Bakväxelfördröjning

InlineOla

Aktiv medlem
Bakväxelfördröjning
Hej Hej!

Har ett litet problem jag hoppas någon Happymtb:are kan hjälpa mig med. När jag växlar till tyngre växel bak så är det en fördröjning på ca en halv sekund innan kedjan flyttar till rätt krans. Väldigt irriterande. Jag är väl hyfsad på att ställa in växlar och kan f_n inte komma på vad det är. Jag skriver in lite fakta så får vi se om någon har tips.

Växel: XT 03 Long Cage
Kedja: Sachs (eller powerchain) PC 69
Kasett: XT 03 11-32
Växelreglage: XT 03

Jag kan de flesta trix, typ minska vajerspänningen osv. Har testat att kapa/förlänga kedjan men ingen skillnad. Ställskruven för växelvinkel kan jag inte göra så mycket med. Övre trissan e riktigt nära största kransen när jag är i den växeln, då växeln flyttar utåt ökar avståndet: Jag tror personligen att det funkar bättre ju mindre avstånd trissa-krans, men detta kan jag inte minska som sagt.

Det e inget konstigt med vajervinklar (längd på höljet) eller nåt sånt, motståndet vid växling är ganska litet.

Tips någon????

Ola

Bakväxelfördröjning
Känns som typiskt läge för byte av vajer och hölje tycker jag.

Är böjen på höljet (som bara blir med shimanos bakväxlar:-)) där bak skarp?

Där brukar det gärna samlas endel guck i höljet.

Fast du skriver ju att det inte går trögt.

/jonas

Bakväxelfördröjning
> När jag växlar till tyngre växel bak så är det en fördröjning på ca en halv sekund innan kedjan flyttar till rätt krans.

Vanligt på höst o vinter när allting blir blött o surt. Du kan olja upp linorna men när oljan blir skitig blir det ännu värre. En annan variant är, antar jag, att skaffa en ny eller starkare fjäder. För egen del skulle jag inte bry mig så länge den växlar.

Per
<http://lowdin.nu>

Bakväxelfördröjning
Innan du byter ngt så bör du kolla att din växel är rätt justerad.
Eftersom du redan verkar ha koll på det mesta så är det väl bara kvar att spänna upp växeln, det är det som kallas "B-tension" här:
<http://www.sheldonbrown.com/derailer-adjustment.html>

Om det ändå inte fungerar bra så bör du byta åtminstone vajrarna och troligen höljen också.
Det finns speciellla lågfriktionsvajrar(teflonbelagda) som kan gör att växlingarna fungerar bättre, tex Clarks, och om du dessutom byter till kapslade lågfriktionshöljen(teflontuber) så dröjer det längre innan du behöver byta nästa gång.

Om du bara byter vajern så bör du kosta på dig en tätade ändhylsor på vajerhöljet närmast bakväxeln:
<http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?funk=visa_artikel&artgrp=122&artnr=w113&limit=000&extra=000&varumarke=000&btg=0&visa=1-30Beskr>
De kan göra stor skillnad

Jag använder billiga lågfriktionshöljen+vajrar på min vintercykel:
<http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=13661>
På mina dyrare cyklar så har jag istället de dyra GoreTex-varianterna.
Båda fungerar mycket bra, men GoreTex-höljena är mycket snyggare.

Om det ändå inte skulle fungera så finns ju alltid:
<http://www.avidbike.com/4_cables_access/acces4_4_rolla.html>
Men en sådan har jag aldrig provat.

Vad du än väljer att göra så bör du vara noggrann vid installationen:
<http://www.sheldonbrown.com/cables.html>

/Håkan

Bakväxelfördröjning
Avid Rollamajig kan jag rekommendera, har den på två av mina mtb's. Vajern löper lättare i böjen till bakväxeln.

Men det låter som vajern kan vara lite trög, likaså höljet. Hade ett liknande problem på cykeln, men det visade sig vara själva vajerhöljet som "tog emot" när jag växlade till minsta bak. Detta pga att jag använder heldraget vajerhölje till bakväxeln. Det löstes genom att bara dra upp höljet lite, så bakväxeln fick utrymme nog att växla till minsta bak utan att vajerhöljet stramade.

/Leo

Bakväxelfördröjning
InlineOla:
Ledsen jag läste ditt inlägg slarvigt, du verkar ha bra koll på hur man justerar en bakväxel.
Strunta i 1a delen av mitt inlägg ovan, det verkar bara som du har vajer-/hölje-byte kvar.

/Håkan

Bakväxelfördröjning
Har du provat att göra rent och smörja in själva växeln?

Det gjorde iaf susen för mig efter att jag trasslat med höljen/vajrar på min hoj.

Bakväxelfördröjning
Hej!

Tack för alla svar. Glömde säga att samtliga grejer e helt nya, har precis satt ihop cykeln och kört ett par rundor. Att tvätta och smörja tror jag inte på med andra ord.... En Rollamajig har jag redan installerat, annars var det ett bra tips. Ska faktiskt prova att plocka av den, det känns som den "tar emot" i vissa vinklar.

Ola

Bakväxelfördröjning
Det är just det jag menade, det är viktigt att ha exakt rätt längd på vajerhöljet när man använder en rollamajig, inte för kort men inte för lång heller.

/Leo

Bakväxelfördröjning
Har haft liknande problem, fast när jag går från tyngsta till näst tyngsta växeln (RR växel). Problemet uppstod efter det att jag haft loss bakhjul och kasett för att göra rent allt... Plockade loss allt igen och drog åt kassetten rejält, och har en känsla av att jag spännde fast hjulet hårdare också. Efter det funkar allt kanon igen.
Vad lärde man sig av det?!? Lite skit skadar inte ;-) Eller att man inte skall vara för feg med att dra åt....

Bakväxelfördröjning
InlineOla: Nja, jag har inte kapat mitt hölje alls, eftersom jag kör heldraget hölje just nu. :-) På den andra cykeln satt det redan en rollamajig från början, så det höljet har jag inte rört heller. Men som sagt, när du växlat till minsta bak ska inte höljet på något sätt hindra bakväxelns rörelse(fram/bak, jag menar inte i sidled nu).

/Leo

Bakväxelfördröjning
Hej InlineOla!

Tror definitivt att du är inne på rätt spår och att det är rollamajigen som spökar.

Förutom att prova att plocka bort den, kan du enkelt (om du är duktig på att fräsa) tillverka en egen rollamajig utav ett gammalt inlinehjul som du fräser ett spår i. Denna anordning blir lite tyngre och klumpigare men jag tror du slipper din växelfördröjning.

/VANAGD

Bakväxelfördröjning
Problemet är nästan 100% fixat. Förlängde vajerhöljet (ganska mycket)fram till Rollamajigen och spände fast höljet i ramen med ett buntband. Gjorde an ganksa fet loop på höljet för att få lite mer "att gå på" vid växlingar.

Innan lutade höljet "utåt" i förhållande till växeln. Från sidan såg det OK ut men ovanifrån var hölje och växel ej i linje.

/Ola

Tillbaka
Topp