Barncykel driver inte

Cuteknosan

Ny medlem
Barncykel driver inte
Hej!
Sonen 9 års cykel "bmx tiger" begagnad och rätt sliten, har ett problem, ibland så är det som att när han trampar så trampar han luft och kommer ingenstans och ibland är den jättetrött, vi tränar på att cykla och givetvis tappar han lusten när han känner motgångar hela tiden. Har ni tips till en nybörjare? Vad kan vara fel och hur åtgärdas detta?

jonte987

Aktiv medlem
Barncykel driver inte
Nåt med frihjulet antar jag. Du kanske ska lägga upp en bild så kanske nån vet

Edit. Det är en 12'' barncykel? Ingen aning hur de är byggda

s

Aktiv medlem
Barncykel driver inte
Smuts och gammalt torkat smörjmedel är sannolikt orsaken. Ta isär, gör rent, smörj och sätt ihop. Hur och vilka verktyg som behövs beror på hur konstruktionen ser ut.

Är det ett gammalt billigt hjul kan man nöja sig med att försöka trycka in 5-56 där man kommer åt som konstgjord andning och hoppas det funkar ett tag till. På sikt kommer hjulet dock ta mer stryk och behöva bytas ut. Man får väga det mot tiden och kostnaden för att göra rätt enligt ovan och cykelns förväntade livslängd över lag.

Cuteknosan

Ny medlem
Barncykel driver inte

Bilagor

• 20210321_132043.jpg
    20210321_132043.jpg
    699.7 KB · Besök: 32
  • 20210321_132032.jpg
    20210321_132032.jpg
    932.5 KB · Besök: 32
  • 20210321_132003.jpg
    20210321_132003.jpg
    1.1 MB · Besök: 32

Joppe_k

Medlem
Barncykel driver inte
Jag upplever även att kedjan är lite slapp
En möjlighet är att kedjan "hoppar över" någon kugg ibland om den är för slapp. Jag har förvisso lite svårt att tro att en 9 åring skulle vara så stark i benen, men vem vet?

Om det bara handlar om en slapp kedja så är det enkelt fixat. På bilderna kan jag se att hjulaxeln sitter i horisontella spår, så det är bara att lossa hjulmuttrarna (sitter utanpå stödhjulen) och dra hjulet bakåt tills kedjan är mera spänd. När du drar åt hjulmuttrarna så tänk på att kolla så att hjulet blir rakt i bakgaffeln. Dvs. du har samma avstånd mellan hjulet och ramen på både höger och vänster sidan, upptill och nertill.

Om navet är paj så är det tyvärr inte lika enkelt att fixa.

Uppdatering: Just det. Ser också att det är fotbroms, så om du ska försöka spänna kedjan genom att flytta hjulet bakåt så måste även bromsarmen på den nedre vänstra sidan lossas från ramen. Den sitter med en liten skruv och mutter i en metallklämma. Du behöver inte ta bort den helt och hållet. Bara lossa så att den kan röra sig framåt och bakåt. Glöm inte att dra åt den när du är klar!!

Senast ändrad:

Pfaff

Aktiv medlem
Barncykel driver inte
Jag upplever även att kedjan är lite slapp

Den driver med er 😎

Kan ju vara så att kedja och drev är slitna men en bra början är att smörja upp kedjan som ju är rostig samt spänna den. En ny kedja kostar inte heller skjortan. Lossa axelmuttrarna och bromsarmen, dra hela hjulet lite bakåt, kedjan skall kunna röra sig nån cm upp,och ner om man fattar den mellan tumme o pekfinger mittemellan dreven, se till att det är centrerad mot kedjestagen o spänna igen. Glöm inte att spänna bromsarmen fast igen annars kan sonen plötsligt bli väldigt olycklig.
Men säkert kan även navet behöva en översyn, ett vanligt bromsat nav är inte raketvetenskap att plocka isär, rengöra, smörja och sätta ihop igen. Dock behövs sannolikt en haknyckel.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer