Bakhjul som håller för bike parks

AAronsson

Medlem
Jag kör en enduro cykel i bileparks men har problem med att bakhjulen inte tycker det är lika kul som jag.
Har kört sönder 3 bakhjul.
Dt swiss M1900, Dt swiss E1900 x2
Jag har cushcore och relativt mycket luft 25-26psi och jag 90kg.

Kör hoppleder och casar ibland, men tror inte det är så det går sönder. Utan snarare svarta Kristin i Järvsö och köra hårt på kalfjället i Åre. Tror det är då det hänt. Alltså hårda, vassare kanter.

Så vad ska jag satsa på för bakhjul som håller? Ska man gå på dh hjul?
Vad är prisvärt, vikten spelar ju inte så stor roll. Och ska vara sram xd body och tror det är 12x148 (hyfsat standard på senare tid om jag gissat rätt).

Tacksam för tips.

Många år sedan jag hade ekrar som gått så är nog rätt bra kvalitet på hjulen jag har numera. Men inte tillräckligt eller så är det oundvikligt kanske och bara att köpa ny fälg och byta kanske.

Hack i fälgen. 2 gånger har jag kunnat rädda med tång och tejp samt dra åt ekrar så det blivit ok. Men nu blev det rätt illa.
DT har ju tacksamt nog ungefär samma ERD på de flesta av sina hjul så det borde gå att köpa en EX eller FR fälg och ekra dit utan att byta något annat.

Samt eventuellt fundera på om det finns något lite tjockare däck som kan funka.

Ja jag kikade på fr hjul så det är ett alternativ. Men tänkte om någon hade erfarenhet av det att det verkligen är bättre. Eller om jag kommer slå sönder vad jag än har 😢

Nu senast så funkade allt bra hela 2 dagarna. Såg det när jag kom hem och kikade över cykeln. Väldigt lösa ekrar och hack i fälgen.

Men kollar med min lbs och ser om de kan byta fälgen åt mig. Eller man kan göra det själv kanske. 🤔

Om man ska byta fälg själv. Räcker det att hitta en fälg som har samma antal ekrar som nuvarande om man köper fr 541 eller ex 511?
Kanske köpa med några extra ekrar ifall det kärvar någonstans.

Kan ju vara spännande att prova göra det själv. Får väl lämna in och justera om det inte funkar.

Jag har kört M1900 och H1700 Spline 30 med cushcore pro och har aldrig pajat en fälg helt och hållet . Visst några ekrar ryker ibland och fälgen blir sne efter ett tag.

Som andra har sagt så FR541 eller EX471 är väll det starkaste fälgar man kan ha.

Ja den andra cykeln har jag hx 1700 men det är 27,5” också. De verkar hårdare. Har kört hårt med den med, men inte på berghällarna eller Kristin i Järvsö.

Om du vill/accepterar ett separat park-bakhjul så kan ett 27,5 vara ett alternativ, lite bättre ekervinklar och dh-däck och cush-core väger lite mindre än dito i 29. Det får dessutom troligt plats 2,6, vilket det kanske inte gör i 29. Och cykeln blir lite slackare.

Hmm. Intressant tanke. Synd att den andra cykeln har shimano. Men kanske går att bara flytta över hubben. 🤔

Där sitter det redan insert också.

Men behöver ändå en 29” fälg så behöver ändå fixa den. Har ju 2 hjul med bonkade fälgar som det är nu.

Hmm. Intressant tanke. Synd att den andra cykeln har shimano. Men kanske går att bara flytta över hubben. 🤔

Där sitter det redan insert också.

Men behöver ändå en 29” fälg så behöver ändå fixa den. Har ju 2 hjul med bonkade fälgar som det är nu.
Ja,det är inte helt enkelt, jag har dingat en fälg såpass att jag köpt till ett nytt hjul att ha i hemmaskogarna så det gamla har fått bli parkhjul så jag har inte heller ett 27,5 parkhjul fast jag gärna velat ha det.

Om man ska byta fälg själv. Räcker det att hitta en fälg som har samma antal ekrar som nuvarande om man köper fr 541 eller ex 511?
Kanske köpa med några extra ekrar ifall det kärvar någonstans.

Kan ju vara spännande att prova göra det själv. Får väl lämna in och justera om det inte funkar.
Dina E1900 bör ha E 532 fälgen som har en diameter (ERD) på 602 mm
FR 541 har 603 mm och FR 571 har 599 mm.
Har ditt nuvarande squorx nipplar (sticker ut långt) lär FR 541 funka utan problem. Har det vanliga nipplar lär 571 funka om du byter till squorx nipplar.

Byta fälg är enkelt, sen kan du lämna in för slutgiltig uppspänning.

Får undersöka lite. Tack för alla tips. Ingen panik, hinner inte köra mer bike park i år ändå. Och har ett gammalt dingat hjul som funkar, läcker rejält med gorilla tejp men får väl köra med slang här hemma. Har ju emtb att köra på också.

Får undersöka lite. Tack för alla tips. Ingen panik, hinner inte köra mer bike park i år ändå. Och har ett gammalt dingat hjul som funkar, läcker rejält med gorilla tejp men får väl köra med slang här hemma. Har ju emtb att köra på också.
Vad för insert kör du? Alla är inte skapta lika.

Och klart du hinner köra mer park i år, det är inte ens oktober!

Vill bara tacka för hjälpen.
Köpte en FR541 och bytte fälgen, tack YouTube. Spände upp och riktade monterat på cykeln. Första gången jag gjort det, men blev kanon. Får se hur det börja vobbla efter några turer i skogen men det räknar jag med så det blir att justera.
Dh casing ska införskaffas innan nästa bike park säsong.

Tack

Och andra som funderar på samma sak. Kör på och ha tålamod.

Bilagor

• image.webp
    image.webp
    500.6 KB · Besök: 37
Tillbaka
Topp