Bakväxel tar i däcket på 20” cykel.

sebastian_nurmela

Aktiv medlem
Tänkte uppgradera sonens 20” från 8s till 11s så han fick lite lättare växlar dessutom.

Beställde en deore M5100 bakväxel och reglage ink 11-40t kassett.

Väl monterat så märker jag att bakväxeln tar i däcket på 7 växeln typ, 45mm däck ? den är helt enkelt för lång, så nu undrar jag om det finns någon mtb 10/11 del bakväxel som har kortare arm. Testade slänga på en gammal 11del 105 long cage och det funkar fysiskt.

Så finns det en mtb växel med medium cage ? Eller kan man sno en från en lvg bakväxel? På min äldre så är den bultad i själva växel kroppen och på Deore växeln sitter den skruvad, så det funkar inte..

Det är en bra investering i en 20" cykel!

Shimano XT finns med medium cage i 11-delat, men den är längre än en 105 medium-long cage.

Jag tror att en Sram 11-delat X-horizon bakväxel är lite mer kompakt, men jag har inte mättat. Den är kompatibel.

Har du justerat B-skruven max ut? Det kan hjälpa lite.

IMG_5061.jpeg

Jämförde med en di2 m8000 växel, så ska testa montera den och mäta.. känns lite overkill att köra di2 på hans cykel dock

Bilagor

• IMG_5062.jpeg
    IMG_5062.jpeg
    423.8 KB · Besök: 35
Jämförde med en di2 m8000 växel, så ska testa montera den och mäta.. känns lite overkill att köra di2 på hans cykel dock

Mitt svar på såna funderingar är det alltid lönar sig mest att uppgradera barnens cykel isf din egna när man cyklar tillsammans med barn.

Dessutom får barn inte längre klaga att pappa har en bättre cykel. Min son har nu en bättre gaffel, bättre bromsar, bättre bromsskivor och har just fått en bättre dropper än mig (resten är av samma nivå). Han klagade en eller två gånger till, men det är nu också klart för honom att han har bättre komponenterna

på lillpojkens cykel monterade jag en zee bakväxel 10 del med goatlink och 11-42 kassett, 20” hjul är små, det blir lätt ändå han använder aldrig ettan eller tvåan….

Tillbaka
Topp