Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Mailade All Terrain Cycles i UK och fick positivt besked, £50 i frakt men rätt kulör i lager så nu är ordern lagd. Ska bli en skoj sommar!

Barncyklar samlingstråd
Försöker hitta en MTB åt min dotter, 8 år, och vill helst ha begagnat så utbudet är rätt skralt. Dock hittar jag en del dirt-bikes typ Scott Voltage och undrar vad det egentligen är för skillnad på en ren MTB och en Dirt, och om det kan vara ett bra alternativ för att börja cykla i skogen?

Barncyklar samlingstråd
NLC sa:
Mailade All Terrain Cycles i UK och fick positivt besked, £50 i frakt men rätt kulör i lager så nu är ordern lagd. Ska bli en skoj sommar!

Eller inte, tydligen har det varit rykande efterfrågan på Orbea MX 24 Team och 2016 års cyklar är slut i lager. 2017 kanske kommer in om en månad.

Barncyklar samlingstråd
Skaffade en Commencal Ramones 16 till min 3,5-åring (2015 års modell, då den gick längre ner i storlek) och den funkar finfint.

Bilagor

• FullSizeRender.jpg
    FullSizeRender.jpg
    420.9 KB · Besök: 110
Barncyklar samlingstråd
Våran 8:åring har nu vuxit ur sin Cube 200 och jag funderar vad det blir till han fyller 9.
Islabike Creig 26 verkar ju riktigt fin, lär göra att han kan följa med bra över sten och rötter med de stora 26" hjulen.
Samtidigt är det lite dyr med 9600:-.
Några andra tips?

Barncyklar samlingstråd
det ser ut som en lagom höjd när man ska lära sig cykla, men om han kan det är det väl bara att prova att höja sadeln lite, fråga vad killen tycken är lagomt!

Barncyklar samlingstråd
6-åringen tillbaka på 12", inspirerad av de äldres mini bmx'er.

Länge sedan jag såg att han hade så roligt på cykeln!

Bilagor

• 20160620_193209.jpg
    20160620_193209.jpg
    132.7 KB · Besök: 72
Barncyklar samlingstråd
ZoomX sa:
Dotterns nya Woom 3! Riktigt fin cykel, handbroms fram och bak för små händer och lätt 5,8kg nu väntar vi bara på en solig varm dag för första provcyklingen. :-)

Om nån funderar på en WOOM cykel så kan jag verkligen rekommenderade den , dottern lärde sig på några timmar och mycket lätt och smidig cykel, inga problem med bara bhandbroms efterssom de var så optimerade för barn, lätt att bromsa med. Allt på cykel känns genomtänkt tom det lilla stödet som är lätt för henne själv att fälla ner, nu ska det cyklas hela tiden :-)

Barncyklar samlingstråd
Mamma Mu sa:
Nu har jag lite frågor igen, vi är väldigt nöjda med Frog 48 som sonen har haft i snart 2år. I år har han börjat behärska den riktigt bra och får upp ordentligt tryck i pedalerna så uppförsbackarna inte blir stanna halvägs och gå.

Undrar om någon här har koll på hur man ska ställa in cykeln rätt, jag har höjt sadeln 4cm sen förra hösten och nu står han med bägge fötter i marken när han sitter på sadeln, bör sadeln upp lite till, han har bra koll när han ska på och av och stanna. .

Börjar fundera på om det är dax att byta upp sig till nästa storlek, han vill så gärna ha en prickig cykel igen så det lutar åt en Frog 55. Ni som har lite koll på cyklar ser det ut som det är läge att byta eller kommer han drunkna i den? Vi har långt till återförsäljare så det är lite svårt att testa, kanske kan lyckas prova någon gång i sommar om vi ska till STHLM.

Sent svar, men:
Det är lite svårt att se på bilden då den är tagen snett uppifrån och inte från sidan. Går knäna fria från styret borde det fungera, för vuxna brukar man säga att man ska kunna sitta på sadel och ha tårna i marken på bägge sidor, här ser det ut som om han har fotsulorna i, men barn kan behöva ha sadeln något lägre för att känna sig trygga med att kunna sätta i fötterna i marken. Mät innerbenlängd och jämför med frogbikes tabeller för att få ett hum, det är generellt sett ett större problem för barn att ha för stor cykel än en för liten.

Barncyklar samlingstråd
Jaha. Var jävligt sugen på en Voom till äldsta dottern. Den fanns dock inte i lager och någon tipsade om en Raleigh på wiggle. Den såg smutt ut och det fanns i lager. Mätte dottern för att få rätt storlek och skickade iväg en beställning. Leverans tog mindre än en vecka. Dock såg paketet ut såhär när det kom:
IMG_20160629_105517432_HDR.jpg

Packade iaf upp och monterade ihop allt. Dock fick jag inte till det riktige bak. Bakhjulet wobblade i sida så jag tog loss det och kollade lagerna. Det såg fina ut med rejält med rent fint fett. Eventuellt något hårt dragna lager så de lossade jag något. Pressade i bakhjulet igen och började mecka med kedjespänningen. Tyckte att kedjelinjen blev helt kass och dessutom tog den i baktriangeln. Tog bort hjulet igen och satte det i riktningsstativet. Det slår cirka 2 mm. Va fan! Började mäta på ramen:
IMG_20160629_113638061.jpg

IMG_20160629_113745139.jpg

Det skiljer 5 mm..... Man ser det med blotta ögat att dropoutsen inte är parallella:
IMG_20160629_113540808.jpg

Cykeln var en överraskning, så dottern var inte med, vilket är TUR det....
Får se hur wiggle hanterar detta...

Barncyklar samlingstråd
Oj vilket måndags exemplar! Det var jag som tipsade om den cykeln och det exemplaret jag beställde i våras har fungerat felfritt. Kartongen såg inte vacker ut den heller men innehållet var der inget fel på.

Arsozath sa:
Jaha. Var jävligt sugen på en Voom till äldsta dottern. Den fanns dock inte i lager och någon tipsade om en Raleigh på wiggle. Den såg smutt ut och det fanns i lager. Mätte dottern för att få rätt storlek och skickade iväg en beställning. Leverans tog mindre än en vecka. Dock såg paketet ut såhär när det kom:

Packade iaf upp och monterade ihop allt. Dock fick jag inte till det riktige bak. Bakhjulet wobblade i sida så jag tog loss det och kollade lagerna. Det såg fina ut med rejält med rent fint fett. Eventuellt något hårt dragna lager så de lossade jag något. Pressade i bakhjulet igen och började mecka med kedjespänningen. Tyckte att kedjelinjen blev helt kass och dessutom tog den i baktriangeln. Tog bort hjulet igen och satte det i riktningsstativet. Det slår cirka 2 mm. Va fan! Började mäta på ramen:

Det skiljer 5 mm..... Man ser det med blotta ögat att dropoutsen inte är parallella:

Cykeln var en överraskning, så dottern var inte med, vilket är TUR det....
Får se hur wiggle hanterar detta...

Barncyklar samlingstråd
LITEN 26" ja. Alternativen, vilka är dom?
kave sa:
Våran 8:åring har nu vuxit ur sin Cube 200 och jag funderar vad det blir till han fyller 9.
Islabike Creig 26 verkar ju riktigt fin, lär göra att han kan följa med bra över sten och rötter med de stora 26" hjulen.
Samtidigt är det lite dyr med 9600:-.
Några andra tips?

Jag har nästan samma problem. 9-åringen vill ha en framdämpad och 6-åringen vill ta över hans 24" Islabike. Egentligen är 24 an inte för liten, men stel är den ju. Vad finns det för bra Mtb för en 9-åring?

Har kollat Islabike Creig 26, väger 11.3 och ser riktigt bra ut. Knappt 9000:- är mycket pengar.

Jag har även en hel del 26" skrot liggandes och skulle kunna bygga bara jag hade en ram, men med Hope Pro nav och 130 mm Bombergaffel riskerar det att bli tungt. Nån som har en Ragley Marley ram i storlek xxs? :)

Vad finns det mer man ska kolla på? Det får gärna spöa Islabike i pris. Lätt med fungerande gaffel, skivbroms kan man klara sig utan. Begagnat är såklart prisvärt, men det är svårt att hitta. Annars, vilka gör såna hojar mer än Scott och Islabike?

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Arsozath sa:
Oleander sa:
Oj vilket måndags exemplar! Det var jag som tipsade om den cykeln och det exemplaret jag beställde i våras har fungerat felfritt. Kartongen såg inte vacker ut den heller men innehållet var det inget fel på.

Arsozath sa:

Det är nog bara frakten som fallerat. I övrigt såg den riktigt najs ut.

Du kan väl berätta hur det går med reklamationen. Det är vid reklamationer som webbutiker verkligen visar vad de går för...

Barncyklar samlingstråd
Oleander sa:
Arsozath sa:
Oleander sa:
Oj vilket måndags exemplar! Det var jag som tipsade om den cykeln och det exemplaret jag beställde i våras har fungerat felfritt. Kartongen såg inte vacker ut den heller men innehållet var det inget fel på.

Arsozath sa:

Du kan väl berätta hur det går med reklamationen. Det är vid reklamationer som webbutiker verkligen visar vad de går för...

Japp det ska jag göra. Status just nu är att svenska wiggle svarade igår klockan 21:45 att ärendet går vidare till verkstaden i UK. Hoppas på svar snart.
I övrigt är cykeln riktigt najs. Blev sugen på en egen ;)

Barncyklar samlingstråd
Vår drygt 2.5 år gamla kille på en Commencal Ramones 12 - "Det är roligt när det guppar".

