Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Kudos sa:
Kupa sa:
Kudos sa:
Det var visst ett fixienav. Hur klarar en sexåring det som varit van vid frihjul...skall jag leta nytt nav?

Går det inte att skruva dit ett ss-frihjul istället?

Annars är ju barn fenomenala på att lära sig nya saker, så det går ju säkert att lära om, men det är frågan om man vill det.

Skall undersöka saken. Behöver gå igenom cykeln (lossa navspänning mm) ändå en kväll.
Det är kanske bara ett hjärnspöke...fixie fixar hon säkert.

Det är inte flip-flop ?

Men herrejösses vad hon annars kommer äga på Onsdagsspurten på fixxie !

Barncyklar samlingstråd
cubeforce sa:
Kung_Gustaf sa:
Kung_Gustaf sa:
Vad tror ni om denna 16"? 7,5kg med aluram.
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/dawes-blowfish-boys-16-bike/rp-prod91265

Finns det något liknande under 2000kr så tas gärna förslaget emot :)

Bump

Jag får inte länken att funka, men Evans har en Ridgeback mx 16 för 1800 :-som kanske kan vara något. Har aldrig haft märket själv men de som har verkar nöjda.

Raleigh Zero för 1640:- ? Runt 8 kg.

http://www.wiggle.se/raleigh-zero-cykel-med-16-tums-hjul/

Barncyklar samlingstråd
Frankenstein's Bike sa:
cubeforce sa:
Kung_Gustaf sa:
Kung_Gustaf sa:
Vad tror ni om denna 16"? 7,5kg med aluram.
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/dawes-blowfish-boys-16-bike/rp-prod91265

Finns det något liknande under 2000kr så tas gärna förslaget emot :)

Bump

Jag får inte länken att funka, men Evans har en Ridgeback mx 16 för 1800 :-som kanske kan vara något. Har aldrig haft märket själv men de som har verkar nöjda.

Raleigh Zero för 1640:- ? Runt 8 kg.

http://www.wiggle.se/raleigh-zero-cykel-med-16-tums-hjul/

Den ser ut att vara lite hög i överröret rent spontant. Men ridgebacken hade bra geometri och lovande pris.

Barncyklar samlingstråd
JohanT: Ja, innerst inne så vet jag ju att den där kommer bli bäst. 9,4kg lär ju vara inkl. allt som skärmar, stödhjul mm.

Det får nog bli en sån.. har ju ändå två småtjejer där den utan tidsglapp kan gå i arv :)

Barncyklar samlingstråd
NLC sa:
Kudos sa:
Kupa sa:
Kudos sa:
Det var visst ett fixienav. Hur klarar en sexåring det som varit van vid frihjul...skall jag leta nytt nav?

Går det inte att skruva dit ett ss-frihjul istället?

Annars är ju barn fenomenala på att lära sig nya saker, så det går ju säkert att lära om, men det är frågan om man vill det.

Skall undersöka saken. Behöver gå igenom cykeln (lossa navspänning mm) ändå en kväll.
Det är kanske bara ett hjärnspöke...fixie fixar hon säkert.

Det är inte flip-flop ?

Men herrejösses vad hon annars kommer äga på Onsdagsspurten på fixxie !

Det är flip flop men det sitter inget frihjul på andra sidan. Och på tal om andra sidan är det ju inte så lätt att flippa när det är muttrar på axlarna.

Naven och kedjan var alla tre väldigt hårt åtdragna. Blev fredagsmys att se över detta och finjustera bromsar och även rikta hjulen. Det är ju knappast några lättrullade nav.

Tack för tipset Frankie....funderade ett tag på att modda ett lvgnav men det ser ju bra ut det där. Men först får jag avvakta första rundan. Fyller 6 om två veckor.

Barncyklar samlingstråd
Grabbens nya hoj.
Vi var tvungna att cykla en sväng efter skoterspåren.
Har bytt styre och stam. Till sommaren blir det att byta däck och montera slanglöst. Bort med en framklinga och NW.

Bilagor

• 20160228_151737.jpg
    20160228_151737.jpg
    341.6 KB · Besök: 62
Barncyklar samlingstråd
Nu står jag i valet och kvalet att ha is i magen eller helt enkelt öppna plånkan.

Tösen går upp till 20" och begagnat marknaden är än så länge stendöd på vettiga hojjar.
Det jag tittar på i butikerna är Hotrock 20" och Felt Q20R/S..
Felten ligger bra i pris hos Bikester på 2400:-.. rätt färger, 6-växlad och har schysst geometri.
Hotrocken får jag för 3000:- hos min LBS.. Dock så har dom gjort om geometrin på ramen för 2016 så den känns lite längre i reachen. Men i övrig så är den helt OK..

Vad har vi mer som inte kostar över 3000:- som har 6-växlar, inte väger bly och har ett relativt bra andrahandsvärde?

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Finns det något som kan matcha Islabikes Cnoc 14? Ett krav är att vikten inte får dra iväg. (Cnoc väger 5,8 kg) Jag har sneglat på Early Rider Belter 16, men den är tyvärr lite stor än så länge.

Barncyklar samlingstråd
Woom 2 väger 6.5kg i europeisk version med 2 handbromsar (inkl stöd)
sonen hade inga problem i somras att åka ifrån mig som sprang bredvid. detta några månader innan sin 3årsdag.

Barncyklar samlingstråd
JockeS sa:
Nu står jag i valet och kvalet att ha is i magen eller helt enkelt öppna plånkan.

Tösen går upp till 20" och begagnat marknaden är än så länge stendöd på vettiga hojjar.
Felten ligger bra i pris hos Bikester på 2400:-.. rätt färger, 6-växlad och har schysst geometri.
Hotrocken får jag för 3000:- hos min LBS.. Dock så har dom gjort om geometrin på ramen för 2016 så den känns lite längre i reachen. Men i övrig så är den helt OK..

Vad har vi mer som inte kostar över 3000:- som har 6-växlar, inte väger bly och har ett relativt bra andrahandsvärde?

Cube Kid 200 brukar gå att hitta beggade då och då till vettiga priser.
Min 5åring kör på en sådan och den funkar kanon.

Barncyklar samlingstråd
JockeS sa:

Hoy Bonaly 20? Dock 164 kr över 3000:-
8 kg
6 vxl
https://www.evanscycles.com/hoy-bonaly-20-inch-kids-bike-EV203131

Vid det här laget så etablerat märke (på Happy iaf) att andrahandsvärdet borde vara ok? Inte riktigt Isla-klass, men borde inte vara svårt att bli av med på köp&sälj till rimlig peng.

hoy-bonaly-20-inch-kids-bike-red-EV203131-3000-1.jpg

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
7,5kg väger denna 24" HOY inkl pedaler o ringklocka. 28-ekrar på små hjul och nav med symmetriska placerade flänsar - kunde ju klippt av hälften av dem. Mina DA-hjul har 16-ekrar på större hjul och 3ggr så tung gubbe.. Framgaffel som bropelare och i övrigt väldigt kraftig. Overkill kan man tycka.

Victoria ville gärna cykla inomhus och med lite pyssel fick jag till en bra kombo. (Sadeln är numera i rätt höjd)

<iframe width="560" height="315" src= "
frameborder ="0" allowfullscreen></iframe>

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Ok, hade för mig att Hotrock 20 vägde in på 9-10kg. Dessutom ser den nya geometrin lite längre ut. Vi har sedan tidigare en 12 och 16 tum Hotrock så jag kör gärna vidare med Hotrock.

Barncyklar samlingstråd
Cnoc 16 urväxt och till stor glädje för lillasyster. Fyller 3 i juni men cyklade 30m på egen hand igår. Sedan blev det läskigt. Nytt försök om några veckor. Tills dess finslipar hon gärna på tramptekniken.

Bilagor

• IMG_20160306_122542.jpg
    IMG_20160306_122542.jpg
    321.4 KB · Besök: 49
Barncyklar samlingstråd
Äntligen dags för första cykeln! Som jag väntat. Och sökt. Vet dock fortfarande inte vad jag ska köpa för balanscykel till dottern som är 2 år och 3 månader nu. Jag kör ju själv Specialized och tycker deras ser bra ut, men känns lite dyr... Dumsnål?

Finns i två modeller. Vilken är bra?
http://www.hagacykel.nu/cyklar/spark-spring/spectra-balans-springcykel.html
http://www.hagacykel.nu/cyklar/spark-spring/specialized-hotwalk-rod.html

Spectras ser bra ut och verkar lätt, även om jag inte riktigt vet om jag ska tro på 2,65kg, eller? Färgen behöver vi inte orda om. Dottern lär gilla den :-)
http://www.hagacykel.nu/cyklar/spark-spring/spectra-balans-springcykel.html

Skämma bort henne och köpa bakdämpat direkt? http://www.likeabike.co.uk/m3b0s337p8/LIKEaBIKE-Jumper

Eller skämma bort långt bortom normala gränser och bygga en S-Works!? Hade varit fint med ett baknav istället så Hope-smattret varit med! Jag vet ju vilken jag egentligen vill ha, men absolut inte betala för :-)
http://www.mbr.co.uk/videos/bikes-and-equipment/is-this-the-best-balance-bike-in-the-world

Hjälp mig nu ni med erfarenhet! Jag har noll erfarenhet av balanscyklar, förutom att jag googlat "några" timmar ;-)

Barncyklar samlingstråd
Jag tycker det är bra med en riktig bakbroms på balanscyklar. Lilltjejen har det, kanon att hon lär sig använda handbromsen redan. Minimerar dessutom risken för alldeles för hög fart i nedförsbackar. Hon kommer få storasysters Isla Cnoc 16 om några veckor. Det blir spännande med pedaler.

