Baknav haveri

Baknav haveri
Tja, lyckades med detta (hoppas länken funkar), alltså taggarna där freehub body som ska hugga tag snurrar fritt åt både hållen. Tyvärr är det så att garantin från DT-swiss har gått ut (två år). Så min fråga är går det att fixa på något vis, min teori är att det är kaos gängat och inte går men vad vet jag.

Mvh
Simon L

Baknav haveri
Ok, inte helt hundra här men jag tror den där delen är gängad i navkroppen. Har du tur så är det gängorna i den delen som är slut, har du otur är det gänorna i navkroppen. DT säljer konverteringskit för att byta från pawls till ratchet (vad det nu kan heta på svenska) och där kan man se den gängade delen som byts ut: https://bikable.se/reservdelar/nav/...RdckX3pBhbEOU-VRpkUaAsHpEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

Baknav haveri
Navet är aluminium, ringen i stål - så är nog tyvärr stor risk att gängorna stuckit i navet. I så fall är det skrot...
Råkade ut för samma på ett Lapierre-hjul, var inte ens värt att byta navet ?

Baknav haveri
Kontakt butikken der du kjøpte navet/hjulet eller sykkelen.
Dere har vel tre års garanti i Sverige. Her skal du få nytt hjul.

At produsenten gir to år er en sak, men dette er en avtale mellom deg og butikken.

Baknav haveri
I Norge følger garantien produktet, ikke kunden.
Det er vel slik i Sverige også? Jeg er ikke så stødig på svensk lag.

Kan du få tak i kvittering fra forrige kunde?

Baknav haveri
I Norge følger garantien produktet, ikke kunden.
Det er vel slik i Sverige også? Jeg er ikke så stødig på svensk lag.

Kan du få tak i kvittering fra forrige kunde?
Garanti är något frivilligt (ges av tillverkaren), reklamationsrätt gäller i tre år då man köpt varan av ett företag. Vid köp av privatperson har man inte reklamationsrätt.

Baknav haveri
". Men kom ihåg att du även alltid har rätt att reklamera fel på varor i tre år, även om garantitiden är kortare."

Du kan eventuelt sende en mail direkte til en av serviceteknikerne i Sverige som jobber hos importøren, Cycleservicenordic. Du finner mail under Om oss nederst på hovedsiden. Skriv opp serienummeret på navet. Det står på baksiden av bremseskiven på navhuset. Kanskje en longshot, men verdt å prøve.

Vi har to år garanti i Norge og fem års reklamasjonsrett. AT drivringen havarerer skal inte skje og da har norske kunder fem års garanti på dette.

Baknav haveri
". Men kom ihåg att du även alltid har rätt att reklamera fel på varor i tre år, även om garantitiden är kortare."

Du kan eventuelt sende en mail direkte til en av serviceteknikerne i Sverige som jobber hos importøren, Cycleservicenordic. Du finner mail under Om oss nederst på hovedsiden. Skriv opp serienummeret på navet. Det står på baksiden av bremseskiven på navhuset. Kanskje en longshot, men verdt å prøve.

Vi har to år garanti i Norge og fem års reklamasjonsrett. AT drivringen havarerer skal inte skje og da har norske kunder fem års garanti på dette.
Ytterligare ett skäl att emigrera västerut ?

Baknav haveri
Kontakt butikken der du kjøpte navet/hjulet eller sykkelen.
Dere har vel tre års garanti i Sverige. Her skal du få nytt hjul.

At produsenten gir to år er en sak, men dette er en avtale mellom deg og butikken.
CRC köpte jag cykeln på de sa 2år och på DT-swiss hemsida är det också 2år. Dok är det andra hjulet som detta sker för mig. Kommer ju inte rekommendera DT-Swiss till någon annan jag känner.

Baknav haveri
Det er bare bullshit. DT Swiss lager gode komponenter. Er du stor/høy, har lange ben med mye kraft og bruker store kassetter, tråkker du hardere enn lettere/kortere personer.
Jeg er 190/100 kilo og bruker DT 240 på min sykkel med Bosch motor. Det fungerer bra. Eller det fungerte bra til jeg knakk felgen, men det var ikke pga navet.

Det var en grunn til at de sluttet med paler og gikk over til ratchet i 2022.

Alle produsenter har produkter som går sönder. Til og med Chris King.

Baknav haveri
Det er bare bullshit. DT Swiss lager gode komponenter. Er du stor/høy, har lange ben med mye kraft og bruker store kassetter, tråkker du hardere enn lettere/kortere personer.
Jeg er 190/100 kilo og bruker DT 240 på min sykkel med Bosch motor. Det fungerer bra. Eller det fungerte bra til jeg knakk felgen, men det var ikke pga navet.

Det var en grunn til at de sluttet med paler og gikk over til ratchet i 2022.

Alle produsenter har produkter som går sönder. Til og med Chris King.
Jag är 196 och 110kg utan elmotor. Men har samma sak skett på två hubar så kommer såklart min uppfattning av ett företag påverkas.

Men jag tar ju gärna några extra gram istället för att rulla cykeln hem igen från skogen.

Även har jag pratat med en som bygger hjul och han har inte så bra erfarenhet av Dt-swiss, tyvärr.

Baknav haveri
Det var endel reklamasjoner på DT med paler. Det var derfor de sluttet med dem. Nå er det nesten ingen ting.

Butikken jeg jobber hos har solgt mange hundre DT hjul i år. Vi har nesten ingen reklamasjoner. Andre produsenter er det flere feil på.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp