bakväxel problem. Vad gör man?

• Trådstartare Trådstartare i
  • Start datum Start datum

i

Ny medlem
Hej.. Antar att detta är en jävligt dum fråga men vafan far åt helvete med tråkiga kommentarer//tack

Nu till saken. Idag märkte att skruven som spänner växelvajern till bakväxeln på min Kona Stab dh hoj Hadde lossnat vilket resulterade i en komplett slak vajer o inte en växel som fungerade. Jag försökte spänna upp vajern igen o detta lyckades jag med men jag får bara Max 3-4 st av mina 9vxl att fungera.. Det funkar somsagt att växla ifrån styret 3-4 gånger men sen ger allt upp och jag kan inte växla mer. Hur får jag denna j%*la växeln att fungera så att alla växlar fungerar igen?

Tips tas emot snarast är helvetes förbannad på skit växeln:)

// skriver illa, ja jag vet kommentera det inte, försök istället att förstå!!

Tjena!
Om allt är OK med växlarna (inget trasigt/snett) är det bara att lossa vajern, skruva in justerskruven vid bakväxeln och handtaget. Se till att du har "1:an" i. Spänna fast vajern, växla upp till "2:an" och sedan spänna vajern med justerskruven/skruvarna tills bakväxeln växlar upp ett steg och även växlar ned igen när du växlar ner på handtaget. I teorin ska alla växlar sen funka ;-).

https://www.google.se/search?q=rear...Jj4zMA.O&fp=70bfeaaecc60c3cc&biw=1024&bih=672

Ok tack stinky supreme ska ta en titt imån bitti! Men grejen är att växeln hoppar automatiskt ner till 9an om jag inte spänner upp vajern så in i helvete först? Är det rätt att göra så? Jag tar en bild till dig imån som du kan kika på! Och vilken justerskruv menar du? Har flera vill jag minnas!

// i

Jo det borde det göra haha men jag gjorde service på växeln 2v sen o det har nt bildats några 'gamla märken' men ska ta en noggrann titt imån där borde finnas något tecken vart den har suttit!

// i

Du behöver nog justera skruven för "ändläget" för lågväxeln. Det sitter 2 skruvar på växelföraren som sköter ytterlägen för hög och låg. Om det är svårt att få i lägsta växeln kan det vara så att du går i botten mot lägsta ändläget. Låg brukar vara den nedersta skruven. Lägg kedjan några kugg från det läge du vill justera och skruva lite. Du ser åt vilket håll växelföraren rör sig. Se upp så att du inte hamnar i ekrarna bara. Det skall bara vara så att växeln går i och lite till.

i skrev:
-------------------------------------------------------
> Ok tack stinky supreme ska ta en titt imån bitti!
> Men grejen är att växeln hoppar automatiskt ner
> till 9an om jag inte spänner upp vajern så in i
> helvete först? Är det rätt att göra så? Jag
> tar en bild till dig imån som du kan kika på!
> Och vilken justerskruv menar du? Har flera vill
> jag minnas!
>
> // i

Jag uttryckte mig fel, kedjan ska ner på minsta drevet utan vajer och i det läget skruvar du fast vajern. Sedan spänner du vajern med växelreglaget och växeln flyttar upp kedjan på de större dreven.

Tror du hade reglaget i fel växel när du fäste vajern... Därav får du bara en tre fyra klick... Växla ner på så lite kugg du kan, dra lätt i vajern och växla ner några gånger till... Sen fäster du vajern igen. Spänner litegrann på justerskruven så ska de nog lösa sig.

Hej efter mycket prövande så funkar det att växla upp till största drevet men så fort jag vill ner till de tyngre växlarna så funkar inte den saken man klickar på vid styret den reagerar liksom inte? Man brukar få ett klick men det får jag inte? Vad gör jag?

i skrev:
> Hej efter mycket prövande så funkar det att
> växla upp till största drevet men så fort jag
> vill ner till de tyngre växlarna så funkar inte
> den saken man klickar på vid styret den reagerar
> liksom inte? Man brukar få ett klick men det får
> jag inte? Vad gör jag?

Klicka "ner" växelreglaget så långt det går. Få ner kedjan på minsta drevet. Fäst vajern i växeln. Justera in växlarna med justerskruvarna och ändlägena. Bör inte vara svårare än så.

Jag kanske har liknande problem, jag ställer in växeln, med vajern "utmatad" och ketjan på minsta drev bak, justerar sen så att den växlar upp precis och hoppar ner igen.. men när jag kommer upp på de störra kuggarna så måste jag spänna mer för att de sku funka, och då går det åt helvete för dem andra växlarna.. så samma här, jag får 5-6 av mina 9 att fungera samtidigt.. har sram x-9.

/Heffaklump

heffaklump skrev:
> Jag kanske har liknande problem, jag ställer in
> växeln, med vajern "utmatad" och ketjan på
> minsta drev bak, justerar sen så att den växlar
> upp precis och hoppar ner igen.. men när jag
> kommer upp på de störra kuggarna så måste jag
> spänna mer för att de sku funka, och då går
> det åt helvete för dem andra växlarna.. så
> samma här, jag får 5-6 av mina 9 att fungera
> samtidigt.. har sram x-9.
>
> /Heffaklump

Låter som växelörat behöver riktas.

Hej o Hopp, Allt är äntligen löst haha gissa vart problemet låg... Växelreglaget som sitter på styret Hade hängt sig som gjorde att Max 4vxl kunde fungera. Drog runt den till vxl nr 9 och spände vajern sen fungera allt som det skulle!

Jag skulle kolla det hos dig heffaklump om du har haft liknande problem som jag!
din beskrivning är snarlik av vad jag upplevt så du borde pröva vad jag gjorde! Min beskrivning är lite flummig men fråga igen om det skulle uppstå problem så ska jag försöka klargöra :)

Tack som fan för alla tips och ha en fortsatt go vecka!

//fredde

Tillbaka
Topp