Barncykel 16"

Gravelgrinder

Ny medlem
Barncykel 16"
Fundering runt cykel för barn som nu är 105 cm långa, 4.5år, med avseende på

vikt, broms, ok kvalité, körglädje, lågt insteg.

Frog, woom, IslaBikes, Early Riser absolut men högt pris...och
Någon som har ex dessa:
* Gavia Ultimate Light 16" vikt 7,2kg alu-ram.
* Vitus 16" vikt 7,2kg alu-ram
Tekto broms, etc.

Tycker 2000 kr är rätt ok!

Inbytesgarantin (upp till 50% på Sportson och Cykloteket) nåt att ha i beaktande? Tänker att andrahandsvärdet är rätt bra ändå, kanske t.o.m. mer än 50% privat?

Andra tips?

https://bikeshop.se/cyklar/cyklar/barncyklar/gavia/

https://www.wiggle.se/vitus-16-barncykel/

Bilagor

Berk

Aktiv medlem
Barncykel 16"
Undrar om det är kanske bättre att köpa Vitus 20. Ramen är nästan like stor, men hjul är mycket större. Enda nackdelen är att 20 är mycket tyngre (i specs).
Min son började med 20" vid 105 cm och 4.5 år, men cykeln hade lite lägre standover.

Berk

Aktiv medlem
Barncykel 16"
jonte987 sa:
Det beror nog på barnet. Jag lugnar mig med size up.
Ja, men bara om ramen på 16 är mindre än på 20. Men om Vitus 2 väger 2 kg mer en 16 ett det ett stor nackdel.

Min son hade samtidigt med sin 20" mtb en 16" cykel till stan, den funkade bra. Tänkte mer om man inte vill lägga mycket pengar på en barncykel, är det också billagar att siza upp, men kanske inte om det finns en lillebror/syster.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barncykel 16"
Ja kika efter en begagnad av finmärke, en Isla lär du ju kunna sälja för i princip samma peng.

Annars ser Vitusen fin ut.

Gravelgrinder

Ny medlem
Barncykel 16"
Låter lovande!
Jag är egentligen emot Stödhjul men då det är tvillingar som ibland vill cykla samtidigt kan det underlätta med stödhjul i början kanske... funkar att montera?
Tjejerna blev nyligen intresserade av att cykla med sparkcyklarna som är för små nu, bara provat några dagar.

Berk

Aktiv medlem
Barncykel 16"
Jag är starkt emot stödhjul för att dom förhindrar att barn kan lära sig att cykla. Men tror att man kan säkert montera stödhjul på alla barncykel utan växlar.

Gravelgrinder

Ny medlem
Barncykel 16"
Ja absolut som jag skrev. Har du jämnåriga barn som lär sig samtidigt med en barnvakt med skadad rygg då kanske det kan underlätta. Man kan ta av dem när man övar med ett barn...

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer