Bakväxeljustering

hannulan

Medlem
Bakväxeljustering
I morse drabbades jag av växelhaveri o jag förstår inte vad jag gör för fel m växeln.

Det som hände var att växeln åkte in i bakhjulet när jag växlade när på (troligtvis) lägsta växeln. Minsta klingan fram o största bak.

Jag monterade växel själv för kanske 30 mil sen. Jag tyckte då att jag var noga m justerskruvarna m att det aldrig blev riktigt bra. Upplevde att hur jag än gjorde var det svårt att få till en kombination inställningar där växeln o största drevet bak låg i samma plan utan att växeln kändes som om den var för nära ekrarna i bakhjulet.

Kassetten verkar sitta oglappigt. Jag har varit o pratat m en cykelmekaniker på Sportspec o han påstod att allting skulle bli bra om jag bytta till den växeln jag bytte till (den förra var ganska skev pga att cykeln vält mot nåt hårt).

Vad kan jag ha gjort fel? Finns det nåt sätt att flytta kassetten i sidled så att jag kan få ut växeln bort från ekrarna?

Bakväxeljustering
+1 på snett växelöra.
Lättare att kolla med ett verktyg som verkstaden bör ha.

Är det ett löst växelöra kan man lossa lite och försöka palla upp tills dess att bakväxeln spårar igen.
Annars får man böja.
Det KAN hända att det finns plats för en tunn bricka bakom kassetten, men man måste ta loss och prova.
Sen kan du ju alltid prova att montera en s.k. dork disc, en transparent skiva bakom kassetten som skyddar ekrarna.
Puristerna kommer hävda att de inte behövs - om allt är rätt justerat. Men det är kanske värt lite prestige att undvika ett haveri?

Senast ändrad:
Bakväxeljustering
Om förra växeln var skev för att cykeln vält har du nästan garanterat ett snett växelöra också. Det går både snabbt och lätt att byta själv. Du verkar ju i övrigt ha rätt bra koll på hur justeringen ska gå till men det är nästan lönlöst att försöka om örat är snett. Det går att få några växlar att fungera bra men inte alla.

Bakväxeljustering
dabac skrev:
-------------------------------------------------------
> +1 på snett växelöra.
> Lättare att kolla med ett verktyg som verkstaden
> bör ha.
>
> Är det ett löst växelöra kan man lossa lite
> och försöka palla upp tills dess att bakväxeln
> spårar igen.
> Annars får man böja.
> Det KAN hända att det finns plats för en tunn
> bricka bakom kassetten, men man måste ta loss och
> prova.
> Sen kan du ju alltid prova att montera en s.k.
> dork disc, en transparent skiva bakom kassetten
> som skyddar ekrarna.
> Puristerna kommer hävda att de inte behövs - om
> allt är rätt justerat. Men det är kanske värt
> lite prestige att undvika ett haveri?

Jag har bytt växelörat. Glömde skriva det. Jag har en del skeva växelöron bakom mig o vet vad det betyder. Nej, det här är inte det.

Mitt problem är att kassetten är för nära ekrarna. Jag vill ju ha växeln i plan m största drevet o då kommer växeln för nära ekrarna i min mening.

Hur tänker du kring en bricka bakom kassetten? Idén låter ju i sig bra, det skulle ju få ut kassetten från ekrarna. Men behöver jag ha en stor bricka som sitter runt bodyn då eller? Eller finns det några såna speciella distanser (har försökt köpa det på sportspec m de säger att det inte finns).

Jag har följande nav på hjulet: http://www.roseversand.com/article/shimano-deore-xt-rear-wheel-hub-disc-fh-m756-s/aid:550352.

Tyvärr vet jag inte vilket kassett jag har. Men passar alla kassetter på alla frihjul?

Jag har en åtta-delad kassett o tre-delat fram.

Senast ändrad:
Bakväxeljustering
Bricka bakom kassetten är brukligt när man kör 7-del på 8/9-del body (fet bricka) eller vissa 10 delade kassetter (läs: shimano lvg) som då har en tunnare variant.

En sådan tunn bricka (1mm) borde räcka för frigången och inte orsaka att det minsta drevet tappar kontakten med splinesen på bodyn.

Var säker på att yttre drevet verkligen har ordentlig kontakt så det inte riskerar slira när du trycker på, dåligt för bodyn och farligt för dig. Ibland har det tillräcklig kontakt men låsringen kanske inte räcker till, då kan du med all säkerhet hitta en låsring med längre gängat stycke hos din LBS.

Tänk även på ett nytt växelöra inte garanterat är rakt samt att infästningen för detsamma kan ha böjts en smula när ditt förra öra böjdes.

Många lösningar av växelöroninfästningar är väldigt känsliga för smuts/grader där örat ligger an och detta kan orsaka en allmänn "snedhet"

Bakväxeljustering
Preacher skrev:
-------------------------------------------------------
> Bricka bakom kassetten är brukligt när man kör
> 7-del på 8/9-del body (fet bricka) eller vissa 10
> delade kassetter (läs: shimano lvg) som då har
> en tunnare variant.
>
> En sådan tunn bricka (1mm) borde räcka för
> frigången och inte orsaka att det minsta drevet
> tappar kontakten med splinesen på bodyn.
>
> Var säker på att yttre drevet verkligen har
> ordentlig kontakt så det inte riskerar slira när
> du trycker på, dåligt för bodyn och farligt
> för dig. Ibland har det tillräcklig kontakt men
> låsringen kanske inte räcker till, då kan du
> med all säkerhet hitta en låsring med längre
> gängat stycke hos din LBS.
>
> Tänk även på ett nytt växelöra inte
> garanterat är rakt samt att infästningen för
> detsamma kan ha böjts en smula när ditt förra
> öra böjdes.
>
> Många lösningar av växelöroninfästningar är
> väldigt känsliga för smuts/grader där örat
> ligger an och detta kan orsaka en allmänn
> "snedhet"

Dumfråga kanske. Menar du att jag ska ta en vanlig standardbricka som jag använder när jag skruvar i vanliga fall? Eller behöver jag åka vägen förbi cykelhandlaren imorn o köpa nåt nytt?

Mitt nya växelöra uppmättes till rakt innan montering o även infästningen till det. Jag hoppas att infästningen inte fick sig en törn av dagens vurpa.

Bakväxeljustering
Äntligen några svar jag förstår mig på. Tackar!

Ni menar att en sån där spacer ska få plats trots att kassetten sitter helt fast i bodyn redan? Isf betyder det att kassetten inte blir riktigt lika långt fastskruvad.

Blir nog en sväng förbi Åkes Sportservice Göteborg ikväll. Har aldrig varit där men ny arbetsplats o nu det här ger en möjlighet att ta sig förbi.

Bakväxeljustering
Efter lite övertalning hade de saker på Åkes. Vi fick börja diskutera huruvida växelörat var trasigt o växeln sne (örat är av o växeln alldeles mos, det är klart jag ser att det är trasigt, killen i affären trodde att jag trodde att allting bara behövdes skruvas fast, jag höll på att gå därifrån... men det ändrade sig).

Jag hade (nog) en Sram kassett på vilket han trodde kunde ställa till problem. Nu ska jag montera min nya Shimano-kassett o den där distansringen o se om det blir bättre (ny växel o nytt växelöra naturligtvis införskaffat också).

Bakväxeljustering
Det blev faktiskt bättre m Shimanokassetten. Avståndet till ekrarna ökade m 2 mm (utan distansen).

Får se hur det går jag när jag provcyklar lite längre. Nu känns det iaf bättre.

Tillbaka
Topp