Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
cruxet sa:
Det beror väl lite på hur det ska cyklas också. Min Lillkille som är 4.5 nu växlade förra sommaren mellan sin egen cnoc 14 och storasysters early rider 16'' och han kunde cykla ungefär lika bra (och lika tidigt) på båda cyklarna. Men det fanns lite skillnader på 16-tummaren gick det både stabilare och fortare så länge vi bara transportcyklade men när det skulle trixas, sladdas och hoppa trottoarkanter så gick det bättre på den "lilla" 14-tummaren och han valde nästan alltid den mindre cykeln.

Tack, det avgör saken. Den här lilla killen har ungefär samma preferenser :)

Barncyklar samlingstråd
Absolut kunde han leka mer med den mindre och kände sig mer bekväm iaf. i början. Fast den gick väldigt mycket vingligare i högre farter och sen sväljer de mindre hjulen inte lika mycket. Här är han 3 år och 4 mån:
en bit in i klippet sitter kameran på hans styre. Vinglandet försvann i samband med cykelbytet 8 månader senare.

Barncyklar samlingstråd
På jakt efter en cykel till femåringen. Eftersom det verkar omöjligt att hitta en beggad får det nog bli ett nyköp. Det står mellan bland annat en frog 52 från cykloteket för 3500 och en Isla beinn 20" (ca 4000 kr) eller kanske Hoy/White/Cube/Spec/Trek.

Frogen väger ett kilo mer än islan samt att islan har gripshift vilken känns som en fördel.
Hoys geometri säger att deras 20" är för 7-9 åringar. Känns galet? http://www.hoybikes.com/kids/105-hoy-bonaly-20-kids-road-bike-2
White verkar inte finnas att få tag på i Sverige och har fått rätt dåliga recensioner.
Spec/Trek och Scott tex har dämpade framgafflar och väger mer.

Hur har ni andra resonerat?

Barncyklar samlingstråd
Ska byta ut grabbens cykel.
Vi var i helgen och provsatt lite på en lokal handlare. Såg att Scott Aspect 710 passade bra i storlek XS.
https://www.scott-sports.com/se/en/products/241362005/scott-aspect-710-bike/
Dock är jag inte beredd att pröjsa 10´ för en första mtb.

Har istället kollat på Commencal El Camino.
http://www.commencal-store.co.uk/el-camino-origin-shimano-650b-black-2015-c2x14494953
Tror ni att den skulle kunna funka? Isåfall, vilken storlek, XS eller S?

Grabben är 145 cm hög.

Vänligen,

Barncyklar samlingstråd
salle sa:
På jakt efter en cykel till femåringen. Eftersom det verkar omöjligt att hitta en beggad får det nog bli ett nyköp. Det står mellan bland annat en frog 52 från cykloteket för 3500 och en Isla beinn 20" (ca 4000 kr) eller kanske Hoy/White/Cube/Spec/Trek.

Frogen väger ett kilo mer än islan samt att islan har gripshift vilken känns som en fördel.
Hoys geometri säger att deras 20" är för 7-9 åringar. Känns galet? http://www.hoybikes.com/kids/105-hoy-bonaly-20-kids-road-bike-2
White verkar inte finnas att få tag på i Sverige och har fått rätt dåliga recensioner.

Är i samma sits som dig..
Mina tankar går att försöka ha is i magen och hoppas på att något bra dyker upp på blocket/sportson eller happy.
Men börjar mer o mer gå åt att köpa nytt.
Har faktiskt fingret på köpknappen för en Felt Q20R.

Barncyklar samlingstråd
JockeS sa:
salle sa:

Är i samma sits som dig..
Mina tankar går att försöka ha is i magen och hoppas på att något bra dyker upp på blocket/sportson eller happy.
Men börjar mer o mer gå åt att köpa nytt.
Har faktiskt fingret på köpknappen för en Felt Q20R.

tack för tips, såg ju schysst ut. Lite tung kanske men fanns ju för ca 1800 pix. Lite skillnad i pris minst sagt.

Barncyklar samlingstråd
baggy sa:
Absolut kunde han leka mer med den mindre och kände sig mer bekväm iaf. i början. Fast den gick väldigt mycket vingligare i högre farter och sen sväljer de mindre hjulen inte lika mycket. Här är han 3 år och 4 mån:
en bit in i klippet sitter kameran på hans styre. Vinglandet försvann i samband med cykelbytet 8 månader senare.

Hmm, nu blir jag osäker igen. Den där såg ju väldigt liten ut. Minns du hur lång han var när detta filmades?

Barncyklar samlingstråd
danielalmestal sa:
Han var 2 år och 9 månader när han cyklade på Woom2

Det var tidigt :-) funderar just nu på en Woom 3 eller Woom 2 till min snart 4'a åriga tjej på 103 cm, tycker du måtten stämde bra på Woom's hemsida? Är du nöjd med cykeln annars? funkar det bra med bara handbromsar?

Barncyklar samlingstråd
ZoomX sa:
danielalmestal sa:

Det var tidigt :-) funderar just nu på en Woom 3 eller Woom 2 till min snart 4'a åriga tjej på 103 cm, tycker du måtten stämde bra på Woom's hemsida? Är du nöjd med cykeln annars? funkar det bra med bara handbromsar?

Ja han var inte så stor när han började. Han cyklade först på en 12 tummare men där nådde han inte ner till marken när han satt på sadeln så där funkade det inte med start/stopp själv. På woom2 så nådde han ner till marken och kunde då starta och stanna själv kontrollerat. Nu vet ju inte jag om din tjej testcyklat innan någonting eller om hon är helt nybörjare men det kan vara skönt om de når ner till marken ordentligt just i början för att känna sig stabila. Måtten stämde bra på Wooms hemsida. Jag tror att jag i din situation hade gått direkt på woom3 då hon är så nära 105 cm. Du kan ju även mäta grenmåttet och se om det är nära minimum saddle height. jag har nu monterat både skärm och lampa på sadelstolpen så jag tror att den är nästan lika hög som Woom3 i lägsta läget nu och nu är han dryga 100 cm tror jag. Jag kan försöka mäta lite till helgen om du vill ha exakt mått där vi har sadeln nu och hans längd.

Jag är nöjd med cykeln, har inte haft några större problem. har justerat bromsen nu en gång. Den har klarat några vurpor utan att få några större märken.

Att börja med handbromsar har inte varit några problem. Det var någon gång i början när han glömde bort att bromsa när han kom nära en vägg, men det hade inte hjälpt med fotbroms då heller då han släppte fötterna från pedalerna också. Han lärde sig snabbt att man kan trycka olika hårt för olika hård inbromsning. Det enda jag kan tycka känns lite tråkigt är ju att den är olaglig enligt polisen men man får väl hoppas att de inte är så noggranna vid eventuell besiktning.

Om du har vägarna förbi Göteborg är du välkommen förbi och titta på den.
När jag beställde så följde det med stöd och ringklocka i paketet, men numera tror jag att det är extrautrustning.

Barncyklar samlingstråd
Självklart säger det Stumpjumpercyklande pappahjärtat "nu köper du en Hotwalk till dottern", men det kom tydligen krav på trehjuling också...
Nu när Stadium reade ut Occano-balanscykeln för 200 (tidigare 500) och en bonus på 100 kr fanns på kortet så kom snåljåpen fram och köpte en cykel för 100 kr istället för 1600 vilket egentligen kanske är rätt smart :-)
Trehjulingen var "dyr" dock.

Laddat för succé imorgon efter förskolan! Hoppas jag iaf för tydligen skulle det vara en blå trehjuling, men jag hittade ingen i efterjobbetsnabbshoppingen så det blev en röd.

DSC_4980.JPG

DSC_4981.JPG

DSC_4982.JPG

DSC_4983.JPG

Barncyklar samlingstråd
danielalmestal sa:
ZoomX sa:
danielalmestal sa:

Ja han var inte så stor när han började. Han cyklade först på en 12 tummare men där nådde han inte ner till marken när han satt på sadeln så där funkade det inte med start/stopp själv. På woom2 så nådde han ner till marken och kunde då starta och stanna själv kontrollerat. Nu vet ju inte jag om din tjej testcyklat innan någonting eller om hon är helt nybörjare men det kan vara skönt om de når ner till marken ordentligt just i början för att känna sig stabila. Måtten stämde bra på Wooms hemsida. Jag tror att jag i din situation hade gått direkt på woom3 då hon är så nära 105 cm. Du kan ju även mäta grenmåttet och se om det är nära minimum saddle height. jag har nu monterat både skärm och lampa på sadelstolpen så jag tror att den är nästan lika hög som Woom3 i lägsta läget nu och nu är han dryga 100 cm tror jag. Jag kan försöka mäta lite till helgen om du vill ha exakt mått där vi har sadeln nu och hans längd.

