Bakhjul glappar framåt och bakåt?

Men detta är också ett till argument för att inte föredra CL-nav utan att gå med 6-bultsinfästningar.
Varför skulle det vara ett argument? Det är ju inget man märker av vid bruk. Även dyra hur hårt som helst bultade flytande skivor främst för tävlingsbruk får ett pyttelitet glapp om man letar noga.
Det kan säkert finnas andra argument för bultade skivor men det omtalade glappet i centerlock är väl inget praktiskt problem.

Om det är naturligt glapp i splines man känner så är en lösning att ge fan i att rucka det fram å tillbaka så lär det väl stanna åt rätt håll.
Precis.

Hade man velat ha *helt* glappfritt så hade alla behövt ha en tight presspassning mellan skiva/navinterface.

Men CL skivor trillar ju på lätt och fint, modell på nav/skiva spelar in men sällan är det särskilt svårt att droppa på en sådan skiva på infästningen.

Den stålring behövs, annars är det glapp.

För att vaar tydligt så är det den här metallbrickan som jag menar. Den blir rafflat när man skruvar fast skivan för första gången.

pride-racing-centerlock-sl-lock-ring.webp

Ok, två shimano från tx505 till m8000 glappar noll. Två dt 350 glappar en hel del. 5-10mm vid däcket. Inget fel på dem.

Edit. De två shimano är 24 och 26''.... så det är ju det

Nej, diameter av skivan är kring en kvart av däcket. Så 1 cm glapp vid däcket är det lite mer än 2 mm glapp vid bromsen. Det borde man kunna ser.

Frågan är då om TS ser skivan rotera tillsammans med hjulet eller skivan står stilla, som skulle betyda CL-glapp.
Ok en liten överdrift men jag kollade på min cykel med noll glapp i skiva vs hjul, de enda glapp jag har är att backarna har ett litet glapp i oket och normal flex i hjulet, det räcker till en cm på däcket.

Jag har ett glapp i skivan bak på min Scott Spark från 2018. Du har troligen samma fel på din skiva om det är samma billiga modell som Scott har satt på din Scott från omkring samma år:

Shimano, CL, SM-RT54-M.

Det är nitarna som håller fast skivan i CL-delen som glappar. Det är bara att lägga ett finger där så känns ett litet glapp på 1-2 mm.

Det är nog inte helt lyckat och skivan bör nog bytas ut mot en som sitter fast vid nitarna. Om bara den ena skivan glappar så är det bra att den sitter bak. Bra för att slippa tandläkaren om skivan lossnar mer så det blir "tvärnit" (pun intended).

Ok en liten överdrift men jag kollade på min cykel med noll glapp i skiva vs hjul, de enda glapp jag har är att backarna har ett litet glapp i oket och normal flex i hjulet, det räcker till en cm på däcket.

Bra poäng. Jag har ingen glapp vid bromsen. Mitt hjul har kring en halv cm flex vid däcket när jag sätter lite kraft.

Det är dock oklart om det kan förklara TS problem eller om glappet är utan att sätta kraft.

Varför skulle det vara ett argument?
Egentligen är det smaksak. Men som det är med varje personlig åsikt, söker man efter bekräftelser att man haft det rätt i sitt val mellan "X eller Y", och säkert hittar man "bekräftelser" att ens val är rätt överallt.

I don’t like Centerlock. If you do like Centerlock, that’s okay, .... Why don’t I like it? Firstly, I don’t like not being able to tighten rotors on the trail*, I also don’t like the rocking play that develops {even in hubs of folks who pretend not to notice it} typically when used with DH-brakes and rotors. The system was designed for XC-racing first and maybe should have remained an XC & groad standard, like awful flat-mount calipers. I also don’t like that the rotors are either uber expensive or the absolute cheapest shite. Oh, it’s faster to change rotors? Who cares?
*{Don’t tell me about bolt checking everything at home, I’ve been around.}

Jag bryr mig om att det är enkelt och det är knappast vanligt att man behöver spänna på fältet.

Som sagt, ge fan i att rucka på grejorna..... så slipper man låtsas inte märka.

Egentligen är det smaksak. Men som det är med varje personlig åsikt, söker man efter bekräftelser att man haft det rätt i sitt val mellan "X eller Y", och säkert hittar man "bekräftelser" att ens val är rätt överallt.

Det finns en tredje variant. Min eller Z. Kan uttryckas som ”kunde inte bry mig mindre”. Men det hör säkert ihop med att jag inte kör mtb 😊

Tillbaka
Topp