Bakhjul 590mm 650A - var hitta ?

dans

Aktiv medlem
En av döttrarna har en 'citybike' med hjul 590mm 650A 26x1 3/8
Behöver nu ett nytt bakhjul (för 6-delat).
Verkar svårt att hitta denna, rätt ovanliga (?) hjuldimension (däck verkar lite lättare att hitta, så verkar finnas en "marknad").
OK, happy vet säkert var jag ska leta 590mm hjul !?

edit: förtydligande tog bort parentesen med ("däck") då jag söker "hjul".

Senast ändrad:
Testa att söka på 26 x 1 3/8. Annars borde 26 x 1 1/2 (584 mm) kunna användas. Det skiljer ju inte mycket.

Guldgruvan Cykelmästaren har en hel del gammalt 26 tum.

bsandborgh sa:
Prästbol sa:
Annars borde 26 x 1 1/2 (584 mm) kunna användas. Det skiljer ju inte mycket.
18 mm i omkrets på kanttråden (6 pi). Dömt att misslyckas.

Är det hjul ihop med däck som inte passar ?Tänker alltså både nytt hjul och nytt däck, funkar kanske då med bägge för 584mm?

V-bromsbackarna går ju att justera lite i höjdled "nedåt" om ngt mindre diameter.

Vet inte om det är jag som är korkad/okunnig, men jag har på tok för lite information för att förstå vad du behöver hjälp med.
Jag vet inte heller hur kunnig Du är.

Vad exakt är det du söker? Ett komplett bakhjul? Med krav på typ, dimension, färg, material, vikt, pris av t.ex.;
- Nav (med eller utan / vilken typ av frihjulsdrev, frihjulsnav, kassett etc)?
- För bakram med viken bredd och typ av anslutning?
- Ekrar?
- Fälg?
- Slang?
- Däck?

Har du redan något av ovanstående som du vill återanvända?
Måste det pga utseende eller andra skäl matchas mot ett befintligt framhjul, som i så fall är vad?

Det som är lättast att få tag på är fälg med 559, 584 eller 622 mm diameter (mäts inuti fälgen, alltså där däcket möter fälg). Radien på en 584 fälg är 3 mm mindre än en 590 mm fälg, kan du flytta bromsklossen 2-3 mm ner borde det funka.

Senast ändrad:
Sixten Fors sa:
Vet inte om det är jag som är korkad/okunnig, men jag har på tok för lite information för att förstå vad du behöver hjälp med.
Jag vet inte heller hur kunnig Du är.

Vad exakt är det du söker? Ett komplett bakhjul? Med krav på typ, dimension, färg, material, vikt, pris av t.ex.;
- Nav (med eller utan / vilken typ av frihjulsdrev, frihjulsnav, kassett etc)?
- För bakram med viken bredd och typ av anslutning?
- Ekrar?
- Fälg?
- Slang?
- Däck?

Har du redan något av ovanstående som du vill återanvända?
Måste det pga utseende eller andra skäl matchas mot ett befintligt framhjul, som i så fall är vad?

Det som är lättast att få tag på är fälg med 559, 584 eller 622 mm diameter (mäts inuti fälgen, alltså där däcket möter fälg). Radien på en 584 fälg är 3 mm mindre än en 590 mm fälg, kan du flytta bromsklossen 2-3 mm ner borde det funka.

OK, tack för bra respons, kanske tydligare så här:

Söker ett - komplett - bakhjul att ersätta ett skadat bakhjul - som nu har : mått 590mm (650A), V-broms, 6 vxl. (frikrans/kassett får kolla vilket men byter annars även den för att passa nya hjulet), fast axel (ej snabbkoppling) har inte exakt mm-mått tillgängligt här o nu, 35mm däck.

Helt OK att byta "allt", komplett hjul+däck+slang+ 6vxl kassett/frikrans (tar det som passar det nya hjulet).
Färg, vikt, material, likhet med framhjul och annat är oväsentligt, bara viktigt att det ny hjulet passar.

Och (som redan tipsats om), om 584mm hjul passar med minimal bromsjustering låter det som ett bra byte till mer vanlig standard, då blir det så mycket lättare att hitta nu, och även "framtidssäkrat"...

Vi har annars 21 cyklar i familjen som alla har 559mm hjul, så blev lite ställd här :-)

Vi har bara 10 cyklar, (nästan) alla med olika hjulstorlek, dock inga 590.

Är det en cykel som inte är "vintage" kanske det finns någon som säljer delar/hjul till densamma.
Är befintligt nav ok kan du köpa en lämplig 584- eller 590-fälg, nya ekrar och bygga, alternativt låta någon bygga åt dig.
Conti har ett 590-däck, Schwalbe har 3 st olika Marathon i 590. Antalet däck i 584 är typ obegränsat.

En snabb googlesökningpå 26x1-3/8:
http://www.raleigh.co.uk/ProductType/ProductRange/Product/Default.aspx?pc=2&pt=261&pg=3017
http://www.bikewagon.com/catalogsearch/result/?q=26X1-3/8

Lycka till!

Tillbaka
Topp