Bakväxeln in i bakhjulet?
Hepp!
Idag åkte min bättre hälft ut i regnet för att köra en MTB runda.
När hon är som längst från alla bilvägar åker bakväxeln in i bakhjulet.
Hon körde ner för en stenig brant, körde inte in i något den bara åkte in som hon utryckte det.
Hon fick inte ut växeln ur bakhjulet så hon fick bära cykeln mot närmsta bilväg dit jag körde för att möta upp. När vi möttes inne i skogen kunde jag konstatera att bakväxeln hade böjt växelörat rakt in och allt va en himla mess... Jag lyckades dock få ut den och efter att ha böjt örat fram och tillbaka fick jag funktion igen. Själva växelns länkar och dylikt är böjda åt alla håll, att det nu går att växla fattar jag inte ;)
Frågan är om någon har en teori om varför detta hände?
Cykeln är en Univega HT580 2003, med XT komponenter.
/M
Idag åkte min bättre hälft ut i regnet för att köra en MTB runda.
När hon är som längst från alla bilvägar åker bakväxeln in i bakhjulet.
Hon körde ner för en stenig brant, körde inte in i något den bara åkte in som hon utryckte det.
Hon fick inte ut växeln ur bakhjulet så hon fick bära cykeln mot närmsta bilväg dit jag körde för att möta upp. När vi möttes inne i skogen kunde jag konstatera att bakväxeln hade böjt växelörat rakt in och allt va en himla mess... Jag lyckades dock få ut den och efter att ha böjt örat fram och tillbaka fick jag funktion igen. Själva växelns länkar och dylikt är böjda åt alla håll, att det nu går att växla fattar jag inte ;)
Frågan är om någon har en teori om varför detta hände?
Cykeln är en Univega HT580 2003, med XT komponenter.
/M