Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Jag och dottern ska bygga cykel under de kalla månaderna och jag letar febrilt efter ett vevparti. Vad jag är ute efter:

Singelklinga NW
Vevarmar på ca 155 cm
Låg Q-faktor
10-delat
Inte kosta 2700kr utan snarare 1200kr
Inte från Aliexpress
36-38 tänder

Vad jag har hittat:
GRX 165 mm 40t för 11-delat och runt 1400kr.

Ska detta behöva vara så svårt?

Barncyklar samlingstråd
Jag och dottern ska bygga cykel under de kalla månaderna och jag letar febrilt efter ett vevparti. Vad jag är ute efter:

Singelklinga NW
Vevarmar på ca 155 cm
Låg Q-faktor
10-delat
Inte kosta 2700kr utan snarare 1200kr
Inte från Aliexpress
36-38 tänder

Vad jag har hittat:
GRX 165 mm 40t för 11-delat och runt 1400kr.

Ska detta behöva vara så svårt?

Ja, det finns inte mycket under 2700 som inte är från Ali.
Vpace om det verkligen funkar med så låg Q. Kolla spec.
Trail craft minns jag inte vad det kostar, Möjligen under 2700.

Barncyklar samlingstråd
Inte från Aliexpress
Hurså inte? Jag har nyligen fått Goldix 140 mm långa vevparti samt framklinga från Aliexpress. Jag är glatt överraskad av dess kvalité. Och det kostade under 600 kr.

Om de stora tillverkarna struntar i att erbjuda produkter anpassade för vissa kategorier cykelåkare, då är det dags för små innovatörer att kliva fram.

Barncyklar samlingstråd
Hurså inte? Jag har nyligen fått Goldix 140 mm långa vevparti samt framklinga från Aliexpress. Jag är glatt överraskad av dess kvalité. Och det kostade under 600 kr.

Om de stora tillverkarna struntar i att erbjuda produkter anpassade för vissa kategorier cykelåkare, då är det dags för små innovatörer att kliva fram.
Att inte handla på Aliexpress är ett enkelt sätt att minska stödet till den kinesiska diktaturen.

Barncyklar samlingstråd
Ja, men det är inte gratis. Speciellt inte när det gäller vev. Någon sa att vpace är tillverkade av Dartmoor, om det då är i Polen eller i samma fabrik som Goldix vet jag inte.

Hope är ju det säkraste men då passar inte sram 3 bolt

Barncyklar samlingstråd
Att inte handla på Aliexpress är ett enkelt sätt att minska stödet till den kinesiska diktaturen.
Ädel sak men sedan blir varupriset inte första i prioritet. Det finns EU/UK/US tillverkare på korta vevarmar: Hope, Rotor, Appleman, Zinn, Praxis.
Man kan även förkorta och borra befintliga 175mm-vevarmar med nya pedalhål hos en valfri kunnig maskinist.

Finns även taiwanesiska tillverkare, beroende på ens ställning på saken.

Barncyklar samlingstråd
Hej experter! Vad säger ni om en Ghost Nirvana Tour SF till 12-åring som vill cykla trail, hoppa och greja? Hittar inte så mkt spännande i 27,5” stl S som finns i lager.

Barncyklar samlingstråd
Möjligen, men tillverkaren skriver inte ens ut geo vad jag kan se. Kanske okish men borde gå att hitta bättre.
Trek marlin gen 3 känns säkrare.
För att inte tala om allebike mb31 men den är 29

Barncyklar samlingstråd
Möjligen, men tillverkaren skriver inte ens ut geo vad jag kan se. Kanske okish men borde gå att hitta bättre.
Trek marlin gen 3 känns säkrare.
För att inte tala om allebike mb31 men den är 29
Tack! Tung var den iaf, Ghost Nirvana. Ångrar bittert att jag inte bara hostade upp slantarna för en Marlin 8 när de fanns i lager. Han testade någon Scott 29” stl S och tyckte att den var alltför stor, så får hålla sökandet till 27,5”. Han är bara 147 lång/kort. Men Allebike verkar toppen, kanske köper en till mig själv tillslut 😏

Barncyklar samlingstråd
Tack! Tung var den iaf, Ghost Nirvana. Ångrar bittert att jag inte bara hostade upp slantarna för en Marlin 8 när de fanns i lager. Han testade någon Scott 29” stl S och tyckte att den var alltför stor, så får hålla sökandet till 27,5”. Han är bara 147 lång/kort. Men Allebike verkar toppen, kanske köper en till mig själv tillslut 😏
Mb31 kommer ju att passa till våren senast. Det finns inte super många 27.5. Längre.
Canyon stoic i storlek S. Det är 140mm slag så lite annorlunda cykel. Ännu mer ovanligt med 27.5 på xc cykel

Barncyklar samlingstråd
Hej, grabben har cyklat MTB ett tag och börjar bli sugen på att uppgradera cykeln, han är 8 år och 130 cm.
Han kör idag på en White Active 240 (Länk). Framförallt vill han ha dämpad framgaffel, för det ser coolt ut.

