Bakhjulet lossnar??

bebbe

Ny medlem
Bakhjulet lossnar??
Har köpt mig en ny hardtail MTB. En Focus Blackforest Pro.

Cykeln känns helt ok att cykla på, mycket lätt och fin! Men den har ett problem. Hur mycket jag än spänner bakhjulet så lossar det igen? Det ser inte ut som om haken lossar någonting men hjulet snedställer sig lite så att skivan skrapar och ligger imot. Har dock tappat hjulet helt en gång när jag skulle köra i en brant backe??!

Någon som har varit med om liknande på sina cyklar?

Enda som jag har set på cykeln är att själva snabbkopplingen har suttit på drivsidan och inte broms sidan som det alltid brukar vara på alla cyklar. Har ändrat det nu men förstår inte vad det skulle göra för skillnad?

Bakhjulet lossnar??
Hej, har haft en kund inne med samma problem och samma märke & modell.

Tror att det skall vara löst nu, ny snabbkoppling och borttagen färg runt axelinfästningen på insidan av ramen trollade bort problemet.

Från vilket håll din QR sitter är sak samma för funktionen, men stilpolisen säger QR-handtag på icke drivsida.

Bakhjulet lossnar??
Ok, låter "bra" att det är fler som har samma problem.

Jag provar med att slipa bort lite färg och ser om det kommer göra skillnad.

Vad var det för snabb koppling ni bytte till?

Bakhjulet lossnar??
Jag fick aldrig mitt bakhjul att sitta kvar med original Mavic-snabbkoppling. Byte till Shimano XT snabbkoppling löste det problemet för gott.

Bakhjulet lossnar??
Har en polare med en Focus (kommer inte ihåg vilken modell) och han hade precis samma problem. Blev även i hans fall bättre med XT snabbkoppling, dock inte perfekt.

Bakhjulet lossnar??
Jahapp, e la typiskt att man inte läste detta innan. Försökte leta efterproblem på hojen innan jag köpte den men såg inte att det var några speciella.

Jaja, blir till att köpa nya kopplingar innan man sabbar någonting. Har redan en rejält fet repa i bakgaffeln från bakskivan när jag tappade hjulet.

Detta borde deffinetivt vara en sak som Focus (eller ev Mavic) borde fixa på garantin?

Senast redigerad av en moderator:
Bakhjulet lossnar??
bebbe skrev:
-------------------------------------------------------
> Jahapp, e la typiskt att man inte läste detta
> innan. Försökte leta efterproblem på hojen
> innan jag köpte den men såg inte att det var
> några speciella.
>
> Jaja, blir till att köpa nya kopplingar innan man
> sabbar någonting. Har redan en rejält fet repa i
> bakgaffeln från bakskivan när jag tappade
> hjulet.
>
> Detta borde deffinetivt vara en sak som Focus
> (eller ev Mavic) borde fixa på garantin?

jo det här fixar de säkert gratis, det är ju även en säkerhetsfråga. Men det är affären du köpte cykeln av som du ska kontakta.

Bakhjulet lossnar??
Även jag en stumpjumoer med samma problem, hjulet flyttar sig när jag maxbelastar. Jag vände bara på min QR och fick handtaget på drivsidan, gjorde susen.

Bakhjulet lossnar??
Ville bara meddela att jag lämnade in hojen till Bikeplace verkstad i Lördags. De bytte till en XT koppling och tog bort lite färg på ramen. Vet inte om det löste problemet för jag har inte varit ute och kört med hojen ännu. Men jäkligt bra att affären tog sitt ansvar och ville försöka fixa problemet. Nu återstår det bara att se om det blev bättre. Återkommer med mer info så fort jag har kört några mil.

Tillbaka
Topp