[Bantning] Visa din vikt

[Bantning] Visa din vikt
I december ställde jag mig på vågen och den visade 103,7 kg, vilket inte alls matchade mina 183cmöh.
Nu skulle det bli ändring!
Idag (ca 3 månader senare) visade vågen 93,5 vilket kändes enormt bra, receptet har varit att jag har kapat bort mycket godis, snacks, skräp osv, tränat styrka och kondition samt att jag över vintrarna jobbar som skidlärare så åker alpint ca 6 timmar om dagen ungefär 5 - 6 dagar i veckan mellan december och mitten på april.
Dessutom hållit lite extra koll på vad jag har stoppat i mig i matväg och sett till att ligga lite minus på kalorierna varje dag.
Målvikten är 85kg och nu är mer än halva resan gjord, så nu behöver jag inte köpa kolfibergrejer till nya hojen =)

[Bantning] Visa din vikt
Första februari började jag min nedstigning på viktskalan. Började med 102,5kg och är idag den 27/3 nere på 91kg. Körde fitnessfighten via world of shape. Är riktigt nöjd med resultatet. Fortsätter med world of shape fram till sommaren. Bloggar där nu också.
Men min resa har varit lång, började på 146,6kg för en massa år sedan och har sakta men säkert kommit ner i vikt. Tappade 30kg på under 1 år sen har det gått neråt i etapper.
Målet är nu att vara nere på 85kg till semestern. Borde vara ganska rimligt om jag fortsätter i takten jag håller.

Lägger upp en bild på hur jag förändrat mig.

Bilagor

• IMG_4311.JPG
    IMG_4311.JPG
    101.7 KB · Besök: 56
[Bantning] Visa din vikt
Tack så mycket lundatok och Lucifer!
Lundatok klart det känns skönt. Slipper ju köpa en massa dyra lättviktskomponenter just nu iaf. Lätta cylekn med 11,5 kg+ är ju inte vätt eller för den delen billigt. ;)

[Bantning] Visa din vikt
Jag hade ett sju veckor långt träningsuppehåll under september och oktober, men sista veckan i oktober kom jag igång igen, och då bestämde jag mig för att göra ett seriöst viktminskningsförsök samtidigt. Och för första gången på många år fungerar det. Så här ser det ut efter de första två veckorna. (Värdet "fettprocent" är det som min våg anger, men det ska inte ses som absolutvärde, för det stämmer inte, utan fungerar bara som trendvärde!) Målet är att jag ska vara på runt 64 kg när utomhussäsongen börjar på allvar (slutet av mars).

Screenshot2015-11-16at09.50.50AM.png

Screenshot2015-11-16at09.53.01AM.png

[Bantning] Visa din vikt
Jag behöver göra ett ryck.
När jag köpte ny pendlare för 18 månader sedan vägde jag 100 kg.
Jag gick snabbt ner till 90 kg.
Där blev jag kvar.

Målet är att gå ner mot 80 kg under vintern och våren. Det har gått förut.

[Bantning] Visa din vikt
Börjar bli "tjock" igen. Inte cyklat på två veckor. Ångest! Har gått upp från 83 till 87 kg.

Får nog köpa en ny cykel eller nåt för att höja motivationen i höstmörkret.

[Bantning] Visa din vikt
Ligger på 97. Borde ligga på 80-85. Det skall försökas att komma ner dit med hjälp av alla lampor, trainer och att jag måste slå 3st kompisar på billingeracet nästa år.

[Bantning] Visa din vikt
lundatok skrev:
-------------------------------------------------------
> Lägg om kosten också, tyvärr det svåraste och
> det mest effektiva... :)

Mm ölen är för god. Grädde också.

[Bantning] Visa din vikt
geologen skrev:
> Jag hade ett sju veckor långt träningsuppehåll
> under september och oktober, men sista veckan i
> oktober kom jag igång igen, och då bestämde jag
> mig för att göra ett seriöst
> viktminskningsförsök samtidigt. Och för första
> gången på många år fungerar det. Så här ser
> det ut efter de första två veckorna. (Värdet
> "fettprocent" är det som min våg anger, men det
> ska inte ses som absolutvärde, för det stämmer
> inte, utan fungerar bara som trendvärde!) Målet
> är att jag ska vara på runt 64 kg när
> utomhussäsongen börjar på allvar (slutet av
> mars).
>
>
>
>

Sjukt seriöst!

[Bantning] Visa din vikt
Lite kul att läsa inledningen på den här gamla tråden som jag startade för drygt sju år sedan. Då vägde jag ca 84kg och ville ner till 74kg. Nådde mitt mål (även om det tog lite tid) och 2013-2014 låg jag på en vikt kring 72kg.

Men sen började jag fundera på varför jag skulle vara så lätt. Tanken var främst att bli snabbare cyklist, men när jag förra sommaren kom till någon slags insikt om att jag saknade viljan och motivationen att börja tävla lvg så försvann samtidigt argumentet att vara underviktig (vilket jag nog måste säga att jag var när jag vägde under 75kg). Idag väger jag 84kg (+12 kg på drygt ett år).

Har nu kanske ett par kg övervikt men känner att jag nog aldrig vill väga under 80kg igen. Om man ska tävla så är det en annan sak men annars ser jag inte kan motiveras hälsomässigt för jag känner att min kropp mår bättre nu.

[Bantning] Visa din vikt
geologen skrev:
> Jag hade ett sju veckor långt träningsuppehåll
> under september och oktober, men sista veckan i
> oktober kom jag igång igen, och då bestämde jag
> mig för att göra ett seriöst
> viktminskningsförsök samtidigt. Och för första
> gången på många år fungerar det. Så här ser
> det ut efter de första två veckorna. (Värdet
> "fettprocent" är det som min våg anger, men det
> ska inte ses som absolutvärde, för det stämmer
> inte, utan fungerar bara som trendvärde!) Målet
> är att jag ska vara på runt 64 kg när
> utomhussäsongen börjar på allvar (slutet av
> mars).
>
>
>
>

Fina kurvor. Upplever du att du har energi till träningen?
Dryga kilot i veckan är ju ganska mycket. Kanske är mycket vatten till en början förstås.

Snart dags också för mig att börja kontrollera vikten igen inför säsong 2016 (har varit gött att glufsa ett tag).

[Bantning] Visa din vikt
Ja, mycket vatten och annat bundet i början. Sen har jag i stort sett bara kört distanspass senaste tre veckorna. Men nej, känner mig inte orkeslös. Fast jag kommer att äta lite extra inför intervallpassen.

[Bantning] Visa din vikt
Jag är alltid som smalast på vintern. Pendlingen blir så mycket tyngre, och kanske lite mer lågintensivt plus att det är kallt vilket gör att jag går ner utan att märka av det.

[Bantning] Visa din vikt
Viktminskningen tickar på. Fortfarande går det rätt bra. "Fettprocent" är bara vad min våg rapporterar. Ska mest ses som en indikation på att det trendar åt rätt håll.

Screenshot2015-12-14at09.57.13AM.png

Screenshot2015-12-14at09.57.24AM.png

[Bantning] Visa din vikt
Konkret sa:
Ligger på 97. Borde ligga på 80-85. Det skall försökas att komma ner dit med hjälp av alla lampor, trainer och att jag måste slå 3st kompisar på billingeracet nästa år.
Vann på billingen men låg på 95. Bröt handleden och hamnade på 105. Hade velat köpa komma ner till 85 men det känns jävligt avlägset.

[Bantning] Visa din vikt
vikthappy.PNG

Jag vägde runt 100 i julas (189 cm lång), men började väga mig regelbundet först i somras. Målet är 85. En sak jag har upptäckt som underlättar viktnedgången är att ha ett annat mål som är betydelsefullt för en själv, men där låg vikt endast är ett medel för att nå dit.

[Bantning] Visa din vikt
jag gick ner lite för ca 2 år sedan när jag började cykla mer på riktigt, har lyckats hålla mig runt där nu, det ligger liksom kvar +/- 1kg där. Förutom när jag varit iväg på nån all-inclusive 2 veckor då jag kanske gått upp 4 kg, men då har det gått 2 veckor till hemma så är det bra igen :) bra bra *klappar mig själv på axeln*

[Bantning] Visa din vikt
En misslyckad Vätternsatsning och ett överansträngning i knät la på ca 5kg på kort tid, nu ska det bort.
Mycket bullar på jobbet gör det svårt, men jag försöker att väga så mycket ac mina portioner som möjligt. 80-100g kolhydrater och ca 200g av det övriga stuffet som serveras. Sallad och frukt är fritt fram.
De senaste 2v har jag tappat ca 1kg så långsamt är det som gäller.

[Bantning] Visa din vikt
bolmarn sa:
Jag vägde runt 100 i julas (189 cm lång), men började väga mig regelbundet först i somras. Målet är 85. En sak jag har upptäckt som underlättar viktnedgången är att ha ett annat mål som är betydelsefullt för en själv, men där låg vikt endast är ett medel för att nå dit.
Klokt! Tror att man kan dra det ännu längre och låta lägre vikt komma som en bonus med ett sundare leverne. Låg vikt är i sig inget som gör människor friskare. Statistiskt sett lever en tjockis som rör på sig längre än en smal soffpotatis. (Har tyvärr ingen bra källa att uppge för det här påståendet. Uppsnappat vid fikabordet med några forskare på jobbet.)

[Bantning] Visa din vikt
Fast en normalviktig som rör på sig lever längre än en tjockis som rör på sig. Livslängd är inte heller allena saliggörande. Vad för nytta är det med några extra år med plågor från knän och höfter som värker pga livslång övervikt, och mediciner för att behandla sjukdomar som orsakas av, eller förvärras av, övervikt?

Kika också på detta:
http://tranastyrka.se/bmi-och-livslangd-hos-aldre/

[Bantning] Visa din vikt
För 18 mån sedan låg jag på 88 kg, väldigt mycket för min längd (172 cm). Till VR i år så var jag nere på 75 kg. Nästa mål? 68 kg till VR 2017 :)

[Bantning] Visa din vikt
Skogsgubben sa:
bolmarn sa:
Klokt! Tror att man kan dra det ännu längre och låta lägre vikt komma som en bonus med ett sundare leverne. Låg vikt är i sig inget som gör människor friskare. Statistiskt sett lever en tjockis som rör på sig längre än en smal soffpotatis. (Har tyvärr ingen bra källa att uppge för det här påståendet. Uppsnappat vid fikabordet med några forskare på jobbet.)
Tyvärr fungerar inte ett sunt leverne för mig som ett mål i sig. Det som har visat sig fungera är att ha ett (triggande) mål som kräver en viktnedgång vilket i sin tur leder till det sunda levernet.

[Bantning] Visa din vikt
Det som gäller för mig när jag ska gå ner i vikt är att sluta äta mackor + ANNAT på kvällen. I början känns det som jag är hungrig och det tar emot att gå och lägga sig utan att fylla på magen men det är mest en mental sak att vänja sig av med att vara sådär skönt däst mätt när man går till sängs.

[Bantning] Visa din vikt
En diet som har funkat ganska långt vid tidigare tillfällen är att skippa glass och pizza.

En viktig komponent i nuvarande upplägg är att bara äta när man är hungrig.

[Bantning] Visa din vikt
bolmarn sa:
En diet som har funkat ganska långt vid tidigare tillfällen är att skippa glass och pizza.

Det skulle aldrig fungera för mig. När jag tränar blir jag hungrig varannan timme. Varje dag! Hela tiden!
För mig är nog ölen en stor bov.

[Bantning] Visa din vikt
+1

Hungrig hela tiden, träningen ger ett stort hål.

103 till 83, sen sjuk och sen skadad och examen på det så står jag nu på 95 :(
Vill ner till 80 men vet inte riktigt hur. Ovanpå det så bytte jag från att gå på bygge till kontorstjänst i måndags så nu får man se upp...

Störst problem för mig är att all mat ska vara snabb och enkel. Stå och göra en sallad som matlåda eller matlåda över huvudtaget är helt orimligt. Sällan jag är hemma innan 20-21 heller.

[Bantning] Visa din vikt
Raggamuffin sa:
Störst problem för mig är att all mat ska vara snabb och enkel. Stå och göra en sallad som matlåda eller matlåda över huvudtaget är helt orimligt. Sällan jag är hemma innan 20-21 heller.

Sallad är väl bland det enklaste och snabbaste att fixa till? Bara att skära upp lite grönsaker och toppa med rökt lax, räk, eller vad man har hemma. Tar typ 2 minuter. 10 om man skall koka ägg.

[Bantning] Visa din vikt
Nu blandar du ihop mig med någon som har nåt hemma.

Min kyl består av två burkar kvarg, smör som gått ut, en rutten paprika, två dosor snus och en flaska mörk rom :P
Eventuellt några gamla ägg.

Om jag skulle ge mig på att försöka göra sallad dagen innan, blir den inte tråkig av att ligga i en låda hela natten? Vattnig etc.

[Bantning] Visa din vikt
Raggamuffin sa:
+1

Hungrig hela tiden, träningen ger ett stort hål.

103 till 83, sen sjuk och sen skadad och examen på det så står jag nu på 95 :(
Vill ner till 80 men vet inte riktigt hur. Ovanpå det så bytte jag från att gå på bygge till kontorstjänst i måndags så nu får man se upp...

Koka rotfrukter, blomkål, rödbetor, purjo - går bra att göra mycket och frysa. Lägg till skinksås. Micra. Mättar bra, går bra att frysa, rätt gott och skapligt nyttigt.

Bilagor

• 20160829_184103.jpg
    20160829_184103.jpg
    192.7 KB · Besök: 43
Senast ändrad:
[Bantning] Visa din vikt
Konkret sa:
bolmarn sa:

Det skulle aldrig fungera för mig. När jag tränar blir jag hungrig varannan timme. Varje dag! Hela tiden!
En del i det att bara äta när man är hungrig är ju också att känna efter ordentligt när man äter så att man slutar när man inte är hungrig längre.

Konkret sa:
För mig är nog ölen en stor bov.
Ja, undvika att dricka energi är ju också ganska effektivt.

Tillbaka
Topp