Jag har letat lite beg men det känns helt hopplöst att hitta något vettigt till honom som har det han har idag, men med dämpad framgaffel. Inspirerad av ett tidigare inlägg (Länk), så började leta efter en gaffel att byta ut till.

Men nu behöver jag hjälp, hittar knappt ingenting. Hittat en på Thansen för 599.- Länk. Förstår självklart att man får vad man betalar för, men vill inte lägga 3-4k på en framgaffel när han troligtvis kommer fixa en 27.5 till vår.

Så kom med tips på vad jag kan hitta på för att han ska känna att han får en bättre cykel till en vettig peng.

Barncyklar samlingstråd
Hej, grabben har cyklat MTB ett tag och börjar bli sugen på att uppgradera cykeln, han är 8 år och 130 cm.
Han kör idag på en White Active 240 (Länk). Framförallt vill han ha dämpad framgaffel, för det ser coolt ut.

Jag har letat lite beg men det känns helt hopplöst att hitta något vettigt till honom som har det han har idag, men med dämpad framgaffel. Inspirerad av ett tidigare inlägg (Länk), så började leta efter en gaffel att byta ut till.

Men nu behöver jag hjälp, hittar knappt ingenting. Hittat en på Thansen för 599.- Länk. Förstår självklart att man får vad man betalar för, men vill inte lägga 3-4k på en framgaffel när han troligtvis kommer fixa en 27.5 till vår.

Så kom med tips på vad jag kan hitta på för att han ska känna att han får en bättre cykel till en vettig peng.
Varför inte köpa en 80mm dämpad 24-tums gaffel och montera den på den befintliga cykeln?
Trots att den där White-cykeln inte har dämparkorrigerad geometri, kommer det nog bli bra med lite flackare styrvinkel. Dessutom ska det vara möjligt att gå tillbaka till den stela gaffeln om någonting inte blir bättre.

Barncyklar samlingstråd
Varför inte köpa en 80mm dämpad 24-tums gaffel och montera den på den befintliga cykeln?
Trots att den där White-cykeln inte har dämparkorrigerad geometri, kommer det nog bli bra med lite flackare styrvinkel. Dessutom ska det vara möjligt att gå tillbaka till den stela gaffeln om någonting inte blir bättre.

Det är precis var föreslog i inlägget, med länk till 24" gaffel. Eller förstår jag fel.

Jag håller med andra här att enda funktionen troligtvis är looks. Om man har tur får man 1 cm användbar slag.

Barncyklar samlingstråd
Japp, tanken är att byta ut hans stela mot en dämpad. Jag hittade en luftdämpad på amazon för 1000.- Länk
Men spontant känns det som att en mekanisk kommer funka bättre och var driftsäkrare i denna prisklass.

Barncyklar samlingstråd
Det är precis var föreslog i inlägget, med länk till 24" gaffel. Eller förstår jag fel.
Oj, förlåt. Den länken öppnas inte för mig, har ett HTTP2 fel.

För övrigt om man kan hitta sig en SR Suntour XCR (alltså luft) för 24 tums och 80 mm slag, då är det fantastisk barngaffel för pengar. Särskilt om man lägger på lite fett eller 80W-olja i nedre ben och vrider dämparinställningen ännu mer motsols än dess blåa vredet normalt tillåter. Med ~3 bar fungerar den bra för ~30 kg tunga barn.

Se mitt bygge baserat på den här gaffeln: https://happyride.se/forum/threads/byggtrad-eklektisk24.3695815/post-4261082

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Barncyklar samlingstråd
Min minsting börjar närma sig 4 år och cyklar idag på en woom 2 med bra flyt och kontroll men är sugen på att skämma bort honom med nytt åk framöver.. aningen en woom 3 med automat-nav eller en seeker 16x, Någon som har nå input? Vi alla i familjen åker i skogen och även lillen är road av att det skumpar och att cykla kanter osv... Rätt begränsat med transportcykling då vi har 300 meter till förskolan, och seeker 16x kanske inte rullar allt för trögt, eller vad tror ni? woom 3 känns rimligare och mer rimligt, men seeker x16 är ju rätt fet.. Pojken i fråga är i dagsläget 99cm.

