Barncyklar samlingstråd

Milamber

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Är det någon som har köp en canyon offspring 16"? Såg att de hade fri frakt och 500 kr rabatt på dem just nu. Har en son som är 3.5 år och tänkte egentligen köpa till nästa sommar då han nog är gränsfall på att vara för liten just nu.

Några tankar kring sram automatix?

Det jag mest undrar är huruvida deras storleksangivelser stämmer.. Det känns som att det blir för dyr cykel om den bara passar nästa sommar och sen är för liten när han är 5 år.. Just nu är han 97 cm iaf.

Grabben har just nu en islabike cnoc 14 small som jag tycker känns nästan gränsfall för liten redan nu..

Några andra tankar kring den cykeln?

glitch

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag letar också trampcykel till en 3.5 åring.
Islabikes cnoc 16 verkar klockren.
Frog 48 är ju större och att köra 14" emellan känns som han bara snabbt växer ur den.

Canyonen var ball men tror de ska vara större. Väger ju nästan 2kg mer och växlar mm tror jag är svårt i början.
Verkade vara fast styrstam också så man inte kan ändra vinkel på styret?

Barncyklar samlingstråd
Milamber sa:
Är det någon som har köp en canyon offspring 16"? Såg att de hade fri frakt och 500 kr rabatt på dem just nu. Har en son som är 3.5 år och tänkte egentligen köpa till nästa sommar då han nog är gränsfall på att vara för liten just nu.

Några tankar kring sram automatix?

Det jag mest undrar är huruvida deras storleksangivelser stämmer.. Det känns som att det blir för dyr cykel om den bara passar nästa sommar och sen är för liten när han är 5 år.. Just nu är han 97 cm iaf.

Grabben har just nu en islabike cnoc 14 small som jag tycker känns nästan gränsfall för liten redan nu..

Några andra tankar kring den cykeln?
Oj, 8,2 kg för Canyonen? En Voom 3 ligger på 5,7 och kostar tusenlappen mindre. Visserligen har canyonen skivbromsar och automatixnav, men behövs det egentligen på en 16"?

https://www.woombikes.com/products/3

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barncyklar samlingstråd
glitch sa:
Jag letar också trampcykel till en 3.5 åring.
Islabikes cnoc 16 verkar klockren.
Frog 48 är ju större och att köra 14" emellan känns som han bara snabbt växer ur den.

Canyonen var ball men tror de ska vara större. Väger ju nästan 2kg mer och växlar mm tror jag är svårt i början.
Verkade vara fast styrstam också så man inte kan ändra vinkel på styret?
Vi kör med en Early Rider 16" till vår lilla grabb, han fick den när han fyllde tre och nu fyller han fyra. Han var dryga metern när han fick den och är 110 cm nu. Funkar fortfarande fint. Tog ett par dar innan han kunde hålla balansen själv (dock kört mkt springcykel innan) men det är först den här sommaren man vågar låta honom cykla utan koppel pga bristande omdöme :)

j3n5

Medlem
Barncyklar samlingstråd
NLC sa:
Blev clearance vid bakbromsen bättre med bytet? På min grabbs MX24 blev det snuskigt tajt efter byte till RoRo 24x2.1".

Appropå lättare vikt så sparades en del på att byta växelsystem till 1x10 (med XT-växel & kedja och Deore-reglage & kassett) sparade också en hel del.
Tycker absolut det blev OK med Tektro, körde de bromsarna med Conti MK 26x2.4 förr o det funkade. Jo, jag ska kolla lite på växlar o grejer när jag har tid!

JLindh

Medlem
Barncyklar samlingstråd
glitch sa:
Jomper - den ser grym ut har sneglat mycket på den.

Vad tror vi om wiggles budgetalternativ:
Verenti 16
http://www.wiggle.se/verenti-sixteen-barncykel/

Fast islabikes tar man väl igen på restvärdet.
Köpte Islabike cnoc 16" till dottern som fyllde 4 i maj, kring 100cm och med sadeln i botten kan hon plantera fötterna i asfalten utan att välta (och slår inte heller knäna i hakan trots sadel på mini)... Väldigt lätt och trevlig cykel och skönt att skippa hela bakbroms-eran. Svårt att motivera prislappen men hon får kräma ur den hela nästa sommar också innan vi försöker få tillbaka lite vid försäljning.

Kommer förmodligen köpa en större isla till henne då...

glitch

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
JLindh sa:
glitch sa:

Verenti 16

Köpte Islabike cnoc 16" till dottern som fyllde 4 i maj, kring 100cm och med sadeln i botten kan hon plantera fötterna i asfalten utan att välta (och slår inte heller knäna i hakan trots sadel på mini)... Väldigt lätt och trevlig cykel och skönt att skippa hela bakbroms-eran. Svårt att motivera prislappen men hon får kräma ur den hela nästa sommar också innan vi försöker få tillbaka lite vid försäljning.

Lillkillen är 104 cm lång nu och 3,5 så då blir det ju perfekt med en sån.

NLC

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
j3n5 sa:
NLC sa:
Blev clearance vid bakbromsen bättre med bytet? På min grabbs MX24 blev det snuskigt tajt efter byte till RoRo 24x2.1".

Appropå lättare vikt så sparades en del på att byta växelsystem till 1x10 (med XT-växel & kedja och Deore-reglage & kassett) sparade också en hel del.
Tycker absolut det blev OK med Tektro, körde de bromsarna med Conti MK 26x2.4 förr o det funkade. Jo, jag ska kolla lite på växlar o grejer när jag har tid!
Notera att det redan med medium cage nästan är lite väl lite marginal till pinnar, stubbar och stenar. Men när min MTB byter till 11sp blir det en Zee FR bakväxel "över" som förmodligen då hamnar på barnens cyklar i någon slags trickle down effect

Milamber

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
glitch sa:
JLindh sa:
glitch sa:

Verenti 16

Lillkillen är 104 cm lång nu och 3,5 så då blir det ju perfekt med en sån.
Grabben började med sin cnoc 14 2 veckor innan han fyllde 3. Springcykel är bra skit säger jag bara. Cyklade iväg på första försöket mer eller mindre..

Hur som angående islabike. Jag tycker den är fantastiskt bra i många avseenden, MEN den har för smala däck. Iaf på 14"aren. Blir alldeles för dåligt flyt på sämre underlag och naturligtvis så har hela sommaren varit en mardröm I grus och sten då vägföreningen ska asfaltera om I höst.. ?

Dessutom. Så bränner man bakdäcket fort när det börjar sladdas..

Den där woom3 som länkade verkade också Fin! Fanns ju med automatix också.. Låter ju bra med en extra växel för det trampas fort ur, även för en 3åring.?

felldin

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Det blev en Merida Matts J Team. Släppte ut rejält med luft ur dämparen då den i princip var stel för ett barn på 35 kg.
Testade en trixig stig igår som vi brukar köra. Resultatet med denna hoj var att hon för första gången klarade hela stigen utan fotisättning.
Dottern är nöjd, så då är även jag nöjd!

Bilagor

Octagon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Milamber sa:
Hur som angående islabike. Jag tycker den är fantastiskt bra i många avseenden, MEN den har för smala däck. Iaf på 14"aren. Blir alldeles för dåligt flyt på sämre underlag och naturligtvis så har hela sommaren varit en mardröm I grus och sten då vägföreningen ska asfaltera om I höst.. ?

Dessutom. Så bränner man bakdäcket fort när det börjar sladdas..
Håller med om att de vanliga däcken är lite smala, men det går ju att uppgradera redan vid beställning. Tyvärr till lite halvtrista däck har jag för mig. Och om man vill ha plasthårda tunga kanttrådsdäck med enorma dubbar som brukar sitta på billigare hojar är det inte så dyrt att uppgradera. Själv köpte jag först dom smala däcken och köpte sen till dyr-däck....

Barncyklar samlingstråd
Luzen sa:
glitch sa:

Verenti 16

Funderar också på Verenti men tror nog jag får hoppa upp till 24" istället.
Hur är det från Wiggle, kommer bromsreglagen vara tvärtom med bakbromsen på vänster hand?
Rent viktmässigt ser det inte allt för illa ut för en gång skull, Vitus 24: 10.2 kg mot 8.8 (Woom 5) och 9kg (Isla beinn 24). (*EDIT* 10.2 kg verkar vara utan monterade pedaler)

Andrahandsvärdet är ett frågetecken, men 2500:- är inte dyrt så man spricker.

http://www.wiggle.se/vitus-twentyfour-barncykel/

Senast ändrad:

Konvalj

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Luzen sa:
glitch sa:

Verenti 16

Funderar också på Verenti men tror nog jag får hoppa upp till 24" istället.
Hur är det från Wiggle, kommer bromsreglagen vara tvärtom med bakbromsen på vänster hand?
Man får välja när man köper.

Min grabb har en verenti 14. Bortsett från att styre/stam/stolpe är billigast möjliga i stål så är den sjysst. Bra geometri med ordentlig reach, när han testat kompisars cyklar så hamnar styret väldigt nära kroppen. Väger ca 6,5kg så lite tyngre än en del men lättare än stormarknadshojarna.

Flanker

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Någon som vet nåt om Felt Q20R? Wiggle rear ut dem (fjolårsmodell) just nu till skapligt pris. http://www.wiggle.co.uk/felt-q20r-2016/
Enligt uppgift väger de 10,2 kg, ingen jättelättviktare alltså men ändå mindre än många barncyklar. På bilden ser den röd ut tycker jag, men enligt beskrivningen ska den vara rosa - är färgåtergivningen på bilden dålig?

Freddie L

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Angående de senaste funderingarna om man kanske inte kan ta en 10kgs klump ändå. Jag lät barnen välja cykel sist (så länge de valde stel gaffel). Storasyster valde en 24"/26" Isla för hon gillade färgen, lillebror valde en 20" Cube för han gillade färgen. Cuben upplevs så trist i jämförelse förstås, men jag tycker faktiskt att det märks lite i skogen också.

Har ni pengarna, och pli på era ungar, välj så lätt som möjligt. Det blir märkbart bättre om cykeln ska tas bortanför asfalten.

Luzen

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Flanker sa:
Någon som vet nåt om Felt Q20R? Wiggle rear ut dem (fjolårsmodell) just nu till skapligt pris. http://www.wiggle.co.uk/felt-q20r-2016/
Enligt uppgift väger de 10,2 kg, ingen jättelättviktare alltså men ändå mindre än många barncyklar. På bilden ser den röd ut tycker jag, men enligt beskrivningen ska den vara rosa - är färgåtergivningen på bilden dålig?
Jag tvekade mellan den och Vitus twenty.
Felt var snyggare och enligt något annat forum var den mer rosa än bilden visar.
Twenty skall väga 9.4 vilket känns bättre till en 6-årig tjej. Det blev en gul Twenty som tydligen skall vara knallgul.
Beställde igår så har inte fått den ännu.

Flanker

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Luzen sa:
Flanker sa:
Felt var snyggare och enligt något annat forum var den mer rosa än bilden visar.
Twenty skall väga 9.4 vilket känns bättre till en 6-årig tjej. Det blev en gul Twenty som tydligen skall vara knallgul.
Tack för tipset! Du får gärna ge en recension när du fått cykeln. I mitt fall är det en snart 7-årig kille som ska ha cykeln och då är nog en rosa inte ok.

