Bakväxelflex...

Mango Tempest

Ny medlem
Bakväxelflex...
Hej

Jag har en Deorebakväxel där armen med trissorna inte vill röra sig riktigt som den ska. När jag har använt de små kransarna och växlar till de större kransarna vill inte armen gå tillbaka (falla nedåt igen). Jag misstänker att det fattas olja/fett någonstans eller är det fråga om att justera något?

Hela bakväxeln flexar i sidled (~5mm) ska det vara så?

Bakväxelflex...
Förmodligen är det växelvajjern som är lite seg. Smörj upp eller byt ut. Hur gammla är prylarna?

Åt vilket håll har du flexet och när? Vrider den på sig eller glappar det?

/rikard

Bakväxelflex...
rikard Skrev:
-------------------------------------------------------
> Förmodligen är det växelvajjern som är lite seg.
> Smörj upp eller byt ut. Hur gammla är prylarna?
>
> Åt vilket håll har du flexet och när? Vrider den
> på sig eller glappar det?
>
> /rikard

Bakväxeln har gått cirka 700 mil.

Flexet finns hela tiden, det är i riktningen in mot/ut från fälgen.

Med tanke på priset på en bakväxel börjar jag nog med att smörja.

Den stora insexskruven på bakväxeln är väl till för att sätta fast växeln på ramen, eller?

Bakväxelflex...
fick samma problem på min xt växel efter långa lugnet för två år sen... den fick sig en kyss på något sätt av allt skumpandes och efter det så ville den inte räta ut ordentligt...

tvyärr hjälpte inte att smörja så det blev en ny. men prova först och se, ta någon lättlytande olja så att det kan sjunka in ordentligt.

ja den stora insexskruven är till för att sätta fast växeln, den är lätt att lossa och sätta dit igen. observera bara att ställskruven som sitter där hamnar på rätt plats igen, man kan behöva vinkla växeln framåt för att det ska passa.

Bakväxelflex...
Flexet du beskriver kan sitta i mounting pivot (svenska?), alltså den bult växeln skruvas fast med i ramen. Innanför bulten sitter en fjäder som spänner hela växeln. Ibland flexar den för att låsbrickan som trycker ihop hela paketet är lös, då åtgärdas det ganska lätt. Att armen inte vill gå tillbaka tyder på det. Den fjäder som ska spänna växeln sitter helt enkelt inte som den ska. Enkelt åtgärdat om man har en tång och fett, helst också skruvstycke. Det kan också glappa för att väggarna i huset för fjädern är slitna. Då finns det inte så mycket att göra.

Flexet i sidled kan också bero på att bultarna som parallellogrammet är fästa i är utslitna. I så fall flexar det inget runt fästbulten utan runt parallellogrammet. Då är det heller inget att göra. Min Deoreväxel dog en alltför tidig död på grund av detta.

Tillbaka
Topp