Baknav 130mm med skivfäste, dimensionfråga.

Kid1000

Aktiv medlem
Söker ett mått som finns på skivbromsutrustade cx och lvg hojar.
Vad är avståndet mellan axel till skivbromsfästhålena?

Jag har MTB här men troligtvis är avståndet inte detsamma?

Någon som kan bekräfta med en länk till en ritning eller liknande?

Spontant känns det som det borde vara lika, eller mer, varför skulle det vara annorlunda mot MTB?

Har inte de flesta skivbromsutrustade cyklar 135 mm spacing? Svårt att hitta nav med skivbromsfästen och 130 mm spacing.

på crossen är det först och främst 135 mm nav.

adapter för is-pm ger plats för 160mm skiva. Precis som Harri säger ovan så är väl avståndet från nav till skivbromsfäste rätt standardiserat.

Bilagor

• 20120611_132425.jpg
    20120611_132425.jpg
    138.8 KB · Besök: 14
Nu har jag varken cykel för lvg eller CX så ta inte vad jag skriver för bergsäker sanning.
Är det inte så att "standardbaknavet" för lvg är 130 mm och de flesta CX med skivbromsar har samma? Fler och fler ramtillverkare verkar dock ha förstått att 135 mm är en bra standard (=29:er hjul).
Rätta mig nu så jag lär mig ngt

Klart jag vill ha 135mm nav på en kunds ram men kunden har sagt att jag skall bygga om hans CX SPIN ram till skivbromsat istället för canti/v-broms.
Alternativt får jag ju bända lite på dropoutsen men det är sista utvägen.

Eftersom ingen bromstillverkare i dagens läge tillverkar något annat än IS eller PM så är det ju det ena eller det andra som gäller, med eller utan adapter. Bak är ju IS i särklass vanligast (även om PM numer förekommer i viss utsträckning med). Om bromsen ska passa så är det IS/PM-standard som gäller, inget specialkrux, typ Fox40/Boxxer osv med deras +20mm på vanliga standarden.

130mm discbaknav finns väl från nån kinafabrik tycker jag mig ha sett, men det verkar väldigt begränsande att sikta på det. Beroende på nav som används går det ju ofta att vinna ett par mm i bredd med andra låsmuttrar på axeln och liknande trix.

I stort sett alla nya skivcrossar som kommer nu har 135mm (klassisk mtb bredd) dom första generationerna skivcrossar gjordes dock med 130mm (klassisk racerbredd), att hitt skivbromsnav med 130 bredd är inte så enkelt men jag vet att novatec har nav iaf, ingen av dom stora har det.

Tillbaka
Topp