Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Köpte en Occano balanscykel mot mitt hjärtas vilja (med plånbokens vilja...) för ett tag sen, men den var i högsta laget så idag uppgraderade vi. Spectran passar finfint :-)
Handbromsen däremot känns som hon måste bli typ 7 innan hon orkar trycka in...

DSC_5155.JPG

Barncyklar samlingstråd
Köpte ny hoj till min 6 åriga son

En Spec Riprock 20"

Imponerad hur lätt o smidig den var för honom o anpassa sig på. Bara hoppa på o ut i skogen direkt.

Bilagor

• IMG_0292.JPG
    IMG_0292.JPG
    64.2 KB · Besök: 78
  • IMG_0291.JPG
    IMG_0291.JPG
    55.3 KB · Besök: 85
Barncyklar samlingstråd
Dotterns nya Woom 3! Riktigt fin cykel, handbroms fram och bak för små händer och lätt 5,8kg nu väntar vi bara på en solig varm dag för första provcyklingen. :-)

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    230.4 KB · Besök: 125
Barncyklar samlingstråd
Va cool den där Riprock va! På samma tema som spectran högst upp på sidan så har dottern lite problem men handbromsarna på sin nya Commencal 14" (hon är 3,5 år och älskar sin nya cykel och vill ut och cykla flera gånger om dagen!) Hon klarar precis att bromsa när hon tar i allt vad hon kan, tycker också att de går märkbart tyngre an på storasysters Cube.

Vad kan man göra för att få det att gå lättare? Tips? Funderade på om det skulle göra någon skillnad att flytta fjädern ett knäpp vid fästena, finns ju tre hål där ser jag, eller går de inte tillbaka ordentligt då tro?

Barncyklar samlingstråd
Inköpte en Frog 55 till sexåringen. Kunde inte hålla mig från vissa uppgraderingar.
Hon är nöjd med cykeln, jag är nöjd då den är lätt och känns genomtänkt (till skillnad från alla andra märken jag klämt på i svenska butiker som generellt är för tunga och oftast konstigt specade).
Hemma för 3100kr. (Var på Cykloteket och tänkte stödja "lokalt" handlande men då de personer jag pratade med där var antingen helt okunniga eller rent otrevliga så vägrade jag helt enkelt handla där).

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    326.7 KB · Besök: 87
Barncyklar samlingstråd
rickard911 sa:
Va cool den där Riprock va! På samma tema som spectran högst upp på sidan så har dottern lite problem men handbromsarna på sin nya Commencal 14" (hon är 3,5 år och älskar sin nya cykel och vill ut och cykla flera gånger om dagen!) Hon klarar precis att bromsa när hon tar i allt vad hon kan, tycker också att de går märkbart tyngre an på storasysters Cube.
Ett helt knäpp blir nog för mycket. Testa att släppa på justerings-skruvarna lite istället. Det kan även vara vettigt att kolla över kablarna både att dragningen inte har några skarpa böjar och så att inte nån klant klippt av på fel sätt så att kabeln blivit hopklämd, då löper wiren tungt.

Barncyklar samlingstråd
Hade samma problem med bromsen för min 3,5-åring på en 16" Commencal. Köpte ett nytt bromshandtag (lite längre så det blir lätt att dra med alla fingrar + att det gick att justera det väldigt nära handtaget) och nu kan han bromsa utan problem. Kan inte komma på vad det heter dock. Återkommer om jag kommer på det.

Edit:
Denna var det:
http://www.wiggle.co.uk/tektro-ts325a-junior-mtb-v-brake-levers-pair/?sku=5360493438

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Har köpt en Early Rider av modellen Alley Runner 12" till min son. Den börjar bli lite liten nu så jag försöker hitta någonstans att köpa 14" uppgraderingskittet. Någon som vet vart man kan hitta det, antingen online eller i butik.

Har kontaktat Early Rider och Evans Cycles där jag köpte den, men inget svar än så länge.

Barncyklar samlingstråd
Sunlake sa:
Fin cykel! Vart köper/beställer man Woom? En woom 4 skulle passa grabben perfekt

Barncyklarna är extremt utsålda just nu... Jag lyckades dock beställa en Woom 4 från http://www.kaniabikes.com/shop/ (KaniaBikes har ett eget märke också) i fredags. Jag tror de hade något enstaka exemplar kvar. Jag fick snabb service av dem, maila och fråga.

Om jag sen får nån låda från dem får vi se. Jag kanske har blivit blåst :)

/Dag

Barncyklar samlingstråd
jag beställde en woom2 förra året från woombikes.com. Inga problem och vi är kanonnöjda med cykeln även om det ibland är lite tröttsamt med 2-3 timmars cykeltur efter förskolehämtning ;-)
Det första han frågar på morgonen är om han får cykla till förskolan.

hade varit roligt att ha en cykeldator på den för att se hur långt den gått.

Barncyklar samlingstråd
Köpte en Frog 43 till grabben. Tidigare har han lyckats cykla själv ett tiotal meter på ett tungt stålas med alltför hög sadel. Nu var det bara att knuffa igång och försöka hänga med. I helgen har vi övat på att starta utan att någon håller i, det har gått strålande! Och avsaknad av fotbroms är bara ett plus.

image.jpeg

Barncyklar samlingstråd
danielalmestal sa:
Jag hade nog satsat på en islabike om jag inte kunnat få en woom.

Jag hade nog köpt en Islabikes till sonen om de hade hunnit leverera innan födelsedagen... Islabikes kan liksom inte bli fel. Dottern har en Beinn 20 som jag ska jämföra Woom4:an med ordentligt för att se om den håller samma klass.

/Dag

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
dag sa:
Sunlake sa:
Fin cykel! Vart köper/beställer man Woom? En woom 4 skulle passa grabben perfekt

Barncyklarna är extremt utsålda just nu... Jag lyckades dock beställa en Woom 4 från http://www.kaniabikes.com/shop/ (KaniaBikes har ett eget märke också) i fredags. Jag tror de hade något enstaka exemplar kvar. Jag fick snabb service av dem, maila och fråga.

Om jag sen får nån låda från dem får vi se. Jag kanske har blivit blåst :)

/Dag
Hur gammalt är ditt barn? Grabben fyller 7 i oktober. 57 cm i grenmått i strumplästen. Cyklar inte jättebra med trampor. Har inga problem med springcykel i uförsbackar dock. Känns som han ligger mellan Woom 4 och 5...

Barncyklar samlingstråd
Sunlake sa:
Hur gammalt är ditt barn? Grabben fyller 7 i oktober. 57 cm i grenmått i strumplästen. Cyklar inte jättebra med trampor. Har inga problem med springcykel i uförsbackar dock. Känns som han ligger mellan Woom 4 och 5...

Sonen fyller 6 om några veckor, ca 115 cm lång. Grenmåttet har jag ingen riktig koll på. Han har dock cyklat en del på storasysters Islabikes Beinn, och passar väl skapligt på den. Lite i största laget. Hur den står sig i relation till Woom5 vet jag tyvärr inte.

När jag handlade av Islabikes fick jag bra tips från deras kundsupport. Har Woom nåt motsvarande som du kan fråga?

/Dag

Barncyklar samlingstråd
dag sa:
Sunlake sa:

Sonen fyller 6 om några veckor, ca 115 cm lång. Grenmåttet har jag ingen riktig koll på. Han har dock cyklat en del på storasysters Islabikes Beinn, och passar väl skapligt på den. Lite i största laget. Hur den står sig i relation till Woom5 vet jag tyvärr inte.

När jag handlade av Islabikes fick jag bra tips från deras kundsupport. Har Woom nåt motsvarande som du kan fråga?

/Dag
Fick faktiskt snabbt och bra svar från Wooms support idag. Dom föreslog 5. 127 cm och 57 cm i benlängden. 4 skulle vara lagom nu men ganska snabbt för liten tyckte dom.

Barncyklar samlingstråd
Sunlake sa:
dag sa:
Sunlake sa:

/Dag
Fick faktiskt snabbt och bra svar från Wooms support idag. Dom föreslog 5. 127 cm och 57 cm i benlängden. 4 skulle vara lagom nu men ganska snabbt för liten tyckte dom.