Jag är nöjd med cykeln, har inte haft några större problem. har justerat bromsen nu en gång. Den har klarat några vurpor utan att få några större märken.

Att börja med handbromsar har inte varit några problem. Det var någon gång i början när han glömde bort att bromsa när han kom nära en vägg, men det hade inte hjälpt med fotbroms då heller då han släppte fötterna från pedalerna också. Han lärde sig snabbt att man kan trycka olika hårt för olika hård inbromsning. Det enda jag kan tycka känns lite tråkigt är ju att den är olaglig enligt polisen men man får väl hoppas att de inte är så noggranna vid eventuell besiktning.

Om du har vägarna förbi Göteborg är du välkommen förbi och titta på den.
När jag beställde så följde det med stöd och ringklocka i paketet, men numera tror jag att det är extrautrustning.

Tack för informationen, tycker också handbroms borde vara lika lätt som fotbroms bara det är anpassade till barnhänder, de flesta cyklar som har fotbroms har ju helt oanvändbara handbromsar fram. bor i sthlm så lite långt till Götet tyvär men tack ändå. lite mått är ju alltid intressant , hon har bara cyklat springcykel i två år, så ingen vana med trampor ännu, så lite därför man börjar fundera på 14" så irriterande att den nästan är 1 kg tyngre än 16" bara... ;-) mätte grnmåttet till 43 så är ju en bit kvar till 49 som det står att längsta sadeln är på Woom 3 men hon kasnke fixar det ändå.

Barncyklar samlingstråd
Aron sa:
Hmm, nu blir jag osäker igen. Den där såg ju väldigt liten ut. Minns du hur lång han var när detta filmades?

Nej inte exakt, kan försöka kolla upp lite med sambon om du gärna vill veta.
Han är varken kort eller lång i förhållande till sin ålder. Den lilla är ju så liten så att han tom kunde cykla på den när han var rätt nyss fyllt två, balansen hade han sedan Rothan. Han kunde ju inte starta eller stanna själv, men var han väl uppe på cykeln så gick det.

Det är inte lätt... Det är nog lättare att komma igång på den mindre, många av grannskapets barn har lärt sig när det hälsat på hos oss. Sen har föräldrarna kommit och frågat vad vi hade för cykel eftersom barnen lärt sig direkt.

Hade jag gjort om det så hade han kört 14" vid 3år precis som nu, men bytt från 14" till 16" vid 3,5 och inte vid 4 som vi gjorde nu.

Barncyklar samlingstråd
Barometer sa:
Vi var i helgen och provsatt lite på en lokal handlare. Såg att Scott Aspect 710 passade bra i storlek XS.

http://www.commencal-store.co.uk/el-camino-origin-shimano-650b-black-2015-c2x14494953

Grabben är 145 cm hög.

Vänligen,

Min kompis köpte en sådan till sin son och han blev skitnöjd. XS måste väl vara rätt för 145cm?

Barncyklar samlingstråd
ZoomX sa:
Tack för informationen, tycker också handbroms borde vara lika lätt som fotbroms bara det är anpassade till barnhänder, de flesta cyklar som har fotbroms har ju helt oanvändbara handbromsar fram. bor i sthlm så lite långt till Götet tyvär men tack ändå. lite mått är ju alltid intressant , hon har bara cyklat springcykel i två år, så ingen vana med trampor ännu, så lite därför man börjar fundera på 14" så irriterande att den nästan är 1 kg tyngre än 16" bara... ;-) mätte grenmåttet till 43 så är ju en bit kvar till 49 som det står att längsta sadeln är på Woom 3 men hon kasnke fixar det ändå.

Mätte lite nu ikväll och han är 101 cm lång och har grenmått på 41 cm. Sadelhöjden är nu på 45 cm.

Det är ju inte så många tillverkare som har så låg sadelhöjd som på woom 2 så jag tror säkert att det går för henne även med en woom3 men den kanske blir lite större och svårare att hantera. även standover heighten blir ju ganska mycket högre på 3an.

Förstår ditt dilemma när man ligger så när gränsen till den större. Är glad att jag köpte min förra året när jag inte hade så mycket att tveka på!

Du kanske får satsa på en 3a och köpa en 2a också om den inte passar :-).

Barncyklar samlingstråd
danielalmestal sa:
ZoomX sa:
Tack för informationen, tycker också handbroms borde vara lika lätt som fotbroms bara det är anpassade till barnhänder, de flesta cyklar som har fotbroms har ju helt oanvändbara handbromsar fram. bor i sthlm så lite långt till Götet tyvär men tack ändå. lite mått är ju alltid intressant , hon har bara cyklat springcykel i två år, så ingen vana med trampor ännu, så lite därför man börjar fundera på 14" så irriterande att den nästan är 1 kg tyngre än 16" bara... ;-) mätte grenmåttet till 43 så är ju en bit kvar till 49 som det står att längsta sadeln är på Woom 3 men hon kasnke fixar det ändå.

Mätte lite nu ikväll och han är 101 cm lång och har grenmått på 41 cm. Sadelhöjden är nu på 45 cm.

Det är ju inte så många tillverkare som har så låg sadelhöjd som på woom 2 så jag tror säkert att det går för henne även med en woom3 men den kanske blir lite större och svårare att hantera. även standover heighten blir ju ganska mycket högre på 3an.

Förstår ditt dilemma när man ligger så när gränsen till den större. Är glad att jag köpte min förra året när jag inte hade så mycket att tveka på!

Du kanske får satsa på en 3a och köpa en 2a också om den inte passar :-).

'''''''''''''''''

Tack för infon, ja det kasnke får bli en 3'a den är säkert aningens stor till att börja med, men de växer ju så fort!

Barncyklar samlingstråd
Har hårdklippt nedan

ZoomX sa:
danielalmestal sa:
Att börja med handbromsar har inte varit några problem. Det var någon gång i början när han glömde bort att bromsa när han kom nära en vägg, men det hade inte hjälpt med fotbroms då heller då han släppte fötterna från pedalerna också. Han lärde sig snabbt att man kan trycka olika hårt för olika hård inbromsning.

Tack för informationen, tycker också handbroms borde vara lika lätt som fotbroms bara det är anpassade till barnhänder, de flesta cyklar som har fotbroms har ju helt oanvändbara handbromsar fram.

Jag propagerar snarast för att börja med bara handbromsar så de unga cyklister slipper fundera på att trampa framåt och bakåt. Rent konkret har det för bägge mina killar att de trampat bakåt när de ska "vila" i trampandet och därmed bromsat och ramlat. De har också varit vana vid handbroms från balanscykeln. Handbromsar kan man ju dessutom justera så de tar lagom hårt för att sakta in utan att låsa hjulet.

Regeln om fotbroms är konstig. Men det kanske ändå är så att handhavande, justering och skötsel av handbromsar fordrar mer av föräldrarna än fotbroms. Som sägs ovan sitter det mycket skitbromsar på barncyklar (och andra fotbromsade) - därför kanske man löper större risk att råka ut för osäkra handbromsar än fotdito.

Barncyklar samlingstråd
Lång tråd detta....
Har en grabb på snart 3.5 år. Han är ca 105 cm lång och ett innebenmått på ca 45 cm.
Har kollat på denna White som jag kan få med ganska ok rabatt också. Tycker själv den verkar rätt lätt, men kanske inte med Happymtb-mått mätt :-)
https://www.xxl.se/white-xc-160-lite-16-barncykel/p/1117363_1_style
Vad tror ni om den? Tror dock den kan vara för stor och att han inte nåt ner vilket jag antar är viktigt?

Skulle behöva lite tips om vad som fortfarande gäller och är aktuellt i denna tråd. Såvida ni inte tycker White är ett bra val
1. Verkar som de flesta cyklar som rekomenderas köps utomlands?!
2. Villka märken skall man kolla på och varför?
3. VIlka siter är det isfåll som gäller för föreslagna modeller?
4. Brukar det vara långa leveranstider?
5. Något annat man behöver tänka på?

Hade väl tänkt att budgeten skulle ligga omkring 2.500, men då kanske jag diskvalifierar mig från allt som är vettigt?

Barncyklar samlingstråd
joa sa:
Lång tråd detta....
Har en grabb på snart 3.5 år. Han är ca 105 cm lång och ett innebenmått på ca 45 cm.
Har kollat på denna White som jag kan få med ganska ok rabatt också. Tycker själv den verkar rätt lätt, men kanske inte med Happymtb-mått mätt :-)
Vad tror ni om den? Tror dock den kan vara för stor och att han inte nåt ner vilket jag antar är viktigt?

Skulle behöva lite tips om vad som fortfarande gäller och är aktuellt i denna tråd. Såvida ni inte tycker White är ett bra val

Hade väl tänkt att budgeten skulle ligga omkring 2.500, men då kanske jag diskvalifierar mig från allt som är vettigt?

1. Sverige har nån konstig lag på fotbroms på små barncyklar. Därför köps nog de flesta som kan något om cyklar från utlandet. Barn tar ju oftast bort fötterna från pedalerna när det vinglar och går för fort utför och då är en fotbroms kass.

Barncyklar samlingstråd
Har kollat på en White XC 160 till grabben med, det blev ingen Commencal förra året av olika anledningar utan han har fortsatt med sin balanscykel men nu är det lite mer brått att byta upp till trampor. Han är såklart precis imellan 16"/20" sträcket i längd men vill inte köpa för stor än. Så tänkte en billig 16" nu och kanske en finare och bättre efter sommaren då han är lite längre och man ser hur han klarar sköta det med, köper hellre en billigare cykel som han kan slänga och misshandla ,om det är så det blir, än en finare och dyrare och bli en ännu gnälligare farsa på köpet.. Men om han är mer skötsam om den så skulle jag inte tveka. Sin Kettler har han tagit hand om ganska bra tycker jag så hoppas det fortsätter så..
Input på Whiten, som ändå är ganska dyr, mottages gärna. Sedan svär jag väll i kyrkan nu såhär i påsk men BT har en BMX som är mitt i mellan i storlekarna med som kanske passar... 18" och ramhöjd på 25cm.. Nackdelen är vikten såklart, 14,5 tunga kilo mot Whites 7,1 lätta kg.

Barncyklar samlingstråd
joa sa:
Lång tråd detta....

1. Frogbike finns att köpa i Sverige med fandbromsar. Annars är det tyvär rätt snålt med bra lätta cyklar i Sverige.
2. Kan tekommendera denna sida med bra tester: http://www.twowheelingtots.com/pedal-bikes-comparison-charts/
4. Beror nog helt på vart ifrån, men nån vecka får man väl räkna med.

Barncyklar samlingstråd
Det blev en White XC160 åt grabben och valet känns väldigt bra. Han fick den igår eftermiddag och idag fixar han köra runt runt runt runt runt huset på egen hand. Det är en bra cykel med riktiga delar och hade den varit tyngre hade det stor väldigt svårt att få igång han på riktigt på den, nu klarar han svagt uppförslut redan dock. Det är en rätt stolt farsa här nu :)

Barncyklar samlingstråd
Morfum sa:
Det blev en White XC160 åt grabben och valet känns väldigt bra. Han fick den igår eftermiddag och idag fixar han köra runt runt runt runt runt huset på egen hand. Det är en bra cykel med riktiga delar och hade den varit tyngre hade det stor väldigt svårt att få igång han på riktigt på den, nu klarar han svagt uppförslut redan dock. Det är en rätt stolt farsa här nu :)

Jag köpte en XC160 för 2 år sedan till grabben och har en del negativa erfarenheter av den. Grabben älskar den dock och har cyklat mycket sedan han lärde sig förra våren.

1. Vevlagret gängade upp sig och en kula ramlade ut efter bara en sommars cykling. Ser inte ut att ha funnits något fett alls i lagret. Fixades på garantin utan problem.

2. Något av dreven (fram/bak) sitter inte centrerat, vilket resulterar i att kedjan är sträckt i ett läge på veven och slack i ett annat läge.

