Baklampa under sadel med robust fästanordning? (för stigcykling mm)

johan12345

Aktiv medlem
Baklampor är dessvärre lite av en förbrukningsvara och har gått igenom ett halvt dussin (minst) dom senaste åren.

Mina krav är en enkel (och gärna billig) baklampa som man kan fästa under sadeln på mtb'n. Dessutom med en bra fästanordning (ej gummiremmar och dyl som har en tendens att gå sönder). Sätta baklampan på sadelstolpen funkar ju inget vidare när man har en dropperpost och har tyvärr inte plats för någon på ramen nedanför. Många baklampor har ju även en liten gummirem som fästanordning men det funkar liksom inte om man kör det minsta stök. Då tappar man dom direkt (sabbade ett sånt fäste igår senast pga ett litet bunnyhop. Behövs inte mycket...)

För några år sen lyckades jag dock hitta en billig och enkel lampa (som tyvärr gick på batteri) men som fästes direkt under sadeln. Den satt som berget och gick t.o.m. att köra dh med. Men i våras lyckades jag tappa själva lampan någonstans i skogen och nu kan jag inte hitta den här modellen längre (verkar ha utgått).

Det närmaste jag lyckas googla fram är den här men känns ärligt talat lite onödigt dyr. 545 spänn får något som (iaf för mig) är lite av en förbrukningsvara. Nån som har något annat förslag?

Ersätt gummiremmar med buntband. Och ta en så liten och lätt lampa som möjligt.

Google, eller ankaankagår i mitt fall, ger flera svar. Knog Blinder Link ser fin ut, men är dyr:

Blinder-Link-Saddle-hero-3549615953.jpg

Jag har inte sett någon som uppfyller dina krav och jag håller med dig om att de är förbrukningsvara även vid pendling.
Lösningen för dig är troligen en billig med gummirem som du har i en ficka när du kör i skogen och tar fram när det blir landsväg. Stökigt att hålla på med men ....

Jag har inte sett någon som uppfyller dina krav och jag håller med dig om att de är förbrukningsvara även vid pendling.
Lösningen för dig är troligen en billig med gummirem som du har i en ficka när du kör i skogen och tar fram när det blir landsväg. Stökigt att hålla på med men ....
Jo det är ju lite så jag har hållit på till och från dom senaste åren. Rätt meckigt bara och väldigt lätt att glömma sig (speciellt om man sätter på den på sadelstolpen. Tar inte lång tid innan man reflexmässigt sänker droppern och vips åker baklampan av alt så går gummiremmen av...)

Sen blir det ofta en del Urban freeriding med sonen under sen höst/vinter och då vill man ju gärna ha en baklampa när man kör omkring i stadsmiljö. Chansen att bli bötfälld i skogen är ju försumbar men i stan är det ju en stor risk. Dessutom vill man ju synas för bilar och annat.

IMG_1065.png

I mitt fall så har fästet mellan lampan å spännbandet lossnat men lite fulmek (buntband) löste det , det är klart har man en lång dropper med lite utstick ur ramen så funkar det ju inte alternativt så täcks lampan av bakhjulet….

Inte trevligt för den som cyklar bakom. På ryggsäcken är bättre, om man använder en.
Ja det är väl inte optimalt då jag ju nästan alltid ligger längst fram på i dom grupper jag leder. Kanske inte så populärt då... Ryggsäck brukar jag bara använda när jag är ledare, annars vill jag helst slippa.

Märkligt att det ska vara så svårt att hitta en sån här modell ändå till rimligt pris. Lyckades hitta den gamla beställningen från 2021 och det var tydligen av märket Red Cycling (Bikesters eget märke?) och då gav jag 65 SEK(!) för den lampan. Och den hade jag i 2,5 år.

Sådärja. Nu börjar vi snacka. Betydligt billigare och lite hemmagjorda lösningar med buntband är aldrig fel. Me like. 👍

Har du nån bild på hur du fäster med buntbandet så det sitter optimalt? Annars får jag väl prova mig fram.
genom ett av de ovala hålen vid högra fästet i bild o runt sadelrailen

Om man får ändra kravspec. litet, så märkte jag rätt snart att baklyset inte går sönder om man fäster det på en liten sadelväska. Direkt på cykeln är dumt.

Tillbaka
Topp