Bakväxelstrul...

• Trådstartare Trådstartare D_N
  • Start datum Start datum

D_N

Medlem
Bakväxelstrul...
Tjena,

Har lagt alldeles för mycket tid på att få den där jä**a bakväxeln att funka riktigt, men jag får inte till det...( snälla vad är fel???

Det går att ställa in den så att den växla ok åt ena hållet, tex hela vägen från minsta drevet till det största. När kedjan sedan ligger på det största drevet och jag ska växla ned, är viren så lös att jag måste växla två ggr för att kedjan ska hoppa till det näst största drevet. Spänner jag då viren så funkar det hela vägen ned, fast då blir problemet att jag måste växla två ggr för att vända från det minsta till det näst minsta. Då måste jag släppa på viern och är tillbaka på ruta ett...... Det går inte att hitta ett läge då den funkar åt båda hållen.

Vad kan vara fel?? Den har fått en smäll tidigare så jag har nytt växelöra. Växeln är inte sned vad jag kan se (men den har dock fått stryk tidigare) och viren verkar inte kärva i höljet. Är det bara att köpa en ny och hoppas på att den funkar, eller finns det något trix mot detta som jag inte känner till????

Bilderna kanske säger något..?

Tack på förhand!
Daniel

Bilagor

• PICT0016.JPG
    PICT0016.JPG
    73.7 KB · Besök: 20
  • PICT0015.JPG
    PICT0015.JPG
    83.5 KB · Besök: 21
Bakväxelstrul...
Ramen ser inte ut att vara bakdämpad, annars kan det störa om vajrarna är ofördelaktigt dragna så de dras när länkaget rör sig.

Kanske en dum fråga, men är ändläget på växeln rätt ställt?

Bakväxelstrul...
Nu lusläste jag inte MEN:

Jag tycker att det verkligen ser ut som att växeln är sne. Detta baserat på att den ser lite sne ut, på den visserligen sneda bilden, men även att växeln har tagit en smäll och då troligtvis inte är helt kry. Din lokala cykelverkstad har verktyg för att kolla och till att böjja till växelörat som kan vara snett suuperlite...

Annars så:
* Hur ligger det till i wirehöljena? Olja upp dom lite och testa om växeln drar/släpper bättre.

* Justera ändlägena på de två skruvarna som finns, markerade H L. High och low, tung respektive lätt växel (liten kugg, stor kugg lalalala).

Något sånt va?

Bakväxelstrul...
Är din vajer och ditt vajerhölje av "samma par"? Jag hade ett likadant problem med justeringen när jag försäkte använda SRAM Rocket växelreglage med SRAM-vajer (1,1 mm) med Shimano-hölje (avsett för 1,2 mm vajer). Vajer rör sig i sidled inne i höljet vilket orsakar sådant beteende som du beskriver. Om allt annat är som det ska vara, prova med att byta vajern och höljet. Mitt tips är Shimano XTR växelvajerset.

Bakväxelstrul...
På bilden nedan ser det ut som om ditt hölje är för kort. Det kan ge upphov till väldigt oförutsägbara växelförlopp...
kortholje.JPG ht=725

EDIT:

För övrigt så ser det ju också ut som om växeln är sned på bilden. Det kan dock också vara bilden som lurar en...

Senast redigerad av en moderator:
Bakväxelstrul...
rayy skrev:
-------------------------------------------------------
> * Justera ändlägena på de två skruvarna som
> finns, markerade H L. High och low, tung
> respektive lätt växel (liten kugg, stor kugg
> lalalala).

NEJ! Helt fel. Eftersom växeln kommer till ändlägena så är det inte det som är problemet. Ändlägena ändrar man bara om växeln inte ens fysiskt kan röra sig tillräckligt långt ut för att nå de yttersta dreven. Han kan uppenbarligen få växeln till yttersta dreven, således är det inte rätt lösning.

Om jag skulle gissa så beror felet på att du haft reglaget i fel läge när du skruvat fast wiren i växeln. Om det inte är det så har växeln fått sig en smäll och helt enkelt är för trög för att dras upp av sin egen fjäder. Tröga höljen och wireböjen ger inte upphov till så *stora* fel i wirespänning.

Bakväxelstrul...
Tjena igen,

Tack för alla tips! har resulterat i att växeln nu funkar helt perfekt efter lite meck;) Det som stör mig lite är att jag inte riktigt har koll på vad som löste problemet.

Jag tog bort växeln igen och kontrollerade glapp, skevhet, tröghet mm, men den verkade helt ok. oljade in wiren och rätade ut ett litet "veck" på den precis i inloppet till växeln. Det gjorde faktist att det gled lättare. Det var inte trögt innan, men det blev en märkbar skillnad nu. På med växeln enligt "JT's" instruktion med rätt växel i, och den funkar perfekt direkt utan att ens behöva finjustera.....??

Trög wire eller fel inställning på reglagen, jag får nog aldrig veta..... med det funkar perfekt!

Den stora frågan är nu: Vad ska bränna en knapp tusing på som jag hade räknat med att lägga på en ny växel??? XTR Wire-set är nog en bra böjan

/Daniel
Nybörjarmeck

Bakväxelstrul...
D_N skrev:
>
> Den stora frågan är nu: Vad ska bränna en knapp
> tusing på som jag hade räknat med att lägga på
> en ny växel??? XTR Wire-set är nog en bra
> böjan

Har du allt för att cykla i höst & vinter? Jacka, vinterskor, dubbdäck, pannlampa etc?
Visst är det kul att uppgradera men man ska alltid först köpa prylarna som gör att man använder hojen mycket... :-)

Bakväxelstrul...
JT skrev:
> rayy skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > * Justera ändlägena på de två skruvarna som
> > finns, markerade H L. High och low, tung
> > respektive lätt växel (liten kugg, stor kugg
> > lalalala).
>
> NEJ! Helt fel. Eftersom växeln kommer till
> ändlägena så är det inte det som är
> problemet. Ändlägena ändrar man bara om växeln
> inte ens fysiskt kan röra sig tillräckligt
> långt ut för att nå de yttersta dreven. Han kan
> uppenbarligen få växeln till yttersta dreven,
> således är det inte rätt lösning.
>

Jag lusläste som sagt inte, såg inte om ändlägena fungerade. Det var bara ett allmänt tips.

Bakväxelstrul...
rayy skrev:
> Jag lusläste som sagt inte, såg inte om
> ändlägena fungerade. Det var bara ett allmänt
> tips.

Så om man bara ursäktar sig att man inte ens orkar bry sig om att läsa frågan så är det OK att skriva vad som helst som är helt irrelevant för tråden? Ja, det är klart. Trådutspårning is the shit.

Tillbaka
Topp