4. Bakhjulet rullar trögt och hackar så det rycker i kedjan. Jag kommenterade det när jag lämnade in den för vevlagret, men enligt mekanikern var det som det skulle vara. (Skulle inte förvåna mig om det saknas fett där med).

5. Ekrarna rostar.

6. Framgaffeln är simpelt tillverkad och dropoutsen är bara tillplattade rörändar. Typ ingen offset alls, vilket jag tror påverkar hur lätt den är att lära sig cykla på.
Gaffeln på cykeln i din länk ser ut att vara en ny modell.

Den är lite högt utväxlad så det går tungt uppför, men grabben älskar att cykla fort utför! :-)

Jag är väl inte speciellt nöjd med tanke på att jag köpte en lite dyrare cykel och förväntade mig bättre kvalitet. Men jag har ingen erfarenhet av hur andra barncyklar är idag. Och som sagt så verkar grabben vara helnöjd med den!

Hoppas att din nya cykel inte har samma problem!

Barncyklar samlingstråd
Ultralite sa:
Barometer sa:

Grabben är 145 cm hög.

Vänligen,

Min kompis köpte en sådan till sin son och han blev skitnöjd. XS måste väl vara rätt för 145cm?

Nu har han fått sin El Camino! Blev en XS. Haft den två veckor och är supernöjd.

Barncyklar samlingstråd
Nån som sett nån 20" "dam"cykel (dvs lågt topprör) som kan vara värd att satsa på? Gärna låg vikt och växlar. Dottern har en funktionsnedsättning i benen och behöver all hjälp hon kan få.

Barncyklar samlingstråd
Avdelningen frågor som kanske är självklara för alla andra:
Varför blir det en så hopkrupen sittställning för kidsen på barncyklar? Om de har sadeln på en höjd som gör det möjligt att få i fötterna i marken så drar de ju nästan knäna i hakan när de trampar

Barncyklar samlingstråd
Finns det petsäkra bromsskivor? Alltså bromsskivor utan ekrar utan bara hål/uttag där fingrar inte kan komma in.

Ligger en bit i framtiden men det skadar väl inte att börja planera redan nu. Commencals springcykel ser ju grym ut och har stöd för skivbroms... :)

Barncyklar samlingstråd
Har sneglat en del på White 16" för 1800:-.

Verkar vara lite delade meningar men själva underhållet oroar jag mig inte för. XXL's verkstad har jag inte mycket till övers för så en första genomgång räknar jag med.

Cykelns vinklar och vikt lockar väldigt mycket. Är det en okej cykel för de pengarna?

Barncyklar samlingstråd
Kung_Gustaf sa:
Har sneglat en del på White 16" för 1800:-.

Verkar vara lite delade meningar men själva underhållet oroar jag mig inte för. XXL's verkstad har jag inte mycket till övers för så en första genomgång räknar jag med.

Cykelns vinklar och vikt lockar väldigt mycket. Är det en okej cykel för de pengarna?

Jag hade hemma en White med 16-tumshjul förra våren, men allt kändes lågkvalite så jag lämnade tillbaka och köpte en Frog. Frogen har funkat toppen.

Barncyklar samlingstråd
h-man sa:
Varför blir det en så hopkrupen sittställning för kidsen på barncyklar? Om de har sadeln på en höjd som gör det möjligt att få i fötterna i marken så drar de ju nästan knäna i hakan när de trampar

Då många köper alldeles för stora cyklar till barnen får de för långa vevarmar och då hamnar knäna i hakan. Eftersom vevarmslängden dessutom styr vevlagrets höjd; det måste uppåt för att undvika pedal-islag, blir problemet ännu större.

Ovanpå detta finns en designtrend med extra högt vevlager samt att cyklarna är försedda med fjädergafflar så de skall se ut som de storas dirt/slope-hopp-cyklar vilket ytterligare spär på problemet.

Barncyklar samlingstråd
Kristoffer R sa:
h-man sa:

Då många köper alldeles för stora cyklar till barnen får de för långa vevarmar och då hamnar knäna i hakan. Eftersom vevarmslängden dessutom styr vevlagrets höjd; det måste uppåt för att undvika pedal-islag, blir problemet ännu större.

