Balanscykel 3-åring

Tergorotas

Aktiv medlem
Balanscykel 3-åring
Dagen har kommit då jag inte skriver (helt) för min egna räkning, utan för min avkomma som jag tänker skämma bort...

Jag har tänkt köpa en balanscykel av god kvalitet och modell, har ni några tips och rekommendationer?

Har sneglat på Woom 1, förstår snabbt att den är en väl genomtänkt cykel men den är lite väl dyr jämfört med annat.
En annan modell är Orbea MX12, den känns smidig och välbyggd.

Balanscykel 3-åring
Dagen har kommit då jag inte skriver (helt) för min egna räkning, utan för min avkomma som jag tänker skämma bort...

Jag har tänkt köpa en balanscykel av god kvalitet och modell, har ni några tips och rekommendationer?

Har sneglat på Woom 1, förstår snabbt att den är en väl genomtänkt cykel men den är lite väl dyr jämfört med annat.
En annan modell är Orbea MX12, den känns smidig och välbyggd.
Early Rider kan du lägga till listan.
Men kolla utbudet här https://happyride.se/annonser/c/barncykel-saljes.7.1/

Balanscykel 3-åring
Köpte en, till mitt barnbarn, den används frekvent/varje dag. Fyller tre i sommar. Den jag fixade, så kunde han själv börja lite smått vid 2½, med det kan säkert variera ganska mycket. Tre fungerar säkert helt ok, så slipper man hålla hela tiden.

Tror inte det spelar någon roll, vilken du tar. Det viktiga är nog att det blir en lek, och att inte byta till en större för tidigt. Funderar en vanlig tills han fyller fyra, utan stödhjul då, men bara om det fungerar, annars får han spring-cykla ett tag till.

Balanscykel 3-åring
Köpte en, till mitt barnbarn, den används frekvent/varje dag. Fyller tre i sommar. Den jag fixade, så kunde han själv börja lite smått vid 2½, med det kan säkert variera ganska mycket. Tre fungerar säkert helt ok, så slipper man hålla hela tiden.

Tror inte det spelar någon roll, vilken du tar. Det viktiga är nog att det blir en lek, och att inte byta till en större för tidigt. Funderar en vanlig tills han fyller fyra, utan stödhjul då, men bara om det fungerar, annars får han spring-cykla ett tag till.

Gissar att utseende och rätt färg späder på motivationen mer än funktionen. :)

Balanscykel 3-åring
Känns som att det spelar mindre roll bara det inte är direkt skräp, tror att hon skulle gilla denna och den är till ett ok pris.

1000017032.webp

Balanscykel 3-åring
Jag rekommenderar *STARKT* att du väljer en med handbroms och någonting att sätta fötterna på (en liten platform eller låtsaspedaler).

Min yngsta (fyra år) har kört mycket på balanscykeln även ute i terrängen och det största hindret för att bli bättre på det har varit bristen på möjlighet att stanna.

Edit: låg vikt är också bra. Man får ofta bära den. Ofta i enda handen med barnet i andra.

Balanscykel 3-åring
I motsats till föregående skrivare hade min son inget behov att bromsa mer än med fötterna, det gick fort men väldigt bra. Någon plattform behövdes inte heller.

Däremot håller jag med om att vikten är av (stor) betydelse, en tung cykel vill inte barn inte brottas med och inte en förälder släpa runt på.

Till min son köpte jag en sådan här, den väger faktiskt mindre än två mjölkpaket och funkade väldigt väl.

Balanscykel 3-åring
Såg inte heller något behov av broms när mina barn körde springcykel men sett att en del springcyklar saknar fotstöd vilket är knäppt. Måste ju bli fruktansvärt jobbigt att inte kunna vila fötterna, alternativt sliter de ut ett par skor i veckan. Grabbarna lekte med cykel nlångt upp i ålder och de hade de aldrig gjort utan fotstöd.

Hade en Specialized Hotwalk, var super på alla sätt och vis.

Balanscykel 3-åring
Fick en Kokua LIKEaBIKE jumper som vår 2-3åring haft grymt kul på. Kan egentligen rekommendera den, men..

Två nackdelar:
- saknar handbroms, det har funkat fint utan men skorna slits en hel del extra (det är fan dyrt med schyssta barnskor) och han kommer att behöva lära sig handbromsa samtidigt som han lär sig trampa på nästa cykel.
- är "för" bekväm: Den har bakdämpning (elastomer) vilket är grymt bra när han springåker i lite stök. Men den nya pedalcykeln har inte det, och upplevs därför som stötigare och jobbigare. :-D

För inspiration (grymt drop vid 0:47..!) ..tyvärr inte min unge, utan en något mer känd person:
(verkar uppenbarligen finnas en version med handbroms)

Balanscykel 3-åring
Frog Tadpole? Borde gå att hitta begagnat för 1000-1500 kr rätt lätt och håller värdet till det är dags att uppgradera.

Rekommenderar också handbroms, blir väldigt enkelt att gå över till "riktig" cykel när bromsningen redan är inlärd. Köpte en Tadpole till min son när han fyllde tre, när han var typ 4,5 fick han en Frog 44, det tog ungefär 500 m att lära sig trampa och cykla själv, och inga problem med bromsningen iom att det redan var invant.

Finns även Tadpole Mini för 1-2-åringar.

Balanscykel 3-åring
Jag skulle säga att jag är en materialnörd. Springcykel tycker jag inte är så känsligt vad man väljer, ofta kan ”skräp” vara väldigt lätta då man bygger tunt och utan kompenter som vevparti tex som ofta väger mycket på billigare cyklar. Vi körde på en specialized hotwalk som jag tyckte var välbyggd, kompisarna köpte något ”noname” som var lättare. Har efter det haft trampcyklar x3 Early rider (14,16,20”) och efter det gått över till Orbea team disc (20,24”) till mina 2 barn. Alla cyklar har sin tid där dom passar som bäst. Först när det blir trampcyklar skulle jag säga att skillnaden blir väldigt stor på kvalité och icke kvalité

Kan tillägga att vår hotwalk fortfarande går varm ibland på uppfarten när barnen får feeling (6 & 8år nu) dock med benen släpandes i marken mellan tagen 😅

Balanscykel 3-åring
Har en Woom 1, mycket nöjd. Köpte till platta för fötterna och bärpåse (bra när den använts, men inte använts så värst ofta).
Är personligen sjukt trött på slit-och-släng-produkter som rostar/ramlar sönder efter 1 år. På lång sikt känns det bättre för både plånbok och miljö att köpa kvalitetsprodukter.

Balanscykel 3-åring
De billigaste springcyklarna brukar ha ganska hårda däck. Kanske inte spelar någon roll hemma på gatan, men värt att ha i åtanke ifall barnet sneglar på skogen.

Balanscykel 3-åring
Finns väl drösvis med hotwalks till salu. Populär och bra modell :) färgen slits väl men så är det på grejer som används.
12" så kan vara lite stor för de minsta barnen.

Balanscykel 3-åring
Vi köpte en frog som vi monterade bort pedalerna på och sänkte sadlen. Nu vad det förvisso inte grabbens första hoj så han hade kunskapen om att frirulla sedan tidigare. Dock var det guld att lära sig att bromsa med handbroms istället för fot då fötterna oftast åker på varsitt håll när det går utför :D

Tillbaka
Topp