- Jag mätte sadelhöjden på WOOM 3 och den stämde exakt med vad som stog på hemsidan iaf om det är nån hjälp, dock rekommenderade WOOM att jag skulle köpa 3'an till dottern men såhär i efterhand skulle 2'an varit bättre, hon hade kännt sig säkrare om hela foten hade nått ner i marken istället för tårna bara, men då hade hon bara kört springcykel innan också.

Barncyklar samlingstråd
Efter mycket vånda blev det tillslut en beg Cube Race 200. Bytt orginaldäck och slang vilket drog ned vikten med 900g så nu väger den in på 9.1kg vilket jag tycker är helt ok. Även bytt till heldragen växelvajer vilket gör att växlingen går hur lätt som helst. Grabben som i augusti fyller 5 år kunde inte växla ordentligt innan byte. Supernöjd.

/Magnus

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    555.6 KB · Besök: 58
Barncyklar samlingstråd
Då jag kan leva med en röd så blev det en WOOM 5 till dottern nu. Hon är typ 130 med 59-60 i grenmått. Den skickades i förrgår så snart kan jag recensera den.

Hade jag frågat dottern hade hon garanterat velat vänta på den lila, men jag tyckte det var viktigare att hon får den i tid så hon hinner vänja sig vid den innan sommarens cykelsemestrar.

Barncyklar samlingstråd
Nu har jag lite frågor igen, vi är väldigt nöjda med Frog 48 som sonen har haft i snart 2år. I år har han börjat behärska den riktigt bra och får upp ordentligt tryck i pedalerna så uppförsbackarna inte blir stanna halvägs och gå.

Undrar om någon här har koll på hur man ska ställa in cykeln rätt, jag har höjt sadeln 4cm sen förra hösten och nu står han med bägge fötter i marken när han sitter på sadeln, bör sadeln upp lite till, han har bra koll när han ska på och av och stanna. .

Börjar fundera på om det är dax att byta upp sig till nästa storlek, han vill så gärna ha en prickig cykel igen så det lutar åt en Frog 55. Ni som har lite koll på cyklar ser det ut som det är läge att byta eller kommer han drunkna i den? Vi har långt till återförsäljare så det är lite svårt att testa, kanske kan lyckas prova någon gång i sommar om vi ska till STHLM.

Bilagor

• IMG_1291.JPG
    IMG_1291.JPG
    478.2 KB · Besök: 98
Barncyklar samlingstråd
Kan nån rekommendera ett par avtagbara skärmar till grabbens 20-tummare? Tanken är att de ska sitta på när han transporterar sig, och att vi plockar av dem när det är dags för skogshärj.

/Dag

Barncyklar samlingstråd
dag sa:
Kan nån rekommendera ett par avtagbara skärmar till grabbens 20-tummare? Tanken är att de ska sitta på när han transporterar sig, och att vi plockar av dem när det är dags för skogshärj.

/Dag

Vi löste det på så sätt att det blev en beg 20" Monark pjk/barncykel (250 kr från en granne) som komplement för cykla till skolan och andra transporter + en Hoy Bonaly 20" för de tillfällen grabben ska cykla "på riktigt".

Barncyklar samlingstråd
Speaking of which...

Bonaly 20" börjar bli för liten i storleken och vi har mer eller mindre bestämt oss för en Orbea MX 24 Team. Men är det någon som vet om går de att köpa direkt online från Tüskland / GB eller måste man pynta 50% till för att få dem genom en svensk återförsäljare? Jag har inget emot att stötta en LBS men betala 5000 SEK vs €399 känns lite mastigt.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
ceel sa:
Då jag kan leva med en röd så blev det en WOOM 5 till dottern nu. Hon är typ 130 med 59-60 i grenmått. Den skickades i förrgår så snart kan jag recensera den.

Hade jag frågat dottern hade hon garanterat velat vänta på den lila, men jag tyckte det var viktigare att hon får den i tid så hon hinner vänja sig vid den innan sommarens cykelsemestrar.

