Bakhjul för enduro

Tubbe86

Aktiv medlem
Bakhjul för enduro
Hej!

Skrotade mitt bakhjul i Järvsö och behöver skaffa en ett nytt 29”. Jag har kikat på dt swiss E1900.
Kruxet är att jag har HG body och önskvärt är 6bult. Måttet är 12x148mm. Nu undrar jag om någon har tips på alternativ till dt swissen i samma prestanda och prisklass då E1900 verkar vara slut överallt.(ca 3000kr) Eller ska man köra på centerlock och en ny skiva? Byta till XD/microspline blir lite utanför budget då det innebär ny kassett…
Cykeln är en Lapierre spicy 2022 CF

Tacksam för lite input här!

MVH tubbe

Bakhjul för enduro
Jag gissar att det är fälgen, eventuellt även ekrar, som är skrotad.
Isåfall köp en fälg och ekrar och byt på ditt nuvarande nav. Exvis Newmen har hållbara fälgar.

Klicka fram till rims e-mtb enduro och välj efter pris och hållbarhetsbehov.

Bakhjul för enduro
Hej!

Skrotade mitt bakhjul i Järvsö och behöver skaffa en ett nytt 29”. Jag har kikat på dt swiss E1900.
Kruxet är att jag har HG body och önskvärt är 6bult. Måttet är 12x148mm. Nu undrar jag om någon har tips på alternativ till dt swissen i samma prestanda och prisklass då E1900 verkar vara slut överallt.(ca 3000kr) Eller ska man köra på centerlock och en ny skiva? Byta till XD/microspline blir lite utanför budget då det innebär ny kassett…
Cykeln är en Lapierre spicy 2022 CF

Tacksam för lite input här!

MVH tubbe
Ny skiva hade jag kört. Bra hjul för pengen

Bakhjul för enduro
Jämförbart med E1900 men 32 ekrar och ASTM 5.

Kan kräva lite handpåläggning då det är fabriksbyggda hjul, kolla hjulbyggartråden för hur man belastar ekrar över nån gräns för att ekerspänningen ska hålla sig.

Ser ju väldigt lovande ut! Tror detta kan vara det jag söker! Kikade lite på newmen, men då bara evolution a30 SL. Det dom benämner som Shimano/Sram är samma som HG antar jag?

Bakhjul för enduro
Har inte testat själv men Hunt brukar ju dyka upp i den prisklassen. Tydligen 50% på enduro wide just nu men av nån anledning så är köp av enskilt bakhjul "unavailable" men hjulset går att få för 349€(!).

Bakhjul för enduro
Är naven vettiga på newmen?
Jag har ett par hjul med Fade-naven och de har hållit bra, jag skulle inte vara orolig.
Med Huntnav däremot har jag för mig att lager sitter väldigt exponerade för vatten och smuts, och att de kräver mycket underhåll.
Men kolla så att du köper bakhjul med vettigt antal poe...
Är det nåt annat än dt's 370 med 18tands ratchet som det brukar rackas ner på?

Bakhjul för enduro
Är det nåt annat än dt's 370 med 18tands ratchet som det brukar rackas ner på?
Mina Rose-brandade newmenhjulnav har typ 18 poe, men det gör inget på dem eftersom de är lvghjul.
Edit: ca 32! Mindes fel, nej verkligen inget att klaga på🙂
Edit 2: läste på om hjulen,det är Fade-nav och tydligen 33 poe.

Senast ändrad:
Bakhjul för enduro
Jag har bara ett par Rose-brandade Newmen-nav/hjul på en racer så har inte pressat dem, men inga problem på ett par år iallafall, och med tanke på kvaliteten på fälgarna så borde de vara bra.
Men kolla så att du köper bakhjul med vettigt antal poe...
Ja på ett endurohjul är väl färre POE desto bättre. Slipper man lägga ut flera tusen på en Ochain eller dylikt.

Bakhjul för enduro
Blir lite nojig efter läst om en hel del problem med fade naven, men samtidigt verkar de problemen ha några år på nacken. Förhoppningsvis har newmen fixat till dem.

Bakhjul för enduro
Mina Rose-brandade newmenhjulnav har typ 18 poe, men det gör inget på dem eftersom de är lvghjul.
Edit: ca 32! Mindes fel, nej verkligen inget att klaga på🙂
Edit 2: läste på om hjulen,det är Fade-nav och tydligen 33 poe.

32 menar du?

Jag och min son har då och då problem att klackarna just inte greppar och förskjuter till nästa tänden som ger ett otrevligt ljud. Annars funkar de bra och frihjulet är nästan helt tyst som äf riktigt trevligt!

Blir lite nojig efter läst om en hel del problem med fade naven, men samtidigt verkar de problemen ha några år på nacken. Förhoppningsvis har newmen fixat till dem.

Var det inte första generationen FADE som hade problem?

Bakhjul för enduro
När jag läste på om hjulet på roses hemsida så stod det 33.

32 ska det dock vara.

På tal om problem med bakhjul så hittade jag idag den här bilden när jag letade efter bredden av DHR på en Vpace Max 26 för att svara på en fråga i en annan tråd:

2022-10-16-17-09-29-729.webp

Tillbaka
Topp