Barn och cykling

Edarion

Aktiv medlem
Barn och cykling
Hur tidigt lär ni (era) barn olika saker på cykeln? och vad ska de träna på?

Min äldsta dotter är snart 5 år och har cyklat själv utan problem sedan hon var 4 år. Nu har vi testat att stå upp under cykling och jag försöker lära henne bromsa för att stanna med framhjulet mitt på ett brunnslock vi har utanför huset. Allt är givetvis på lek och hon gör det hon tycker är roligt.

Samtidigt sitter jag och funderar både på vad man ska/kan öva på samt hur man ska göra med mtb-cykel och liknande... När kan barn börja cykla på stigar och ha utbyte av en mtb? När kan de lära sig att hantera växlar? Handbroms? När är det en vinst med dämpad framgaffel (kontra den extra vikten)?

Jag är även nyfiken på när barn börjar i föreningar (både mtb och lvg)? Efter som jag cyklar uteslutande lvg är det just nu det hon vill göra också... Hon vet liksom inget annat...

Barn och cykling
Hej. Intressant tråd faktiskt.
Min son på 4 har fått sparka på en tramplös 12tum en säsong och hittat balans, idag cyklade han äntligen. Dessvärre saknades trampvanan eftersom han valde att ha sparkcykel även på dagis. På lek, med lagom entusiastiska uppmuntringar är nivån jag kör. Jag har aldrig trott på stödhjul, men har ingen erfarenhet av dem, blev naturligt att inte ha det till sonen.

Jag tror det du frågar liknar frågeställningen om "När kan barn börja läsa", "att gå "och liknande.
Väldigt individuellt, men samtidigt helt beroende på vilket förtroende och vilka resurser man ger barnet som start. För att inte glömma press och krav. Jag vet treåringar som läser text genom att ljuda, vilket är mer än vissa sexåringar som går i förskoleklass kan. Det är nog på inget sätt en magisk gräns eller något rekord heller för den delen, men ovanligt tidigt. Treåringar på min gata cyklar (!) jag var minst fyra innan jag kunde, samma sak där antagligen. Min farhåga med tidiga barn är det här med trafikvett och riskbedömning. Det kommer en dag då barnet svävar ut och provar att cykla iväg lite längre medan du måste hämta nycklarna du glömde på köksbordet. Lite samma som i skogen, där finns stig, och inte stig. Det landar på individen, men som jag sa inledningsvis fast med andra ord ; med frihet kommer ansvar (eller skrubbsår och tandvård).

Fjällvandrare drar ju med sig sina tvååringar på långa strapatser liksom, är det familjekultur så är det naturligt.

Kör hela paketet tycker jag :)

Senast ändrad:
Barn och cykling
Insåg just att jag aldrig svarade mer på denna tråd och att ingen nappade på den, så ger det ett nytt försök.

Jag har en dotter som är 120 cm ungefär och 5 år gammal. Cyklar nu på en crescent saga 20 tum utan problem och använder stolt växlar samt handbromsen så fort hon bromsar med kommentaren "nu kan jag bromsa med bara handbroms. Kan jag få en sån cykel som du har då?" Själv har jag en lvg-cykel... Förra helgen cyklade hon två mil och sommaren har bara börjat.

Egentligen skulle jag vilja hitta en lvg hon kan ha redan nu, men frågar istället när ni tror det kan funka och hur små cyklar det tillverkas? :)

Barn och cykling
Min äldste lärde sig cykla förra våren och till hans födelsedag i Augusti köpte vi en Cube Race 200 mtb (sjuväxlad, bara handbromsar) och gick med i Friluftsfrämjandet - de har MTB för barn här i Genarp i Skåne (och på andra ställen)

Att cykla i skogen är mer utmanande än på gata och dessutom säkrare eftersom man inte möter några bilar. Rekommenderas starkt!

Barn och cykling
BMX är grejen för kids. Det och MTB när de blir så stora att de inte stannar upp helt så fort det kommer rötter. Med BMX lär de sig teknik, får hänga med barn i samma ålder som de lär sig saker av och det finns inga bilar på banan som kör över dem.

Om det finns någon bana i närheten dvs.

Barn och cykling
Någon som hört n+1... Varför skulle det endast gälla föräldrarna? Just nu är det lvg som är intressant, blir mtb intressant i framtiden skulle jag inte tveka på att skaffa det också. Frågan är dock om det funkar med exempelvis scott Jr 24 tum när man bara är 120...rekommenderas från 130. Frågan är också om en 5-åring kan hantera bocken.

Barn och cykling
Pumpbana! Kört några gånger med barnen, 5 och 3 år. De har skoj som attan och lär sig stå (inte på springisen då) och jobba med cykeln under sig. Ta med plåster och sårtvätt och ev glass.

Bilagor

• IMG_20160529_134542.jpg
    IMG_20160529_134542.jpg
    356.8 KB · Besök: 50
Barn och cykling
Hemma på gatan brukar jag rita "bana" till kvarterets barn. Med någon sorts tjocka kritor ritar jag slalom delar, låt framhjulet följa ett sträck, fyrkanter där man ska stanna och sätta ner fötterna, ringar som man ska försöka svänga runt i, och annat. Ibland får även plankbitar och grenar vara med de ska man vanligtvis hoppa över.

Skogen är säkert bättre, men här sysselsäter de sig själv i några timmar.

/Johan

Tillbaka
Topp