27727267210_3dcff55ce3_b.jpg

Han fixar den några år äldre kusinens 16" trampcykel hyggligt men vi kör nog vidare med springcykeln ett par månader till, ska fixa broms på den så han har den färdigheten också innan det trampas på egen cykel.

Barncyklar samlingstråd
Commencal behöver jobba lite på sin kvalitetskontroll, men nu har Ramones-12:an skivbroms

27957425401_ef8c33bef6_b.jpg

Varken fälgens fläns eller bromsskiveadaptern var särskilt raka men nu är det spikrakt :)

Barncyklar samlingstråd
Arsozath sa:
Oleander sa:
Arsozath sa:
Oleander sa:

Arsozath sa:

Japp det ska jag göra. Status just nu är att svenska wiggle svarade igår klockan 21:45 att ärendet går vidare till verkstaden i UK. Hoppas på svar snart.

En vecka tog det men nu kom det glada nyheter. Wiggle tyckte det var för dyrt att ta cykeln i retur så de erbjuder en ny cykel eller pengarna tillbaka.... Blev återbetalning denna gång. Nu ska jag fundera lite :)
Stor eloge till wiggle för det här.

Barncyklar samlingstråd
Arsozath sa:
Arsozath sa:
Oleander sa:
Arsozath sa:
Oleander sa:

Arsozath sa:

En vecka tog det men nu kom det glada nyheter. Wiggle tyckte det var för dyrt att ta cykeln i retur så de erbjuder en ny cykel eller pengarna tillbaka.... Blev återbetalning denna gång. Nu ska jag fundera lite :)
Stor eloge till wiggle för det här.

Bra slut på historien!

Barncyklar samlingstråd
image.png
Köpte en commencal supreme 20 till min son. Synd att gaffeln är för hård, men efter att jag plockade i sär den och smörjde om den så blev det bättre. Skulle vara trevligt att hitta en mjukare fjäder dock.

Barncyklar samlingstråd
Någon som vet om islabikes beinn 20 small funkar för en kille som är 105 lång och har cyklat ett år? Står ju 112 cm på hemsida men det kanske är för nybörjare så att man kan cykla på den tidigare. Någon som har en i Göteborgstrakten så man kan prova?

Barncyklar samlingstråd
Nu har grabben växt ur sin HOY Meadowbank 20" och kommer köra på en Islabike Beinn 24" med Luath racedäck monterat.
HOY'en kommer avyttras, så är någon här i tråden intresserad, maila.

Bilagor

• DSC_6073.JPG
    DSC_6073.JPG
    297.3 KB · Besök: 58
Barncyklar samlingstråd
Fick hem en Woom 4 förra veckan och den är riktigt fin? Lätt att cykla på för grabben på dryga 6 som har haft det svårt att riktigt lära sig. Han är lång men har fortfarande inte sadeln max på höjden. Lillasyster på drygt 4 som cyklar bra behärskar den utan problem(förutom växlarna) och längtar till våren när hon får ta över den?

Bilagor

• 20160729_122718.jpg
    20160729_122718.jpg
    312 KB · Besök: 63
Barncyklar samlingstråd
Sunlake sa:
Fick hem en Woom 4 förra veckan och den är riktigt fin? Lätt att cykla på för grabben på dryga 6 som har haft det svårt att riktigt lära sig. Han är lång men har fortfarande inte sadeln max på höjden. Lillasyster på drygt 4 som cyklar bra behärskar den utan problem(förutom växlarna) och längtar till våren när hon får ta över den?
Hur lång är lillasyster?

Barncyklar samlingstråd
danielalmestal sa:
Sunlake sa:
Hur lång är lillasyster?
109,5 cm. 47 cm benmått. Max är 127,5 cm och 57 cm i benmått.

Barncyklar samlingstråd
danielalmestal sa:
Sunlake sa:
Hur lång är lillasyster?
109,5 cm. 47 cm benmått. Grabben är 127,5 cm och 57 cm i benmått.

Barncyklar samlingstråd
danielalmestal sa:
Någon som vet om islabikes beinn 20 small funkar för en kille som är 105 lång och har cyklat ett år? Står ju 112 cm på hemsida men det kanske är för nybörjare så att man kan cykla på den tidigare. Någon som har en i Göteborgstrakten så man kan prova?
Sonen började på sin när han var ca 108 cm så borde vara ok. Han hade också cyklat ca 1 år med trampor innan. Man kan få ned sadeln rätt lågt imho. Bor i Sthlm tyvärr annars hade ni gärna fått provat.

Barncyklar samlingstråd
Tittat på Islabike och imponeras över deras cyklar... Har en dotter på runt 125 cm och 6 år. Funderar på om man ska gå på deras mtb eller all-purpose. Tanken är att den ska funka om hon är intresserad av att cykla mtb i klubb, men även på vägen med mig.

Är det värt något extra kilo för dämpad framgaffel i den åldern exempelvis?

Tillbaka
Topp