Barn MTB 26"

Closemore

Medlem
Barn MTB 26"
Börjat kika på ny cykel till sonen, är i behov utav lite tips..

Letar efter en framdämpad 26" med bra geometri för XC och lättare utförsåkning.

Han har idag en Specialized Riprock 24" som är alldeles för tung och klumpig.

Grabbens geometri (idag) 145cm, 45kg, 8år.

Barn MTB 26"
What? Den där har sonen provcyklat och verkade vettig med 155 vevar osv. Det föll på vikten för vår del.
Jag skojade bara :-). Syftade på att det låter som en väldigt liten cykel "xxs". 13,5" är xs, så xxs måste i princip bli typ 12". Har den redan set-back (eller off-set) på sadelstolpen o styrstam längre än 50mm så är den för liten.

För en 145cm-ing passar 13,5" väldigt bra; med rakt sadelrör, 50mm stam och 680mm styre. Iom att barn växer så åker sadelstolpen upp och därmed bakåt per automatik. Ytterligare utrymme får man med setback på sadelstolpe, lite längre stam o bredare styre.

Barn MTB 26"
Hittar inte Marlin 26 på treks sida men finns Marlin XS woman som passar men som är brant, kort och tung.

Det finns flera med 385mm reach och 66-67 HTA så jag blir inte så överlycklig av 69°+ på 375mm och 14kg.

Vad jag vet så finns det inga ramar i xs med mer än 390 i reach och 67° som går att köpa
Visst geo tabell kan vara fel men orkar inte klabba med det.

Frågan är om man kan och ska komma närmare 400mn i reach eller om 385 räcker. Upp till närmare 160cm...

Personligen hade jag hellre haft bra geo på 26'' än dålig på 275. Geo vs vikt är svårare. Speciellt när det handlar om 45% kroppsvikt

Barn MTB 26"
Här är ett gäng ungar , alla cyklar på det de har , det funkar, från Biltemahoj till specialized, giant, mfl det funkar det är vi vuxna som är nojiga ?,
Jag förstår om man tävlar att man måste ha en lätt hoj , men annars….
AD15ADBB-FBA8-4B08-9CB1-7CAE8F1342F0.png
Mange

Barn MTB 26"
Det går bra för vuxna också att cykla på skitcyklar. Ingen har sagt nåt annat.

Ska man ner på 10kg så vet jag inte men på 12kg+ så nucleus 26.
Skiter man i vikt så är marin bobcat /wildcat mycket bra geo och storlek.

Ska man tävla på 10kg cykel så tror jag pappa tvingar upp en på en brant xc med 29''? Säkert snabbast också om man tål det

Barn MTB 26"
Här är ett gäng ungar , alla cyklar på det de har , det funkar, från Biltemahoj till specialized, giant, mfl det funkar det är vi vuxna som är nojiga ?,
Jag förstår om man tävlar att man måste ha en lätt hoj , men annars….Visa bilaga 515470Mange
Jo det ligger ju nånting i det du skriver givetvis, det är nog mest jag som vill att han ska fastna för sporten ordentligt, och tänker att det underlättar NBD ? men sant son du skriver..

Barn MTB 26"
Riprocken tar 26” hjul. Då min grabb växer lite så har jag en Rockshox luftfjäder och 26 tums hjul som jag monterar på hojen.
Det är framgaffeln och de där fläskdäcken med slang som väger på den cykeln.

Barn MTB 26"
Hittar inte Marlin 26 på treks sida men finns Marlin XS woman som passar men som är brant, kort och tung.
Det finns flera med 385mm reach och 66-67 HTA så jag blir inte så överlycklig av 69°+ på 375mm och 14kg.

Vad jag vet så finns det inga ramar i xs med mer än 390 i reach och 67° som går att köpa
Visst geo tabell kan vara fel men orkar inte klabba med det.

Frågan är om man kan och ska komma närmare 400mn i reach eller om 385 räcker. Upp till närmare 160cm...

