterad rätt?

dalmin

Aktiv medlem
Hej, köpte en Remedy igår och funderar på om den bakre dämparen verkligen sitter som den ska.
Jag har mailat butiken och frågat men vill ju cykla i helgen och är osäker på om de kommer svara i tid. Så tänkte jag slänger upp frågan till er experter här. =)

Som ni ser på bilderna så sitter dämparen inte monterad centrerad i ramen utan den är lite förskjuten till sidan av cykeln där kedjan löper (högra sidan). Detta gör att dämparen går lite diagonalt ner i ramen. Och då undrar jag ifall det ska vara så?

Vad tror ni?

Tack!
Mvh Lasse

Bilagor

• 2.jpeg
    2.jpeg
    201.4 KB · Besök: 112
Tack för länken men jag har svårt att tyda från bilderna om den ena avlånga brickan (eller vad det är) är längre än den andra.

/Lasse

Tack för hjälpen!
Ser ut som om din är monterad på samma sätt så då ska det nog vara så...
Trevlig midsommar!!

Det är inte en ”illusion” då? Menar inte att det inte sitter olika avstånd till fästet. Men ramen kan ju vara asymmetrisk ska dämparen då sitta rakt så kommer det ju se snett ut.

Den sitter ju fortfarande rakt om du mäter ut mitten på ramens nedre dämparfäste, alltså ifrån den genomgående axelns ytterkanter...

Helt rätt. Nedre delen av ramen är förskjuten för att få plats med drivlinan. Då måste även nedre dämparinfästningen kompenseras i sidled för att dämparen ska sitta rakt.

den sitter korrekt den sitter "rakt" i lod mao snet i ramen då ramen e delvis förskjuten centerpunkt vs cykelns totala mittcenterpunkt varierar mellan olika rampunkter

dalmin sa:
Hej, köpte en Remedy igår och funderar på om den bakre dämparen verkligen sitter som den ska.
Jag har mailat butiken och frågat men vill ju cykla i helgen och är osäker på om de kommer svara i tid. Så tänkte jag slänger upp frågan till er experter här. =)

Som ni ser på bilderna så sitter dämparen inte monterad centrerad i ramen utan den är lite förskjuten till sidan av cykeln där kedjan löper (högra sidan). Detta gör att dämparen går lite diagonalt ner i ramen. Och då undrar jag ifall det ska vara så?

Vad tror ni?

Tack!
Mvh Lasse

Lasse! Har du en Remedy 8?

Jag har en 8:a /2020 och jag blir inte klok på dämpningen. Jag skulle behöva veta hur din dämpning är.

Hur är framdämparen. Kan du reglera dämpningen!? Alltså så att den blir hårdare!?

Hur är bakdämparen? Det finns ju tre lägen. Är det mycket skillnad mellan dom!?

Tacksam för svar!

/Jocke

Joadoa sa:
dalmin sa:

Vad tror ni?

Tack!
Mvh Lasse

Lasse! Har du en Remedy 8?

Jag har en 8:a /2020 och jag blir inte klok på dämpningen. Jag skulle behöva veta hur din dämpning är.

Hur är framdämparen. Kan du reglera dämpningen!? Alltså så att den blir hårdare!?

Hur är bakdämparen? Det finns ju tre lägen. Är det mycket skillnad mellan dom!?

Tacksam för svar!

/Jocke

Klart han kan, klart du också kan. Annars är det nått fel.

Du ska känna skillnad mellan lägena.

Hej,
Min bakdämpare beter sig olika beroende på vilket av de tre lägena som jag har valt. Dock använder jag nästan enbart öppet läge.

Framdämparen är precis som svaret du fick i din tråd om dämparna. Skruven som sitter uppe på gaffelbenet blir finlir. Bra hur den än är. Märker skillnad på inställningar när jag cyklar igenom "skålade svängar" när jag kör typ V-line i Vallåsen. Blir även viss skillnad på hur gaffeln beter sig när jag cyklar lagom fort över en grop, om gaffeln ska reagera på det eller inte.
På skruven under framgaffeln där du justerar hur fort dämparen ska gå ut igen ger stor skillnad på hur framdämparen upplevs.

Jag har typ 90 psi i framgaffeln och 210 där bak.

Lycka till!

dalmin sa:
Hej,
Min bakdämpare beter sig olika beroende på vilket av de tre lägena som jag har valt. Dock använder jag nästan enbart öppet läge.

Framdämparen är precis som svaret du fick i din tråd om dämparna. Skruven som sitter uppe på gaffelbenet blir finlir. Bra hur den än är. Märker skillnad på inställningar när jag cyklar igenom "skålade svängar" när jag kör typ V-line i Vallåsen. Blir även viss skillnad på hur gaffeln beter sig när jag cyklar lagom fort över en grop, om gaffeln ska reagera på det eller inte.
På skruven under framgaffeln där du justerar hur fort dämparen ska gå ut igen ger stor skillnad på hur framdämparen upplevs.

Jag har typ 90 psi i framgaffeln och 210 där bak.

Lycka till!

Tack för ditt svar! Det är inte ett helt lätt ämne att som vanlig dödlig kliva rakt in i ;)

Tillbaka
Topp