Såvitt jag kan se snackas det inte så mycket om Wiggles barncyklar, vilket jag tycker är lite märkligt. Skiljer de sig mycket i kvalitet mot de stora namnen såsom Isla, Frog etc? Priserna är ju betydligt trevligare och om de är snarlika i kvalitet tycker jag inte valet är så svårt. Jag hittar inga recensioner mer än av kunder på Wiggle och där verkar ju samtliga vara väldigt nöjda.

Luzen

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Flanker sa:
Luzen sa:
Flanker sa:
Tack för tipset! Du får gärna ge en recension när du fått cykeln. I mitt fall är det en snart 7-årig kille som ska ha cykeln och då är nog en rosa inte ok.

Såvitt jag kan se snackas det inte så mycket om Wiggles barncyklar, vilket jag tycker är lite märkligt. Skiljer de sig mycket i kvalitet mot de stora namnen såsom Isla, Frog etc? Priserna är ju betydligt trevligare och om de är snarlika i kvalitet tycker jag inte valet är så svårt. Jag hittar inga recensioner mer än av kunder på Wiggle och där verkar ju samtliga vara väldigt nöjda.
Jag har tittar runt ett tag och vill inte lägga för mycket pengar när de växer så snabbt. Det är yngsta dottern ovh ingen kan ärva så jag känner att priset är helt ok.

Zed86

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Är på jakt efter en 24" till dottern 8 år.
Idag har hon en 20" med 6 växlar som hon behärskar bra i skogen.
Har börjat fundera på hur många växlar hon behöver. Ju mindre att pilla på desto bättre tänker jag eller blir det för tungt i skogen? satsa på 3x8 eller 1x8

vad säger ni erfarna föräldrar?

Barncyklar samlingstråd
Alltid singelklinga fram tycker jag, för vuxna men framförallt barn. Rangen räcker till nästan jämt och det blir så mycket smidigare. Lite lättare också.

felldin

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Zed86 sa:
Är på jakt efter en 24" till dottern 8 år.
Idag har hon en 20" med 6 växlar som hon behärskar bra i skogen.
Har börjat fundera på hur många växlar hon behöver. Ju mindre att pilla på desto bättre tänker jag eller blir det för tungt i skogen? satsa på 3x8 eller 1x8

vad säger ni erfarna föräldrar?
1x8 helt klart! Lättare, enklare och snyggare. Köpte denna till min dotter för ett par år sedan och den har gått riktigt bra för henne: https://www.evanscycles.com/en-se/hoy-bonaly-24-inch-kids-bike-EV203132

Zed86

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Också min tanke. varför ska vuxna ha singelklinga fram och inte barn.
Har hittat Merida Mattis JR24 RACE med singelklinga.
Förslag på andra alternativ?
Budget ligger på ca 4-5 tusen.

felldin

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Hetsjägar´n sa:
Kruxet, tror jag, är att barnen tycker det är tufft med många växlar. Och för stora cyklar. Lurigt det där...
Min dotter var också imponerad av kompisarna som hade 21 växlar. I alla fall fram till jag berättade att Jenny Rissveds vann OS-guld med 12 växlar. Nu är hon nöjd med "bara" 11 växlar.

Zed86

Ny medlem
Barncyklar samlingstråd
Det är absolut en aspekt jag tänkt på. Ska använda Jennys guld som bevis på att man inte behöver så många växlar.

Förslag på andra cyklar?
Har kört fast lite på Mattis race.

Hur svårt är det att bygga om 3x8 till 1x8? har ingen erfarenhet av cykelbygge men det skulle ju vara en utväg.

felldin

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag tycker att meridan ser bra ut. Påminner mycket om Hoy bonaly 24" som jag köpte. Den har varit riktigt bra till dottern som nu är lite större och har en Merida Matts J26 TEAM. Meridan du tittat på blir ett bra köp.

johan44

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Ett annat självgående argument kan vara när kidsen så småningom märker att de kör ifrån kompisarna som ingenting. Sonen har isla med 1x8 och den cykeln är förstås extremt mycket snabbare än kompisarnas crescent med döskallar, massa växlar och usel framgaffel.