Personligen hade jag hellre haft bra geo på 26'' än dålig på 275. Geo vs vikt är svårare. Speciellt när det handlar om 45% kroppsvikt

Barn MTB 26"

Jaha, trodde den hette 26. Det är bra, så borde de göra på dyrare cyklar också.

Ska man ha en tung med QR så finns som sagt marin.

Barn MTB 26"
Jo det ligger ju nånting i det du skriver givetvis, det är nog mest jag som vill att han ska fastna för sporten ordentligt, och tänker att det underlättar NBD ? men sant son du skriver..
Tror att du kan vara lugn. Min son har gått från en tung DBS 20" till en begagnad Specialized 24" och har nu en Trek 27,5". Klart att han är mest nöjd med sin Trek (mycket för att han fick vara med att spara ihop till den själv) men han har hela tiden tyckt att det är roligt att cykla. Nu är det han som drar ifrån mig, 10 år gammal. Min poäng är att hittar ni någonting som funkar och hittar glädjen i sporten så kommer han att fastna för det. Då kommer inte något kilo hit eller dit vara det mest avgörande.

Barn MTB 26"
Tips på vettig ram?
@jonte987 jag typ kopierar mailet till dig för din tråd e lite lik storleksmässigt.
Nukeproof Scout? 400 reach, 380 sadelrör, 671 i standover. Ram kostar 550 eu plus frakt. Finns i ljusblå.
Ragley Blue Pig 749 eu plus frakt. 380 sadelrör, 420 reach, 71-76 inside leg, 63,75 grader HA. Finns i blått.
Dartmoor Primal med boost bak, strlk S. 285 eu plus frakt. 410 reach. 65,5 HA. Standover och Seattube tror jag dom fått om bakfoten då det står 435 i sadelrör och 79 i standover. Forest green.
Trek Superfly i carbon strlk S. 860 eu plus frakt.
Dartmoor Hornet i 26 (tror den tar 27,5" oxå), boost bak. Reach 420 och 330 sadelrör (?). E dom fulla på Dartmoor när dom mäter? Kostar 256 eu plus frakt. Röd i färgen

Barn MTB 26"
@jonte987 jag typ kopierar mailet till dig för din tråd e lite lik storleksmässigt.
Nukeproof Scout? 400 reach, 380 sadelrör, 671 i standover. Ram kostar 550 eu plus frakt. Finns i ljusblå.
Ragley Blue Pig 749 eu plus frakt. 380 sadelrör, 420 reach, 71-76 inside leg, 63,75 grader HA. Finns i blått.
Dartmoor Primal med boost bak, strlk S. 285 eu plus frakt. 410 reach. 65,5 HA. Standover och Seattube tror jag dom fått om bakfoten då det står 435 i sadelrör och 79 i standover. Forest green.
Trek Superfly i carbon strlk S. 860 eu plus frakt.
Dartmoor Hornet i 26 (tror den tar 27,5" oxå), boost bak. Reach 420 och 330 sadelrör (?). E dom fulla på Dartmoor när dom mäter? Kostar 256 eu plus frakt. Röd i färgen
Tror alla är för stora. De kan ha fått standover om bakfoten men jag tror också att TT är väldigt brant så det blir rätt hög standover.
Dartmoor brukar dessutom inte räkna om geo när de ökar längden på gaffel.

Barn MTB 26"
Tror alla är för stora. De kan ha fått standover om bakfoten men jag tror också att TT är väldigt brant så det blir rätt hög standover.
Inte bara Dartmoor, har jag märkt. Många cykelmärken skippar den processen. Om cykeln är specad för 140mm o då har 65 grader, så har den på nåt magiskt sätt oxå 65 grader med 180mm och 120mm, enligt de flesta jag kollat på. Så...utgå från angiven HA, och ta det som det kommer.

Barn MTB 26"
Dartmoor räknar dessutom med miniräknaren i fickan, eller på krogen medan andra tillverkare ser ut att åtminstone räkna på förfesten.

Barn MTB 26"
Alltså nukeproofen finns ju i en massa storlekar mellan 20' och 29' 26'an är såklart finast med s4 är väl liten nog?

Tillbaka
Topp