Banvallen Hörby - Kristianstad

Jenny W

Aktiv medlem
Edit:

Dottern är medryttare på en häst som står i stall mellan Tollarp och Linderöd. Vi brukar vara ute på den gamla banvallen som tydligen sträcker sig mellan Hörby och Kristianstad. Mycket vacker natur där på Linderödsåsen.

IMG_4259.JPG

Har flera gånger tänkt att det vore kul att cykla leden. Någon som har en GPX? Farbart med racer hela vägen eller är MTB lämpligt?

Kollade lite på strava. https://www.strava.com/routes/9609221

Capture.JPG

Edit: Uppdaterad GPX https://www.strava.com/routes/10391712

Senast ändrad:
Jag har funderat på samma.

Sträckan Tollarp - Kristianstad är helt asfalterad. Den har jag cyklat och är säker på.
Tollarp - Hörby är till största del grusväg enligt kartor och jag har svårt att tro att det är värre än på din bild då den är markerad cykelled.

droidekas sa:

Sträckan Tollarp - Kristianstad är helt asfalterad. Den har jag cyklat och är säker på.
Tollarp - Hörby är till största del grusväg enligt kartor och jag har svårt att tro att det är värre än på din bild då den är markerad cykelled.

Vi kanske skulle slänga ihop en Happyride?

Biten Hörby Linderöd är grusväg / spår med gräs i mitten. Går bra på racer men det är en del stenar som sticker upp ibland. Den ändrar karaktär fram och tillbaka.

Men se här då :)
http://cyklabanvall.nu/en/top/norma...stra-skanes-jaernvaegar,-kristianstad-hoerby/

Saxat från hemsidan
---
"Intryck från vår cykling
Vi cyklade sträckan Kristianstad-Hörby den 25 juni 2009. (2014 cyklade vi fotsättningen, Hörby-Eslöv.) Banvallen är iordninggjord som cykelväg, med grus, hela vägen från Kristianstad till Hörby. Banvallen går över fält och åkrar fram till Tollarp. Härifrån blir omgivningarna mer skiftande, med både fält och skogar. Mellan Sätarum och Linderöd går banvallen genom mer kuperad terräng.
43 km (Kristianstad-Tollarp-Hörby)"

droidekas sa:

Är du helt säker på detta?
Har inte cyklat sträckan men där jag korsat den med bil (flera ställen mellan Tollarp och Kristianstad) är den grusad, inte asfalterad.

Fick precis höra talas om den här sträckan för första gången i helgen av en äldre man som berättade om att han försöker att cykla den minst en gång varje sommar. Han sa att de medhavda ostmackorna och kaffet i termosen aldrig smakar så gott som när han stannar längs vägen på den turen. Bara det tycker jag är nog argument varför en måste cykla den någon gång snart. Han nämnde inget om däckbredd, däckmönster, däcktryck, tubeless, gravelbike, kedjestagslängd eller annat.

Däremot att det var väldigt vackert och helt bilfritt.

Luktapåblommorna sa:
Fick precis höra talas om den här sträckan för första gången i helgen av en äldre man som berättade om att han försöker att cykla den minst en gång varje sommar. Han sa att de medhavda ostmackorna och kaffet i termosen aldrig smakar så gott som när han stannar längs vägen på den turen. Bara det tycker jag är nog argument varför en måste cykla den någon gång snart. Han nämnde inget om däckbredd, däckmönster, däcktryck, tubeless, gravelbike, kedjestagslängd eller annat.

Däremot att det var väldigt vackert och helt bilfritt.
Inte ens information om vikt på mackorna och temperatur på kaffet (med minst två decimaler)? Då vågar man inte chansa!

Finessen är väl att alltid ha liiiite för "klen" cykel för ändamålet, det blir skojigare då ;)

I andra änden av skalan finns det folk i Köpenhamn som äger heldämpade 29ers och cruisar runt där mina ungar cyklar... just sayin'

Snabbt skissat är det ca 16 mil från jobbet och hem via banvallen Kristianstad, kanske kan bli en pendling. Men så var det ju frågan vilket kaffe man skulle ha med sig... Och vilken sorts ost på mackan?

ohellstrom sa:
Finessen är väl att alltid ha liiiite för "klen" cykel för ändamålet, det blir skojigare då ;)
Det finns en likhet med fiske - förutom att Shimano Tiagra och Ultegra är fiskegrejor - och det är just det att det är roligare med lite för klena grejor.

