Bara skit eller? Råd?

Kjell F

Medlem
Bara skit eller? Råd?
Hej!
En fd kollega har köpt en sån här på cykelringen (ursäkta jag svär:) ) men hon undrar hur den är kvalitetsmässigt. Nedsatt pris från 8000 till 4000. Vad säger happys expertis om den. Hon cyklar nog mest i stan med den och från gamla stan till Danderyd. Fråga mig inte varför hon köper en mtb när hon bara kör asfalt. Tacksam för svar om ni som kan orkar det.

http://www.vitalmtb.com/product/guide/Bikes,3/Haro/Flightline-Sport,2046#product-specs

Bara skit eller? Råd?
Cykelringen eller ej, hur tänker folk som köper en sån cykel för att cykla från Gamla Stan till Danderyd? :-/

Bara skit eller? Råd?
Det är en hoj för 4 lök. Och mer hade jag nog inte betalat för den:) Man får vad man betalar för. Ska den inte utsättas för något så klarar den säkert mer än väl att hojas på asfalten:)

Bara skit eller? Råd?
Personligen skulle jag Inte cykla Gamla Stan - Danderyd med en sådan. Skulle nog ge upp vid Frescati och skicka den i sjön där å ta bussen resten av vägen.

Bara skit eller? Råd?
Kvalitetsmässigt så når den förmodligen precis upp till 4000kr nivån när den var ny, men som pendelcykel mellan förorten och stan så är det precis som du redan konstaterat helt fel.

Bara skit eller? Råd?
Jag tror hon kommer bli nöjd. Ta med henne på lite snälla stigar, det duger det till absolut.

Håller hon den inoljad och underhållen kommer den hålla bra.

Bara skit eller? Råd?
andematt skrev:
-------------------------------------------------------
> $580 => 8000SEK => 4000SEK
> Skum valutaomräknare de har i den där kedjan.

Jag anar fantasiska arbitragemöjligheter. Köpa på sig en massa dollars på Forex och sedan växla in dem på Cykelringen för 13,80. De kan till och med få 10% rabatt så är det win-win!

Bara skit eller? Råd?
Tackar för råd. Blev ju ungefär som jag trodde. Fan jag tycker synd om henne som slängt ut pengar på skit istället för en schysst hybrid. Och fan va jag garva när jag läste Globalistics kommentar hahaha!!

Bara skit eller? Råd?
Men ärligt talat, inte för att det är någon nyhet men vilken jävla skitkedja. Det KAN väl inte vara lagligt att systematiskt hitta på en massa fantasijämförelsepriser som man sedan sänker med 50-70% för att lura folk att de gör ett kap? :-/

Bara skit eller? Råd?
Som plåster på såren så tycker nog ändå jag att 4000kr kanske inte är nåt våldsamt överpris för den där.
Även om man kan hitta mer prisvärda tyska hojar så är ju Haro ett anrikt märke.
Det är ju endast i Sverige som just Cykelringen har "bajsat sönder" märket.

Dessutom brukar dom ju ha kampanj på nån typ 10 år gammal MTB med V-bromsar för 9999kr (ordinarie 22000kr), där kan man ju snacka om att bli blåst!

Bara skit eller? Råd?
DT skrev:
> Men ärligt talat, inte för att det är någon
> nyhet men vilken jävla skitkedja. Det KAN väl
> inte vara lagligt att systematiskt hitta på en
> massa fantasijämförelsepriser som man sedan
> sänker med 50-70% för att lura folk att de gör
> ett kap?

Nej, det är ett ganska flagrant brott mot marknadsföringslagen. För att få stopp på dem krävs det dock att en konkurrent drar dem inför domstol, men det intresset verkar inte finnas. Eller att man får KO att intressera sig för ärendet.

Bara skit eller? Råd?
Aron skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Men ärligt talat, inte för att det är någon
> > nyhet men vilken jävla skitkedja. Det KAN väl
> > inte vara lagligt att systematiskt hitta på en
> > massa fantasijämförelsepriser som man sedan
> > sänker med 50-70% för att lura folk att de
> gör
> > ett kap?
>
> Nej, det är ett ganska flagrant brott mot
> marknadsföringslagen. För att få stopp på dem
> krävs det dock att en konkurrent drar dem inför
> domstol, men det intresset verkar inte finnas.
> Eller att man får KO att intressera sig för
> ärendet.

