Bakväxeljustering - Når ej de övre kransarna

stetind

Medlem
Tack vare de eminenta gör det själv artiklarna på forumet ("Rassel no more") vågade jag mig
på att justera sonens utanpåliggande bakväxel på en 7växlad MTB. Dock har jag nu stött på patrull. Eftersom jag gärna vill göra det själv och undvika prestigeförlusten att lämna in den på en verkstad ber jag om råd att ta mig vidare :-)

Jag ställer in ändlägena först enligt instruktion. Sen börjar jag växla upp från minsta kransen och justerar med växelspännaren. De fem nedersta (tyngsta) växlarna ställer då in sig jättefint - inget rassel och de svarar direkt på upp och nedväxling. Övriga växlar ska ju då "komma på köpet" men i mitt fall vägrar den gå upp på de två översta (lättaste) växlarna. Jag kan få den att gå upp på de två översta om jag justerar ändläget igen men då vill kedjan hoppa av in mot ekrorna vilket var just det jag ville undvika från början. Bör kanske tillägga att när jag ställer in ändlägena måste jag dra "Low" skruven ända in i botten för att kedjan inte ska hoppa av eller växelarmen toucha fälgen. Vad göra? Kan växelarmen vara skev?

Tacksam för all hjälp :-)

Erik S

Kolla in läsvärt eller sök på bakväxeljustering så finns det hur många tips som hellst för att få växeln välfungerande :-) T

Jo, jag har plöjt igenom dem och lärt mig massor. Dock hitta jag inget som jag lyckades översätta till mitt problem.
Erik

Börja växeljusteringen med ändlägena korrekt inställda. Släpp maximalt med vajer och dra för hand medan du vevar runt kedjan för att se till att kedjan inte kan hoppa av utåt eller inåt.

Därefter kan du långsamt börja spänna vajern. Sätt växelreglaget till "andra växeln", dvs första klicket upp från bottenläget (där vajern är som slappast). När vajern är tillräckligt spänd för att kedjan ska hoppa upp till näst minsta drevet, då är du ungefär på rätt ställe. Efter det är det bara små finjusteringar som krävs.

Det är lätt att justera för grovt i början och hamna "fel" i justeringen, och då får man det att stämma över en del av växelomfånget, men i nåt av ändlägena blir det tokigt.

stetind skrev:
-------------------------------------------------------
>> göra? Kan växelarmen vara skev?

Det låter onekligen som växelörat på ramen eller växelföraren är skev då den beter sig så.

Se om du kan se någon skevhet, i så fall prova att böjja tillbaka eller köp ny komponent som är sned.

Hoppas det löser sig

geologen skrev:
> Börja växeljusteringen med ändlägena korrekt
> inställda. Släpp maximalt med vajer och dra för
> hand medan du vevar runt kedjan för att se till
> att kedjan inte kan hoppa av utåt eller inåt.
>
> Därefter kan du långsamt börja spänna vajern.
> Sätt växelreglaget till "andra växeln", dvs
> första klicket upp från bottenläget (där
> vajern är som slappast). När vajern är
> tillräckligt spänd för att kedjan ska hoppa upp
> till näst minsta drevet, då är du ungefär på
> rätt ställe. Efter det är det bara små
> finjusteringar som krävs.
>
Jo, precis så har jag gjort. Och flera gånger (från början) dessutom för att vara säker på att jag gjort rätt. Den hoppar fint upp till näst minsta och de följande men innan de två sista är det tvärstopp.

> Det låter onekligen som växelörat på ramen
> eller växelföraren är skev då den beter sig
> så.

OK. Jag ska kolla lite noggrannare ikväll på dem. Det är ju en shimano tourney som sitter där och den verkar inte kosta mer än 200 spänn så det kanske är det enklaste att bara byta?

Jag fick liknande problem av ett böjt växelöra en gång, det gick att få fina växlingar överallt utom till största kransen bak. Efter att ha rätat ut växelörat funkade allt perfekt! (tills nästa gång växeln fick en smäll...).

ttfh skrev:
> Jag fick liknande problem av ett böjt växelöra
> en gång, det gick att få fina växlingar
> överallt utom till största kransen bak. Efter
> att ha rätat ut växelörat funkade allt perfekt!
> (tills nästa gång växeln fick en smäll...).

Behöver man ta loss det för att räta ut det?

> Behöver man ta loss det för att räta ut det?

Nej, bara du inte drar i själva växeln för då kan du böja den istället. Ta en insexnyckel och stoppa in som om du skulle skruva bort växeln, då kan du böja örat rätt med nyckeln istället.

Gammal tråd men jag har ett liknande problem. Kedjan hoppar förbi översta kransen trots att L är i botten. Och jag når inte minsta kransen trots att H är max urskruvad. Finns det några alternativa lösningar till att med milt våld böja växelörat alt byta ut det. Det kan säkert ha fått en smäll men grundinställningen från fabrik var i princip L i botten och H max urdragen så man undrar lite hur grejerna monterats från början (det är en Islabike inhandlad och monterad i UK)

Samma problem. Dock nyss bytt till nya hjul och därmed ny kasett, ska de alltid vara en spacer innan man drar på kasetten på Shiamano? (kan ju vara därför ju inte får upp kedjan på 28an). Någon med erfarenhet?

Tillbaka
Topp