Barncyklar samlingstråd
Köpte en kettler speedy till sonen till julafton vid 2 år och 3 månader. Funkade kanon och ett halvår senare började han cykla på vanlig cykel. Ingen broms på balanscykel men lärde sig snabbt bromsa på Woom 2:an som kom sen.
Tycker inte du behöver lägga så mycket krut på balanscykeln, spara hellre lite extra till första riktiga cykeln som används längre tid

Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
SalkinL sa:
dnleriksson sa:
Ok, broms är bra alltså! Vilken bra cykel är det du vill sälja till mig om några veckor ;-)

Jag tänkte att hon ska få alternera lite i början så hon får behålla balanscykeln åtminstone en bit in i vår. Men sen skall
den naturligtvis avyttras för några fler barn blir det inte.

http://www.winstanleysbikes.co.uk/images/item_297555.jpg

Andra dekaler men annars samma.

Ser identisk ut (förutom dekaler/lack - samma handtag, broms, däck osv) med den jag köpte på xxl för ca tre år sedan. Funkade helt acceptabelt.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Kudos mfl, jag velar mellan Cnoc 14 och 16 till en tre och ett halvåring. Barnet har 39 cm i grenmått, enligt Isla så är det i så fall en 14" som gäller, vad är era erfarenheter? (Det finns ingen vuxen som kan hålla jämna steg med barnet till fots så jag misstänker att det kommer vara snabbt avklarat att lära sig cykla)

Barncyklar samlingstråd
Då barnen börjar bli stora hänger jag inte riktigt med i utvecklingen så jag kan ha missat något men på den gamla goda tiden var Isla bäst. Sen dök Frog upp och var bra och prisvärda. Det kanske finns ännu bättre alternativ men Frog är absolut ett bra märke.

(Har fortfarande en väl använd Beinn 26 small som kanske är till salu. Kan dyka upp på köp och sälj om jag får ändan ur)

Barncyklar samlingstråd
Min dotter har kört på en Frog 52 en säsong och vi är jättenöjda. Låg vikt, lättcyklad och bra kvalitet. Den har fått gått både asfalt till dagis, pumptracks och lättare stigcykling (dottern är 5 år).

Beställde direkt från UK eftersom det var innan Cykloteket lagerförde dem. Både Frog och Cykloteket rekommenderas!

Barncyklar samlingstråd
jonpon sa:
Är det någon som har erfarenheter på barncyklarna från Frog som cykloteket har?
Tittar närmare bestämt på den här, hon blir 4 i sommar och är inte så lång.
https://www.cykloteket.se/artikel/frog-43-orange/
Eller finns det bättre för en billigare slant där ute?
Sen har ju cykloteket sitt inbytesprogram för barncyklar, är det något att ha?

Jag har kört två år med en frog till sonen och har en i två storlekar större på väg hem. Lätta och bra cyklar - inget att klaga på där inte!

Beställde första från UK då de inte fanns än i butik här då och denna också eftersom Cykloteket inte rar kn Frog 73 av någon anledning.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Är på jakt efter en balanscykel.. Vilka mer tillverkar förutom specialized, scott och frog (är dom jag hittat)..
Vill ha med riktiga hjul, inte plast..
Kanske till och med någon som har en till salu? :)

Barncyklar samlingstråd
Aron sa:
Kudos mfl, jag velar mellan Cnoc 14 och 16 till en tre och ett halvåring. Barnet har 39 cm i grenmått, enligt Isla så är det i så fall en 14" som gäller, vad är era erfarenheter? (Det finns ingen vuxen som kan hålla jämna steg med barnet till fots så jag misstänker att det kommer vara snabbt avklarat att lära sig cykla)

Cnoc i 14" kändes väldigt litet till grabben när han började närma sig fyra. Så då körde vi Cnoc 16" ett litet tag, men det blev inte så länge innan vi gick upp på Beinn 20" small. 20" var ju lite stort men växlarna och hjulen gjorde det möjligt att köra mer blandad terräng.

Barncyklar samlingstråd
Aron sa:

Det beror väl lite på hur det ska cyklas också. Min Lillkille som är 4.5 nu växlade förra sommaren mellan sin egen cnoc 14 och storasysters early rider 16'' och han kunde cykla ungefär lika bra (och lika tidigt) på båda cyklarna. Men det fanns lite skillnader på 16-tummaren gick det både stabilare och fortare så länge vi bara transportcyklade men när det skulle trixas, sladdas och hoppa trottoarkanter så gick det bättre på den "lilla" 14-tummaren och han valde nästan alltid den mindre cykeln.

Tillbaka
Topp