Måste det vara en konkurrent, det kan inte vara ett Happydrev? :-)

Bara skit eller? Råd?
Äh, den funkar nog alldeles utmärkt att cykla den sträckan på. Själv tycker jag hybrider är det sämsta av två världar :)

Om hon inte haft en MTB förut så lär hon inte upleva något negativt med den. Shimanos billigare växlar funkar alldeles även i lätt terräng. Och SR-gaffeln funkar nog utmärkt till samma terräng.
Bromsarna är ju betydligt bättre än V-broms, så det lär ju inte vara ett problem heller.

Hade jag fått ge henne råd innan hon köpte cykeln så hade jag tipsat om att lägga 2k till på en fultysk, men för 4k får man inte mycket bättre cykel nån stans.

Bara skit eller? Råd?
Då jag kör hybrid själv till jobbet och har en 29 HT för skogen så måste jag försvara lite. Hybrid är en dålig kompromiss men jag som cyklat hela vintern ser stora fördelar med dämpad gaffel, rakt styre och plats för halvgrova dubbdäck. Tänkte slänga gaffeln åt helsike i höstas för att spara vikt men under vintern med knöggel så var det helt suveränt så jag har tänkt om.

Nu med bara vägar så suger det ju såklart med den extra vikten. Jag har 22 mm slicks, 40 mm W240 dubbdäck och 37 mm nabbdäck som jag skiftar beroende på säsong. Jag tycker att det funkar kanon och blir lite less på hybridgliringarna. Alla har inte kanonbra asfaltväg till jobbet och alla cyklar inte på barmark osv. så visst har hybrid sina fördelar. Dock så blir det trist när man sticker ut för att cykla som motion och vet att det går snabbare med en 7 kg:s räcer. Blir väl en tredje cykel vad det lider.

PS.
Ett annat plus är ju att om man steker någon på räcer så är det otroligt förnedrande. Å andra sidan om man blir omkörd/kränkt så kan man direkt skylla på cykeln. På det viset så är det istället det bästa av två världar. Några på jobbet körde Vätternrundan och tyckte det var kul för varje bockstyre de körde om, de hade bara sulat om sina äldre MTB.

theBrand skrev:
> Äh, den funkar nog alldeles utmärkt att cykla
> den sträckan på. Själv tycker jag hybrider är
> det sämsta av två världar :)

Senast ändrad:
Bara skit eller? Råd?
Vem vill ens erkänna att de är konkurrenter till Cykelringen (genom en anmälning). Dom går nog säkra.

För övrigt. Cykelringens prissättningsannonseringsmetodik må vara störande, men den fungerar. Det finns alltid ett tillräckligt stort antal människor som (1) behöver en cykel (2) inte är insatta samt (3) vill göra en "bra" affär för att kunna skryta om den för sig själva och vänner. Det finns helt enkelt ett upplevt värde i en påstådd prissänkning.

Bara skit eller? Råd?
Fliken skrev:
Det finns alltid ett
> tillräckligt stort antal människor som
> vill göra en "bra" affär för att kunna skryta
> om den för sig själva och vänner. Det finns
> helt enkelt ett upplevt värde i en påstådd
> prissänkning.

Precis. Berätta inte för dom stackarna att dom blivit blåsta. Det man inte vet har man ingen aning om.

Bara skit eller? Råd?
Blåst är hon inte med den för 4k. Det är ett helt OK "normalpris".
Kanske hade man kunnat hitta motsvarande för 3000-3500 med lite grävande på utländska siter.

Visst, det är inget superåk men alla grejer på den är helt OK och med rätt däckval duger den gott till asfalt och inga problem att ta lättare stigar.

Det enda som kommer förstöra nöjet på stig är gaffeln. Tektrobromsarna har jag själv haft och tyckte mycket om dem, Acera/Altus satt på min frus mtb och de funkade också helt OK i lättare terräng uppe i Änggården.

Visst hade det gått att hitta något bättre om man beställt nåt från utrikes - bara 1500 till hade räckt till en alldeles utmärkt 26"HT.

Bara skit eller? Råd?
Anders H skrev:
> Fliken skrev:
> Det finns alltid ett
> > tillräckligt stort antal människor som
> > vill göra en "bra" affär för att kunna
> skryta
> > om den för sig själva och vänner. Det finns
> > helt enkelt ett upplevt värde i en påstådd
> > prissänkning.
>
> Precis. Berätta inte för dom stackarna att dom
> blivit blåsta. Det man inte vet har man ingen
> aning om.

Dessutom så säkerställer nästan cykelringen att nästa gång, de numera lite insatta, kunderna ska handla så är det mer än troligt att de inte går till cykelringen. Kunderna har istället fått upp ögonen för riktiga handlare (eller tyska web-shoppar).

Tillbaka
Topp