Finnen

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Jag har inte hängt här på ett tag, så jag är inte så up to date längre :)

5-åringen har växt ur sin islabikes cnoc, så det är dags att lillasyster får ärva den ( hon blir för övrigt 3'e barnet som lär sig cykla på den, vi köpte den begagnad, och den är som ny fortfarande, hur ofta kan man säga det om barncyklar)

Är det fortfarande Isla som är top of the line? Jag ska beställa snart, och är så nöjd med cnocen så det lutar åt någon av Islas 20-tummare. Är det bara att tuta och köra?

Freddie L

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Finnen sa:

5-åringen har växt ur sin islabikes cnoc, så det är dags att lillasyster får ärva den ( hon blir för övrigt 3'e barnet som lär sig cykla på den, vi köpte den begagnad, och den är som ny fortfarande, hur ofta kan man säga det om barncyklar)

Är det fortfarande Isla som är top of the line? Jag ska beställa snart, och är så nöjd med cnocen så det lutar åt någon av Islas 20-tummare. Är det bara att tuta och köra?
Ja, men det har tightat till en hel del. Frog, Hoy, och den där tyska som ser lite konstig ut är nog i princip ifatt och kanske om på enstaka delar (vikten på tysken tex, priset på Frogen). Det beror nog på vad man prioriterar.
Tycker även att "vuxentillverkarna" har skärpt sig lite och minskat avståndet. Spesh, Scott, Merida osv kan vara ok, iaf om man kan hitta dem helstela och billiga.

Har säkert missat tillverkare och rört till det på olika vis, men poängen är att jag tycker att det fortfarande inte är fel att tuta och köra med Isla. Men om man vill kolla runt går det idag att hitta bra alternativ.

Erik O

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Freddie L sa:
Finnen sa:

Ja, men det har tightat till en hel del. Frog, Hoy, och den där tyska som ser lite konstig ut är nog i princip ifatt och kanske om på enstaka delar (vikten på tysken tex, priset på Frogen). Det beror nog på vad man prioriterar.
Tycker även att "vuxentillverkarna" har skärpt sig lite och minskat avståndet. Spesh, Scott, Merida osv kan vara ok, iaf om man kan hitta dem helstela och billiga.

Har säkert missat tillverkare och rört till det på olika vis, men poängen är att jag tycker att det fortfarande inte är fel att tuta och köra med Isla. Men om man vill kolla runt går det idag att hitta bra alternativ.
+1 Svårt att gå fel med Isla men nu finns det fler alternativ.

Luzen

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Luzen sa:
Flanker sa:
Luzen sa:
Flanker sa:

Jag har tittar runt ett tag och vill inte lägga för mycket pengar när de växer så snabbt. Det är yngsta dottern ovh ingen kan ärva så jag känner att priset är helt ok.
Jaha, då fick jag mail att ordern inte kan levereras pga fel lagerstatus.
På hemsidan är den fortfarande beställningsbar och har ett lagersaldo 10+.

Tillbaks på ruta 1!

Barncyklar samlingstråd
Erik O sa:
Freddie L sa:
Finnen sa:

Isla är fortfarande måttstocken, men tycker att Woom verkar ligga hyggligt jämsides. Sen kommer Hoy och Frog, mycket bra de med.

Senast ändrad:

Ringh

Medlem
Barncyklar samlingstråd
fullsizeoutput_2f4.jpeg

Fick bli en Apollo som första Mtb till sonen. Lyckan va total när han fick prova den i skogen samma dag man fått ny. Sen glädjen när han märkte att man faktiskt kunde cykla över rötter o grejer. Sen va det ju coolt med dämpare :)

Senast ändrad:

EB

Medlem
Barncyklar samlingstråd
För mig är fortsatt Early Rider klart överst på topplistan. Spec (inte minst med remdriften), kvalitet i alla delar, kundservice bland det bästa jag upplevt oavsett branch/produkt och vikt är mina mest värderade aspekter hos dem.

