Baksuget

Mattew

Ny medlem
Baksuget
Alla vet ju att det går lättare att ligga i baksuget i motvinden.
Hur är det med den som drar, går det även lättare för denne om man har någon bakom? Det borde ju bli minskad turbulent strömning och på så sätt en mer aerodynamisk framfart?? E det nån som har räknat på detta kanske?

Baksuget
Vet inte om det är så pyttelite. pratar man nascar som iof rör sig i helt andra farter så kan en grupp med bilar alltid köra snabbare än en ensam bil.

Så jag har alltid undrat om tandem har bättre aerodynamik än en vanlig cykel:)

Baksuget
Vet att i NASCAR så går det fortare med två eller fler bilar än en i rad tack vare den förbättrade aerodynamiken, fast då ligger de i +200 blås, blir nog något mindre effekt på cyklister i +40km/h. ;)

Baksuget
Jag har läst/hört siffran 3 %. Har dock ingen aning om vart det kommer ifrån.
Eller så har jag helt enkelt drömt det :-)

/Anders

Baksuget
AJ skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har läst/hört siffran 3 %. Har dock ingen
> aning om vart det kommer ifrån.
> Eller så har jag helt enkelt drömt det :-)
>
> /Anders

3% mindre luftmotstånd? dvs 1/sqrt(0.97) = 1.53 % högre hastighet.. från 40.0 km/h till 40.6 km/h.

Baksuget
På skridskor är det väldigt mycket lättare för den som drar om någon ligger tätt bakom. Man känner direkt hur det "släpper" när någon lägger sig bakom. Men då ligger man ju ganska nära iofs.

16.jpg

Baksuget
Flygplan och Saab 92 är väldigt smala baktill för att inte luften skall suga till om stjärten.
Se även tempohjälmar och fartdräkter för de som åker flygande kilometern.
Jag tror inte att effekten är marginell.

Baksuget
"Drivers also use air to their advantage, by driving closely behind - within inches of - the car directly in front. By getting behind someone else, you let the car in front do a lot of that air-pushing work. Your engine does not have to work as hard, which saves you gas and pit stops.

But there's an interesting side effect to drafting. If you pull in behind a car to cut your own wind resistance, you actually help the car in front go faster too. Two cars running together can go 6 to 7 MPH faster than a single car running alone. That's because a car running alone creates a vacuum behind it, and that vacuum causes a lot of drag. When a car pulls in behind another car, it fills that vacuum. Now the car in front has less drag, and can go faster.
"

200 Km/h ca 125 Mile/h, Ser ju ut som det gör något mer än 3 % på de bilarna ivf.

Baksuget
Ville skrev:
> 200 Km/h ca 125 Mile/h, Ser ju ut som det gör
> något mer än 3 % på de bilarna ivf.

Luftmotståndet ökar (procentsatsen alltså) med hastigheten.

Det där 3% skall nog ses som 3% för medelcyklisten på medellandsvägscykeln i medellandsvägstempo eller något. Självklart kommer det vara olika beroende på hur aerodynamisk det första ekipaget är och hur aerodynamiskt det andra ekipaget är OCH framför allt hur aerodynamiska de är tillsammans (de måste "passa ihop").

Jag jolleseglade förut. Där flyttar man kroppsvikten fram och tillbaka i båten väldigt mycket för att hitta rätt släpp i aktern (där är det vattenmotståndet som har betydelse). Det är en enorm skillnad i fart om man hittar rätt balans. Självklart skiljer det mellan olika båttyper HUR viktigt det är att hitta rätt släpp så det där med att jämföra siffror mellan NASCAR och cykel är inte så lyckat...

Senast redigerad av en moderator:
Baksuget
Här ställdes samma fråga http://www.insidetri.com/train/bike/articles/1320.0.html

Några "lärda" svarade:

Answer from aerodynamics professor and Project 96 and 1984 U.S. Olympic Team bike designer, Dr. Chester Kyle:
We measured this in the General Motors Wind Tunnel in 1996, and on the track using the SRM crank dynamometers. The lead rider in a 4-man pace line uses about 2 to 3 percent less energy than they would if riding solo.

Answer from aerodynamics guru and advisor to the U.S. Postal team, John Cobb:
About two days after this question I was going to the wind tunnel already to do some testing so I took a few minutes to set up this test. I couldn't find that the rear bike had any affect on the front bike in any wind angle.

Answer from chief wheel builder at Hed Design:
Theoretically you should get some benefit from the rider behind because he would reduce the turbulence of the air coming off you. But in practice you would have to go really fast, maybe 200 mph to make it measurable. I think it works for something like stock car racing, but they are bigger, faster, and probably more aero to start with.

Många bud :-)

/Anders

Baksuget
Slipstreaming... Ett kärt ämne som stor motorsport entusiast... Så vi drar en jämförelse med två bilar/motorcyklar:

Fordon A leder in mot slutet av målrakan som följs av en hårnål... Fordon B ligger tätt bakom. 100 meter före inbromsningen bryter sig Fordon B ur sitt slipstream-läge bakom Fordon A. Resultatet av detta blir ALLTID att Fordon B susar om Fordon A i en hiskelig fart...

Detta är den praktiska verkligheten, nedan följer min teoretiska slutsats...

Jag har svårt att tänka mig att Fordon B skulle få extra fart av att LÄMNA slipstream-läget bakom Fordon A... Då verkar det troligare att Fordon A istället tappar fart när Fordon B inte längre "hjälper till" genom att ligga bakom...

Baksuget
>
> Detta är den praktiska verkligheten, nedan följer
> min teoretiska slutsats...
>
> Jag har svårt att tänka mig att Fordon B skulle få
> extra fart av att LÄMNA slipstream-läget bakom
> Fordon A... Då verkar det troligare att Fordon A
> istället tappar fart när Fordon B inte längre
> "hjälper till" genom att ligga bakom...

