Bakdämpare? Vilken är bäst?

iMats

Aktiv medlem
Behöver ny bakdämpare till hojen (äldre Turner 5-spot) lite halvakut. Alternativt någon som vet vart man kan skicka en RS Pearl för snabb och billig service.
Har kikat på RS Monarch RT3 och DT Swiss M212 som finns att köpa för relativt vettiga pengar. Fox skulle kunna vara ett alternativ också. Någon som har några åsikter om dessa för vanlig-lite hårdare stigcykling och en och annan nerförsbacke? Bör matcha framgaffeln som är väldigt plushig och trevlig, DT Swiss EXM 150.

Först måste du så klart veta måtten på bakdämparen samt vilken tune.

Fox är bra och lättservade. RS har jag inte kört själv med hört gott om. Jag skulle välja en så avancerad jag hade råd med.

Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Först måste du så klart veta måtten på
> bakdämparen samt vilken tune.
>
> Fox är bra och lättservade. RS har jag inte
> kört själv med hört gott om. Jag skulle välja
> en så avancerad jag hade råd med.

Mått och sånt har jag koll på :-) Den RS Pearl jag har har jag varit nöjd med men har helt plötsligt ingen retur på, troligtivs ingen olja kvar och jag hittar inte något om hur man servar själv.
Fox har ju fördelen med att dom går att Pusha men överlag verkar fler nöjda med RS (stor osäkerhet här dock...). Lättservad är ju ett stort plus också förstås.

Canecreek har jag bara läst gott om men lite för dyra tycker jag nog, i alla fall just nu. Har lagt massa pengar på hojen på kort tid och håller gärna tillbaka lite.

Bäst vette f-n men rs monarch plus (debonair) funkar bra för guppigare trails. I princip samma teknk sitter i rs dh variant som visat sig hålla güt kvalitä
Jetzt kaufen!

Lutar just nu åt Monarch plus 2014, dyrast, Monarch debonair 2015 eller Monarch rt3 high volume som är billigast. Snabb frakt är ett stort plus och då är det fördel för första och sista alternativet. Svårt det här...

Hur är Monarchen att serva?

Högvolymdämparna kan bli ruskigt linjära i fel länkage. Min Canyon fick ett enormt lyft när jag stoppade i största möjliga volymreducerande bricka i dämparen. Värt att fundera över.

Det där med högvolymdämpare är ett litet frågetecken. Turner med dw-link ska inte ha högvolym har jag kommit fram till men när det gäller den äldre med horst-link verkar det gå bra. I alla fall har jag läst om några som rapporterat att de är nöjda.
Fördelen med högvolymdämparna är att ju att det finns möjlighet att göra som du (Rattnalle) och reducera volymen om det inte funkar :-)

Tänk på att Sverige inte har något servicecenter/ombud kvar för DT (tidigare Skeppshult). Dock inga problem att skicka sakerna direkt till Polen, de är grymt hjälpsamma och det går snabbt.

Visst brukade det sitta Romic coil-dämpare på spottarna (kanske olika beroende på år)? Om det är fallet borde det väl passa med större luftvolym som är mer linjär och coil-lik.

Med reservation för att jag fått allt om bakfoten :)

/Johan

Stämmer bra. Jag bytte för många år sedan till luftdämpare och i samband med det även till de uppgraderade rockers som funkar bättre till lågvolymsdämpare. Tror det ska funka bra med högre volym också, hoppas i alla fall...

Blev till slut en Monarch Debonair beställd. Blir nog bra! :-) Får nog tyvärr vänta till efter helgen innan leverans dock :-(

Tillbaka
Topp