Ovanpå detta finns en designtrend med extra högt vevlager samt att cyklarna är försedda med fjädergafflar så de skall se ut som de storas dirt/slope-hopp-cyklar vilket ytterligare spär på problemet.

Ah, känns som rimlig förklaring. Kan man normalt lösa genom att byta till kortare vevarmar eller f*ckar man upp nåt annat då? Fru H-man vill lösa genom att köpa större cykel men det känns inte som rätt väg att gå. Sadeln är nästan i botten men kan inte höjas om hon ska ha en chans att kunna hoppa på/av sadeln

Barncyklar samlingstråd
h-man sa:
Kristoffer R sa:
h-man sa:

Ah, känns som rimlig förklaring. Kan man normalt lösa genom att byta till kortare vevarmar eller f*ckar man upp nåt annat då? Fru H-man vill lösa genom att köpa större cykel men det känns inte som rätt väg att gå. Sadeln är nästan i botten men kan inte höjas om hon ska ha en chans att kunna hoppa på/av sadeln

Svårt att lösa med bara kortare vevarmar eftersom vevlagret fortfarande sitter lika högt. En cykel som från början konstruerats för korta vevar har ju lagret lägre. För övrigt älskar jag Islabike mer och mer. :)

Barncyklar samlingstråd
Tjena!

Har kollat (och kollat och kollat....) efter en cykel till dottern som äntligen kommit över rädslan att man kan slå sig. Nu är cykla det roligaste man kan göra med pappa så pappa tycker att hon också ska ha en vettig cykel. Just nu står det mellan Frog 52 (ev 55), Hoy Bonaly 20" och Scott Contessa Scalp med stel gaffel.

Någon som har koll på om det är något som ger någon modell en fördel?

Barncyklar samlingstråd
Hej

Har börjar titta lite på en riktig cykel till min förstfödde, fyller 4 i sommar.
Hon har nu en sån här springcykel, som har fungerat riktigt bra som är lätt och dessutom har bakbroms.
http://www.decathlon.se/springcykel-run-ride-500-id_8349386.html
Men som sagt det börjar bli dax för en riktig cykel. Har tittat lite på Frog, men hon måste få fyra cm längre ben till sommaren...
Sen så råkade jag se den här http://www.decathlon.se/springcykel-cykel-woony-700-id_8241483.html , typ samma som den springcykel hon har men man kan hänga på trampor så det blir en cykel. Har både fram- och bakbroms. Den är kanske lite tung, väger in på 8,4 kg som cykel och 6,2 kg som springcykel. Woony kan hon ha idag, den är låg. Den springcykel hon har väger 3,6 kg vilket jag tycker är bra.
Någon som provat den? Man kanske får åka till Kungskurva och titta.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
jonpon sa:
Hej

Har börjar titta lite på en riktig cykel till min förstfödde, fyller 4 i sommar.
Hon har nu en sån här springcykel, som har fungerat riktigt bra som är lätt och dessutom har bakbroms.
http://www.decathlon.se/springcykel-run-ride-500-id_8349386.html
Men som sagt det börjar bli dax för en riktig cykel. Har tittat lite på Frog, men hon måste få fyra cm längre ben till sommaren...
Sen så råkade jag se den här http://www.decathlon.se/springcykel-cykel-woony-700-id_8241483.html , typ samma som den springcykel hon har men man kan hänga på trampor så det blir en cykel. Har både fram- och bakbroms. Den är kanske lite tung, väger in på 8,4 kg som cykel och 6,2 kg som springcykel. Woony kan hon ha idag, den är låg. Den springcykel hon har väger 3,6 kg vilket jag tycker är bra.
Någon som provat den? Man kanske får åka till Kungskurva och titta.

Det låter väldigt tungt för en 12"-are, och ser lite liten ut för en 4-åring?

Barncyklar samlingstråd
Hon blir fyra till sommaren och hon är som sagt inte längst i klassen.
Men som sagt det kanske är lite tungt, får se om man har vägarna förbi och känna. Blir inte att åka enkom för det.

Barncyklar samlingstråd
En tanke som slagit mig, varför har springcyklar nästan aldrig någon offset på gaffeln/trail? Det borde väl göra cyklarna väldigt instabila så som de ser ut nu?

Tillbaka
Topp