Jenny W sa:
droidekas sa:

Ja, varför inte lixom?

Jag och sambon utgår från Kristianstad och kommer cykla HT29:or. Så mesiga är vi.

droidekas sa:
Jenny W sa:
droidekas sa:

Ja, varför inte lixom?

Jag och sambon utgår från Kristianstad och kommer cykla HT29:or. Så mesiga är vi.

Men då blir det ju uppförsbacke. Bättre att starta i Hörby.

Jag är skyldig till ett par segment på banvallen? Hörby-Tollarp-Hörby cyklade jag senast i söndags. Mellan Äspinge-Satserup är det lite uppväxt just nu annars perfekt vinterträning eller enbart vasaträning? Tollarp- Linderöd är väl den tyngsta biten med ca 100 hm.

NLC sa:
Snabbt skissat är det ca 16 mil från jobbet och hem via banvallen Kristianstad, kanske kan bli en pendling. Men så var det ju frågan vilket kaffe man skulle ha med sig... Och vilken sorts ost på mackan?

Orutinerad banvallscyklare som jag är glömde jag att förhöra mig om det. Klantigt, får se om jag stöter på honom innan nästa sommar, tror nästan inte det. Det blir till att improvisera. Det jag har att gå på är att han drack nog minst fem koppar kaffe när vi sågs, så mycket kaffe tänker jag. Och han gillade tårta, så en ska nog inte snåla med antalet ostskivor heller.

Senast ändrad:
Två happyrides, en från Hörby, start busstationen, den andra från Kristianstad. Samtidig start. Kaffe och ostmackorna åtnjuts där rajderna möter varandra? :)

emmer sa:
ohellstrom sa:
Det finns en likhet med fiske - förutom att Shimano Tiagra och Ultegra är fiskegrejor - och det är just det att det är roligare med lite för klena grejor.

Hehe, tänkte just det när jag köpte Sedona FI i 1000-storlek till mitt kinesiska fulfibertelekskopspö. (bortsett från den klockrena färgmatchningen som också vägde in)

Ixion sa:
Jenny W sa:
marr sa:
Två happyrides, en från Hörby, start busstationen, den andra från Kristianstad. Samtidig start. Kaffe och ostmackorna åtnjuts där rajderna möter varandra? :)

Fantastiskt trevlig idé!
Jag kan helgen 5-6 augusti.

Den helgen fungerar för min del med. Med start från Kristianstad.
Hmmm... Då har vi börjat resan norrut med slutdestination Mora/Sälen helgen efter.
Ingen chans vi kan ta det helgen innan, 29-30 juli?

droidekas sa:
Ixion sa:
Jenny W sa:
marr sa:

Fantastiskt trevlig idé!

Hmmm... Då har vi börjat resan norrut med slutdestination Mora/Sälen helgen efter.

Då är det Raas

Jenny W sa:
droidekas sa:
Ixion sa:
Jenny W sa:
marr sa:

Fantastiskt trevlig idé!

Då är det Raas
Det är mycket nu! :-)

Då kanske man kan flytta fram det till efter Cykelvasan, 19-20 augusti?

Senast ändrad:
droidekas sa:
Jenny W sa:
droidekas sa:
Ixion sa:
Jenny W sa:
marr sa:

Fantastiskt trevlig idé!

Då är det Raas

Funkar för mig.

Jenny W sa:
droidekas sa:
Jenny W sa:
droidekas sa:
Ixion sa:
Jenny W sa:
marr sa:

Fantastiskt trevlig idé!

Då är det Raas

Funkar för mig.

Då är jag ej tillbaka från semestern, men är ny i Kristianstad (och Skåne) och hakar gärna på äventyr om tillfälle uppstår.

Hur brukar dom här ridesen gå till, är det supertränade cyklister som matar på järnet eller är det lite mer soft & man glider fram i "lagom" tempo?

Bor i Kristianstad men är långt från supertränad & har inte heller cyklat så länge, köpte min HT 29" i februari vilket kanske inte är optimalt cykelval vad det verkar denna sträcka men låter ju kul!

Tillbaka
Topp