EB

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Frankenstein's Bike sa:
Erik O sa:
Freddie L sa:
Finnen sa:

Isla är fortfarande måttstocken, men tycker att Woom verkar ligga hyggligt jämsides. Sen kommer Hoy och Frog, mycket bra de med.
För mig är fortsatt Early Rider klart överst på topplistan. Spec (inte minst med remdriften), kvalitet i alla delar, kundservice bland det bästa jag upplevt oavsett branch/produkt och vikt är mina mest värderade aspekter hos dem.

jomper

Forumpappa
Forumvärd
Barncyklar samlingstråd
Skriver under på kundtjänsten. Evans som jag köpte mitt ex från (de var de enda som hade trailvarianten på lager) hade slarvat bort pedalerna och ville ersätta med skräp. Early Rider skickade, när jag frågade vad nya kostade löst, ett par utan kostnad till mig.

Kvaliteten känns topp men vår kille sliter inte så hårt på grejorna utan är rätt försiktig så det är svårt att säga.

Peth

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Söker, så här i reatider, tips till liten (i nuläget 108 cm lång, 48 cm innerben och typ 15 kg tung) sexåring inför nästa säsong. Hade varit trevligt med en 20" med växlar och den enda jag hittar som eventuellt kommer passa är Isla Beinn 20" Small. Finns något annat?

Frog 52, Hoy Bonaly, Vitus 20 och Woom 4 ser alla ut att bli för stora.

Lejon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Peth sa:
Söker, så här i reatider, tips till liten (i nuläget 108 cm lång, 48 cm innerben och typ 15 kg tung) sexåring inför nästa säsong. Hade varit trevligt med en 20" med växlar och den enda jag hittar som eventuellt kommer passa är Isla Beinn 20" Small. Finns något annat?

Frog 52 tror jag blir helt ok. Min dottern nu 124 och hennes är på gränsen till för liten nu. Var inte för stor när den köptes för två år sen, om jag minns rätt var hon ca 110-112 då. Det är iofs aldrig värt det att köpa alldeles för stor cykel till barnet, men om du köper mindre än Frog 52 tror jag den väldigt snart blir för liten.

Peth

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Lejon sa:
Peth sa:

Frog 52 tror jag blir helt ok. Min dottern nu 124 och hennes är på gränsen till för liten nu. Var inte för stor när den köptes för två år sen, om jag minns rätt var hon ca 110-112 då. Det är iofs aldrig värt det att köpa alldeles för stor cykel till barnet, men om du köper mindre än Frog 52 tror jag den väldigt snart blir för liten.
Han kör idag en Frog 43, och jag tror att en 16" snabbt blir liten även om den skulle passa perfekt just nu. Den tveksamhet som finns till Isla-cykeln rör grip shift. Är jag nojjig som tycker att tumreglage känns bättre?

Du har inte en Frog 52 som du vill bli av med? ;-)

Lejon

Aktiv medlem
Barncyklar samlingstråd
Nej tyvärr, den är redan tingad. Jag bytte för övrigt bort gripshift till rapidfire-reglage. Dottern tyckte det var bättre (men andra tycker det funkar bra så det är nog inte så noga egentligen).

kogoyo

Medlem
Barncyklar samlingstråd
Lejon sa:
Har Frog 62. Tänkte bara tipsa om att den har rätt lång ram. Frog 62 är 24" och är ca 5 cm längre än Scott Voltage jr 24 (som andra dottern har - bara ramen kvar från originalet, resten hemmabygge). Så vet ej hur d ligger till med 52 men kan va värt att kolla upp så barnet inte behöver "sträcka" sig fram till styret - väldigt obekvämt o bidrar till sämre cykling. Ju bättre cyklarna passar desto roligare för barnen, e junte särskilt annorlunda än för vuxna.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer