Banta Bäst 2015 - Nytt år, nya mål! :)

Många vill få ner kilon. Själv tror jag på %. Mitt mål är minst -1% i veckan i 10 veckor, som är ett delmål. Sen får vi se hur vi går vidare. Start nu på onsdag och avstämning på onsdagar.
>1% i veckan i 10 veckor.

Pebben skrev:
-------------------------------------------------------
> Många vill få ner kilon. Själv tror jag på %.
> Mitt mål är minst -1% i veckan i 10 veckor, som
> är ett delmål. Sen får vi se hur vi går
> vidare. Start nu på onsdag och avstämning på
> onsdagar.
> >1% i veckan i 10 veckor.

Det är en utmärkt modell. Särskillt som nedgången blir svårare ju minder som behövs. Frånsätt att komma igång. Det där med gratiskilon i starten bara för att man är stor är mest nys, samtidigt som det är lättare att tappa vikt är det mera ovanor som skall brytas. I allmänhet.

Efter man blivit av med de första "vatten"-kilona så stabiliserar nedgången sig, åtminstone för mig. När jag tappade drygt 20kg så låg kurvan mer eller mindre spikrak på 1hg om dagen.

Skrev om detta tidigare (i denna tråd?) och nu har vi då resultatet.

Brukar inte ha koll på sånt här men vi hade lite "tävling" på jobbet, tappa mest från nyår till midsommar. Jag vann ju eftersom jag började cykla som en dåre :) Sedan blev det fortsättning fram till jul, då var jag inte med officiellt för jag tyckte det var löjligt. Men visst kollade jag ju ändå bara för skojs skull. Lyckades hålla trenden och gå ner lite ytterligare. Nu tycker jag det känns som det räcker och jag är glad om jag lyckas hålla detta nu! :) nästan 16% på ett år. Har ju ett väldigt stillasittande jobb så det är lite kämpigt att hålla det om man inte rör på sig regelbundet men trots det klarade jag jul/nyår ganska bra även fast det var nästan två veckor helpension :)

Nedan ett screenshot från appen RecStyle. Detta år kommer jag bara göra lite stickprov och inte vara lika seriös. Men tycker det är lite intressant ändå för att se hur det påverkar med långa träningspass (som jag har försökt fokusera lite på, många +2 timmarspass för att lära kroppen att förbränna bättre som jag också läste någonstans här på forat. Verkar bra).

Screenshot_2015-01-10-11-26-04.png

Snyggt kämpat Sambal!

Själv har jag gått med i FB-gruppen "100 pass innan midsommar" (till mina FB-vänners förtret ? ) & försöker att köra dubbla pass när jag kommer åt. Det tycks funka faktiskt.

Sedan sket jag i att försöka hetsäta mig till döds av julmaten (så j*kla skönt att slippa), det brukar annars vara en tradition. Så nu lämnade jag -14 bakom mig med ganska bra förutsättningar för sommarens cykelform.

LilleNo skrev:
> Snyggt kämpat Sambal!
>
> Själv har jag gått med i FB-gruppen "100 pass
> innan midsommar" (till mina FB-vänners förtret
> ? ) & försöker att köra dubbla pass när jag
> kommer åt. Det tycks funka faktiskt.
>
> Sedan sket jag i att försöka hetsäta mig till
> döds av julmaten (så j*kla skönt att slippa),
> det brukar annars vara en tradition. Så nu
> lämnade jag -14 bakom mig med ganska bra
> förutsättningar för sommarens cykelform.

Tack! å bra jobbat själv! :) ja det var trevligare att äta lagom med julmat, annars blir man rätt trött på det. Vill knappt se eländet igen, det är ju ändå dags snart igen till påsk här :)

Mindre kilo = mer spurt i uppförsbackarna! Kommer gå som en raket i sommar!

Bästämde mig för att gå ner från 81kg till "runt 72" i Oktober månad. Tanken var att väga 72kg till april ungefär. Är 180cm lång och kände mig lite tung efter att ha rört på mig lite för lite och ätit lite för mycket senaste åren. Köpte en Fitbit Aria som motivation och än så länge har det fungerat ganska bra.

Käkar lite mindre portitioner, försöker sova bra (har fortf. dåliga rutiner) och träna seriöst.
Har referenssiffror i absoluta watt samt w/kg jag försöker sträva efter med hjälp av viktnedgången.

Upplägg:
2x Styrkepass med fokus på ben- och bålstyrka men hela kroppen körs igenom.
2x Intervallpass i veckan på 45-60 minuter - ext intervaller, trappor, pyramider.
1x +3 timmarpass i veckan @ sweet spot (80-85% av FTP).

Idag sa vågen 76,3kg, så nu börjar jag närma mig 72kg :D

vikt.png

Jag sprang & köpte mig en råsaftcentrifug och sedan igår får all frukt & grönt åka karusell!

Drack ngn sorts förbränningsdrink till frukost och stack till simhallen, konstigt nog är jag inte hungrig alls efter 1 timmes simmande.

Orkar inte banta strikt, för mycket att hålla reda på + att man (ibland/ofta) känner sig orkeslös, frusen mm vilket riskerar att påverka träning.

Men jag tänker mig att jag kan "tränga" ut så många andra måltider som möjligt med att dricka juice och det borde ju ge resultat.

Tillägg: Det skulle vara trevligt att tappa 10kg till sommaren och det finns mer att ta av (troligtvis ~20kg totalt)

Senast ändrad:
lh skrev:
> Fan vad duktiga alla är!
>
> Är själv tunnis, men lite tvättbrädsmage
> skulle vara snyggt, så jag småkämpar lite. Har
> gått från 74 för några månader sedan till 71
> nu, BMI 21.9 typ. Skulle väl behöva gå ned 3 kg
> till gissar jag för att absen ska börja
> framträda?

Gått helt ok för mig också. Vägde 74 i våras, såg tråden i somras när jag vägde in på 71. Har gått till 67 nu. Hoppades nog på lite sexigare tvättbräda, men det får duga så länge.

Lite sugen på att gå upp lite under första halvåret, muskler då. Någon som är på? 2-3 kg kanske man kan klara? Finns fortfarande reserver att ta av, så 1 kg total ökning till midsommar. NÅgon som är på?

Förra året var en ordentlig berg- och dalbana där jag som mest låg 8kg under startvikt men slutade på ungefär samma vikt som jag började året på...

Nu tar jag nya tag och försöker att räkna kcal med hjälp av MyFitnessPal, fungerar ganska så bra tycker jag. Hitills har jag väl droppat ca 3kg och hoppas på 11kg till innan sommaren. (Vilket skulle vara bra för cyklingen men antagligen inte möjligt att få till på så pass "kort" tid)

För 2v sedan började jag dricka grönsaksjuicer för att tränga undan måltider och det har gått över förväntan. (Samt sedan 1 jan kör jag 1-2 pass/dag (cykel, sim, löpning, gym), med 1-2 vilodagar/vecka.)
Resultatet: -5kg

Viktminskningstempot lär väl avta med tiden, men det skulle vara nice att tappa ytterligare 5kg innan vintern är över.

Vafalls?? Promenader och löpning bränner mer fett än cykling? :-O

->> http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.2673755-sa-blir-du-av-med-kroppsfettet

Lite från artikeln:

"När man i olika undersökningar jämfört gång, löpning, cykling och simning förbrände de som gick eller sprang mer fett än de som cyklade. Och de som simmade ökade i stället i vikt. Vad detta beror på är inte klarlagt, men kan ha att göra med att kroppen bevarar underhudsfettet för att förhindra nedkylning."

Får väl börja vardagsgå lite mer istället för att cykla jämt då... (har idag ca 15 kg övervikt på kroppen) Och sluta tröstäta räkmackor och jordnötssmör. Köpa rädisor istället ;-)

Nya mål...!

Ligger på mina 80-82. Målet är att ligga på 78-80kg som är min match vikt, kan inte gå ner mera utan o tappa muskler:((

Frille66 skrev:
> Nya mål...!
>
> Ligger på mina 80-82. Målet är att ligga på
> 78-80kg som är min match vikt, kan inte gå ner
> mera utan o tappa muskler:((

Vad har du för fett% ?

Fredrik Z skrev:
> Frille66 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nya mål...!
> >
> > Ligger på mina 80-82. Målet är att ligga
> på
> > 78-80kg som är min match vikt, kan inte gå
> ner
> > mera utan o tappa muskler:((
>
>
> Vad har du för fett% ?

MAT FETT 40% :))))

Senast ändrad:
Dags att uppdatera rubriken, någon borde göra något.

Mitt i värsta semmeltiderna råkade jag ställa mig på vågen, var inget roligt att läsa av displayen, semmelbagarna kommer inte att bli rika på mig (förhoppningsvis). Måste sluta med allt gott, bakelser, glass, dammsugare och tyvärr också semlor. Men bara att ta tag i det.

88kg, borde ligga på runt 80, men kommer jag ner till typ 82 är jag nöjd.
Några tips på "bra" snacks? Blev godissugen nu framåt kvällen, fixade då en gammal favorit, ångkokt broccoli med salt och liite lite smör. Det hjälpte. Några andra tips? Har för dålig karaktär för att inte småäta alls.

För mig funkar inte nyttiga snacks, då blir jag bara hungrig och tänker på mat. Bättre för mig i alla fall att bestämma sig för att inte äta alls efter kvällsmaten, då kan jag förhoppningsvis fokusera på nåt annat.

Tillbaka
Topp