Jag tror inte på din slutsats. Bilarna kommer sällan så nära + att om bil A tappar fördelen med att ha bil B bakom sig så har bil B inte heller den fördelen när han går ut utan det ända som skiljer dem åt är suget bil B får från bil A.

Men detta lämnar frågan lite. Den handlar inte om slipstreaming och på den biten du hänvisar till motorsporten så har det redan beskrivigt att på motorsport gör det skillnad.

Jag vet att jag yrar men du förstårsäkert vad jag menar:)

Baksuget
Jo, tänkte iofs inte så långt som att bil B faktiskt tappar sitt minskade luftmotstånd med... Men hur kommer det sig att en bil som bryter sig ur ett slipstreamläge alltid kommer ut med mer fart och kan göra en omkörning på en raksträcka... Om vi nu talar om två helt identiska bilar på en plan, spikrak väg?

Detta är ju den praktiska verkligheten i både riktig motorsport och samtliga racingsimulatorer till tv/dator-spel etc... Men vad är den teoretiska verkligheten bakom detta?

Visst handlar detta om helt andra vindmotstånd och hastigheter än på en cykel, men även cykelracing vinns ofta på väldigt små marginaler.

Baksuget
den bakomvarande bilen behöver ju inte ligga på fullt gaspådrag. när det är läge för omkörning finns det allså lite mer kräm kvar i motorn att använda för en acceleration.

Baksuget
Den som ligger i slipstream slipper 'stressa' motorn mm. lika mycket som den som ligger framför och tokpressar, det leder till att bilen bakom kan ta det lungnare och när det är dags att ta sig förbi, strax innan mål så är motor med mera i bättre 'form' och man kan få ut mer effekt än framförvarande bil.

Fast det stämmer inte riktigt på högpresterande bilar som F1-bilar som kräver extrem kylning för att fungera på topp. De kan tappa kraft genom att behöva ligga i slipsteam bakom en annan bil.

Baksuget
Jag tror på micke S och 42 hz.

Men vad som oxå ligger med är att bilen bakom accelererar snabbare än bilen framför vilket gör att timingen blir rätt. Du kan tex väldigt sällan lägga dig bakom en bil på rakan och ligga med konstant avstånd för att sedan gasa på och köra om.

Du måste istället ta med dig det momentet du har så att avståndet hela tiden misnkar och när du är tillräckligt nära skall du tima den position där omkörningen bör ske.

Jag kanske svamlar fortfarande men lyssna på vad jag menar och inte på vad jag säger:)

Baksuget
Okey, det låter ju helt rimligt det ni säger...

...men isåfall blir ju jämförelsen motorsport/cykelsport ganska lidande om motorn är delaktig i den där omkörningen och inte enbart vindmotståndet :-)

Baksuget
Jag tycker det är konstigt att det känns som om man sugs bakåt när det kommer en stor lasbil bakifrån, sedan när den har kört om så sugs man åter framåt. Om det stämmer skulle det ju tala emot att det blir lättare att ha ett föremål tätt bakom sig när man "drar".

Baksuget
japp, tänk er en ubåt som har en helt platt bakdel, när den rör sig i vattnet måste det fyllas igen därbak. Då är det bättre att ha en spetsig bak så att strömningen blir laminär.

cykelmotståndet ger ju av area * (tryck framför - tryck bakom )
men polarn bakom ökar ju "tryck bakom" och cykelmotståndet minskar för dig

Baksuget
Slutsats:
Det är en klar fördel att ha en spetsig panna och rumpa om man ligger ensam.
Kör man flera tillsammans så skall den med spetsigast panna ligga först och den med spetsigast rumpa ligga sist. Flatheads och flatbutts får ligga i mitten av klungan.

Baksuget
Stumpy skrev:
> Slutsats:
> Det är en klar fördel att ha en spetsig panna och
> rumpa om man ligger ensam.
> Kör man flera tillsammans så skall den med
> spetsigast panna ligga först och den med
> spetsigast rumpa ligga sist. Flatheads och
> flatbutts får ligga i mitten av klungan.

HA HA HA!
Du har så rätt, så rätt!!

Baksuget
När det gäller bilarna så får man naturligtvis inte extrafart för att man går ut i öppen luft. Tvärtom. Ligger man i ett tåg och från samma hastighet som framför och bakomvarande går ut i fri luft så tappar man fart. Blir lite effekten av att köra in i en vägg. En rätt mjuk vägg iofs.

För att köra om så funkar det så att man sackar efter lite så man får en glugg, Sen tar man fart mot bilen framför, och det går ju självklart relativt lätt att ta in avståndet igen eftersom man har lägre luftmotstånd än framförvarande. När man är väldigt nära bilen har man altså högre hastighet och kan gå ut och köra om. Passar det inte då att köra om som det ser ut så får man antingen släppa av för att inte köra in i framförvarande, eller tvärtom, att just köra in i framförvarande (bumpa) för att ge en extra knuff (bumpdraft). Med en bumpdraft som är farligare så kommer förstabilen få en högre hastighet än annars teoretiskt möjligt och den toppfarten kan nästa bil suga efter i mindre fartvind för att ge en ny knuff osv. I praktiken så är inte rakor så långa att flera bumpar är möjligt.

Fördelen för första bilen blir förståss att baksug minskar. Det är inte lika fördelaktigt som att minska vinden framifrån, som efterföljande får, men det är klart bättre än att köra själv. Som cyklist finns väldigt lite baksug, och den långtradare som kommer dönandes har rätt hög hastighet på luften som måste flyttas runt förarhytten. Den luften saboterar långt mer än din egen lilla luftvirvel.

Tillbaka
Topp