Bakväxlingsproblem? Shimano

• Trådstartare Trådstartare HC
  • Start datum Start datum

HC

Medlem
Go fredagskväll alla tekniksupporter!

Tänkte slänga ut en fråga på forumet och se om det fanns någon som kunde ge en klarhet i mina problem/funderingar. Har vanliga Shimano M-510 reglage (kört såna, Deore, LX, XT, i många år) och har sen några dar fått ett problem jag inte känner igen.
Symtom: När jag skall växla till en lättare växel och kör ett normalt "klick" så får jag bara ca en halv växling och tar jag omtag så blir det oftast en hel växel dvs en och en halv växling från start (rassel!). Smyger jag upp en komplett växling och sen växlar ner (till trögare) så måste jag "klicka" två gånger för att få ner kedjan. Tar jag flera nedväxlingar i ett drag går det fint, det är när man "små" växlar ett steg som problemet finns.

Enkelt säger nån, det är bara att justera vajerspänningen!! Men de har jag provat fram och tillbaka utan att grundproblemet (stegningen i växlingen) löst sig. Även kollar vajrar och bakväxeln i sig. Anser mig lite över normalbegåvad när det gäller mekning och alltid löst växelproblemen hittills men kanske får omvärdera begåvningen nu. Jag har fått för mig att problemet ligger i reglaget som inte drar ordentligt i första steget!?

Någon med erfarenhet/ideer?? Hur kollar man att "draget" är rätt??

Ja, att höljena inte är problmet kan jag inte garantera då de inte är bytta. Känns som jag kört med betydligt sämre grejer. Men innan jag byter vajrar och hölje så ville jag utesluta reglagen eller blir det aldrig fel på dom?

Det kan bli fel på reglagen men det brukar oftast inte vara på det sättet du beskriver som det blir problem med dem, i alla fall har det alltid varit vajern och/eller höljet som varit problemet när jag haft liknande symptom.

Är kedjan ren och fin? När jag haft lortig kedja har jag upplevt liknande problem, den blir stel och rör sig inte lika lätt...

Problemet löst med hjälp av ny wire och höljen (satsade på XTR och JAG). Konstigt att man försöker hitta nya felorsaker ibland eller så var det bristen på grejer hemma och latmasken som gjorde att man inte bytte wire/hölje direkt.
Ut på tur igen (men först någon timmes sömn kanske).

Undrar ibland varför alla får samma problem samtidigt.... Och varför lösningen är tre-bokstavlig. Det finns en konspiration.

Tillbaka
Topp