Baknavsmek

lepik

Medlem
Baknavsmek
Mitt bakhjul snurrar dåligt. Problemet förbättras inte genom att plocka bort bromsoket, så bromsen är inte skurken. Att dra runt kassetten går trögt och detsamma gäller för att dra runt hjulaxeln. Jag känner inget glapp när jag ruckar på hjulet. Jag skulle vilja plocka isär det hela och smörja upp det eller kanske byta lagren.

Jag lyckas inte ta reda på hur mitt nav är uppbyggt. Jag lyckas heller varken lossa bodyn eller dra ut hjulaxeln längre än på bilden nedan. Axeln går inte att dra ut alls åt andra hållet.

Den här bodyn verkar det vara: http://www.commencal-store.co.uk/free-hub-body-joytech-d882-2012-steel-c2x12502561
Ingen gänga på baksidan vad jag kan se.

Är det någon som har något förslag på hur jag kan gå tillväga? Det är läskigt att bruka våld på axeln då jag inte vet hur det ser ut inuti.

bLFyxOu.jpg

Baknavsmek
Här kan jag svara på min egen fråga. Kul!

Guiden nedan visar hur man skruvar med navet (Som verkar kunna heta både Joytech, Novatec eller något helt annat). Om man knackar på axeln på body-sidan trillar den ut tillsammans med lagret. Bodyn lossar man sedan bakifrån med en 14mm-insex.

Jättebra! När jag kikade på bodyn sprutade det glitter och halva lagerkulor åt alla håll, men jag lyckades hitta en ersättare hos Cykloteket för 650 kronor, åkte till Norge och allting var fantastiskt. Med tiden började hjulet missköta sig igen, och nu efter tre månader plockade jag isär navet och konstaterar att den nya bodyn är slut. Kassetten snurrar som den ska, men lagret mot axeln rullar inge vidare.

Det känns som att jag fått tag på ett skitnav med en skitbody och att den nya bodyn var ännu sämre. Är det rimligt att skrota navet och ta hem ett Zee-nav istället för samma peng som en ny body? Då får jag ju lära mig att bygga hjul som en bonus...

Tillbaka
Topp