Dottern är väldigt nöjd med sin cykel. Den passar henne riktigt bra i storleken och hon är snabb som fasen. Inte så konstigt kanske då hon kört sensommar-vår på en 20" på 14 Kg. Det ger starka ben.
WOOM 5 väger enligt spec 8.5 Kg. Jag har inte vägt den själv än (skäms) men den är sjukt lätt att lyfta in och ur lägenheten och ner för trappor. Hon gillar att hon orkar lyfta den själv också.

Konstruktionsmässigt fanns inget att klaga på. Den gick att skruva ihop på en parkeringsplats (p.g.a anledning) med de verktyg som var med i lådan. Behövde bara springa på Coop å köpa en sax till buntbanden som delarna satt fast med. Ett litet skav hade det blivit på stammen, men annars var den jättefin i lacken. Växlarna kom bra inställda och var bara att skruva på. Hjulen behövdes pumpas lite såklart, men det var tillräckligt med luft i för att min lilla taniga tjej skulle kunna provköra 30-40 varv på parkeringen iaf. =)

Cykeln beställdes en onsdagkväll (från woombikes.com), skickades på måndagen från Österrike och jag kunde hämta ut den på torsdagen samma vecka.

Barncyklar samlingstråd
NLC sa:
Speaking of which...

Bonaly 20" börjar bli för liten i storleken och vi har mer eller mindre bestämt oss för en Orbea MX 24 Team. Men är det någon som vet om går de att köpa direkt online från Tüskland / GB eller måste man pynta 50% till för att få dem genom en svensk återförsäljare? Jag har inget emot att stötta en LBS men betala 5000 SEK vs €399 känns lite mastigt.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3321333&c=all

Barncyklar samlingstråd
Det här med balanscykel är ju världens grej! Grabben, nu 3år & 4månader, har kört sin HotWalk sen förra våren. Nu fick han en Cnoc 14 där han precis når ner med fötterna på backen. Det tog drygt 1h's övande innan han cykla helt själv utan stödhjul, och har kontroll på bromsarna. Bromsarna på Cnoc'en är för övrigt riktigt bra. Många andra cyklar vi titta på var ju inte alls anpassade för barnhänder sett ur det perspektivet, Islabike har verkligen prickat rätt vad gäller storlek och vilken kraft som behövs.

Barncyklar samlingstråd
Henrik83 sa:
Det här med balanscykel är ju världens grej! Grabben, nu 3år & 4månader, har kört sin HotWalk sen förra våren. Nu fick han en Cnoc 14 där han precis når ner med fötterna på backen. Det tog drygt 1h's övande innan han cykla helt själv utan stödhjul, och har kontroll på bromsarna. Bromsarna på Cnoc'en är för övrigt riktigt bra. Många andra cyklar vi titta på var ju inte alls anpassade för barnhänder sett ur det perspektivet, Islabike har verkligen prickat rätt vad gäller storlek och vilken kraft som behövs.

Körde oxå cnoc 14 efter puky springcykel för min grabb. Runt 3½ typ, och det var verkligen spot on. Islas 14" är verkligen the shit för småttingar.

Barncyklar samlingstråd
Cujo sa:
NLC sa:
Speaking of which...

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3321333&c=all

Jo, alltså den finns ju på Orbeas tyska och brittiska hemsida också men det jag undrar är om någon vet utifall Orbea har någon policy mot att sälja/skeppa utanför den tänkta marknaden.

Barncyklar samlingstråd
dag sa:

/Dag
Tycker alla avtagbara skärmar ser ut som skit, har ingen effekt och fästena går sönder. På min dotters 20" har jag satt dit SKS velo 55 kids. Går ganska snabbt att plock bort om man vill. Stagen säljs separat, tänk på det....

Barncyklar samlingstråd
Backup-planen just nu blir nog att försöka övertala sonen om att grafitgrå-gul är rätt snyggt ändå eller att Hoy Bonaly 24" är ett tillräckligt bra alternativ. Fast samtidigt, jag hade ju inte velat byta märke/modell/färg om det var mitt cykelköp...

Tillbaka
Topp