Barncyklar samlingstråd
Min minsting börjar närma sig 4 år och cyklar idag på en woom 2 med bra flyt och kontroll men är sugen på att skämma bort honom med nytt åk framöver.. aningen en woom 3 med automat-nav eller en seeker 16x, Någon som har nå input? Vi alla i familjen åker i skogen och även lillen är road av att det skumpar och att cykla kanter osv... Rätt begränsat med transportcykling då vi har 300 meter till förskolan, och seeker 16x kanske inte rullar allt för trögt, eller vad tror ni? woom 3 känns rimligare och mer rimligt, men seeker x16 är ju rätt fet.. Pojken i fråga är i dagsläget 99cm.

Om man väger parkera en Seeker vid förskolan så säger jag ja. Min son tyckte mycket om stigcykling när han hade 4 år och det skulle får mycket bättre på en Seeker än på en vanlig barncykel. Dessutom är Early Rider riktigt snygga!

Barncyklar samlingstråd
Ursäkta ev OT men.....

Sparkcykel med 2 framhjul till 2-åring, vad ska man köpa då?
Barnens kompisar har haft Stiga (länk nedan) och den har varit både stabil och hållbar. Mina barn hade något begagnat skräp (också Stiga) med två bakhjul och det är totalt värdelöst, så två framhjul är definitivt rätt väg att gå.

Barncyklar samlingstråd
Barnens kompisar har haft Stiga (länk nedan) och den har varit både stabil och hållbar. Mina barn hade något begagnat skräp (också Stiga) med två bakhjul och det är totalt värdelöst, så två framhjul är definitivt rätt väg att gå.

Tack, det är den jag ansett vettigast av det jag sett ....

Barncyklar samlingstråd
Fick hem julklappen till lilltjejen, en Woom Explore 5. Däremot avslöjade storebror innehållet i morse…
cykeln används dagligen till skolan men hon vill gärna hänga med på enklare stigar också, så tänkte det är en bra kompromiss eftersom den har riktiga skärmar med snap-off.

Barncyklar samlingstråd
Stiga med 2 hjul fram är det du ska ha. Inget annat!
Screenshot_20241215_072335_Gmail.jpg

Barncyklar samlingstråd
Specialized P2 Trail, några omdömen från verkligheten om den? Tycker den har ett vettigt stuk utifrån kiddots intressen.

Kiddot är 7, hoppar, kör pumptrack, tränar med mtb-klubb, och hänger gärna med i maskinbyggda spår i Järvsö. Han åker hellre utför, teknisk stig, och hoppar än trampar uppför (han är som jag men bättre på att hoppa). Hittills kört en Orbea Laufey 20” som funkat bra.

Kikade på heldämpat typ YT men för allt utom utförsåkning känns en HT mer lämpat. Inget årebesök inplanerat i år heller…

Bästa cykelkompisen som är mer xc-inriktad kör en kolfiber-Cube, men det blir liksom inte rätt.

Barncyklar samlingstråd
Specialized P2 Trail, några omdömen från verkligheten om den? Tycker den har ett vettigt stuk utifrån kiddots intressen.

Kiddot är 7, hoppar, kör pumptrack, tränar med mtb-klubb, och hänger gärna med i maskinbyggda spår i Järvsö. Han åker hellre utför, teknisk stig, och hoppar än trampar uppför (han är som jag men bättre på att hoppa). Hittills kört en Orbea Laufey 20” som funkat bra.

Kikade på heldämpat typ YT men för allt utom utförsåkning känns en HT mer lämpat. Inget årebesök inplanerat i år heller…

Bästa cykelkompisen som är mer xc-inriktad kör en kolfiber-Cube, men det blir liksom inte rätt.

Bra val av typ av cykel. Min son cyklar nästan allt i Järvsö och mycket i Åre på sin HT. HTn har vi byggt själva. Specialized P2 verkar bra, men är tung (ingen problem om man bara kör luftburen), har dåliga bromsar och riktigt brant gaffelrörsvinkel: 68,5 grad, som blir 69,5 grad vid sag. Commencal Meta HT 24 är nästan identisk med rimligt gaffelrörsvinkel, dock med samma dåliga bromsar.

Min son har haft en Vpace Max 24 och en Max 26. Det är riktigt bra och lätta cyklar där man kan köra en hjulstorlek större. En Vpace Matti 26 är en mycket bättre cykel, enda nackdelen är att styret hamnar mycket hög.

Tror dock att de borde finnas fler cyklar i den kategorin.

Barncyklar samlingstråd

Letar liknande. Early Rider Helion är ju ett bra alternativ som jag överväger - men dyr.

[Edit] Kollade på fel modell.

Barncyklar samlingstråd
Den är bra! Förutom att jag har ingen aning hur bra Clarkes bromsarna är.

En annan fråga är hur stor barnet är, den är relativt kort.
Clarkes-bromsarna fungerar helt OK. Dvs De bromsar bra.
Men...Bara man är beredd på att serva dem ganska ofta. D v s byta bromsvätska och justera handtaget.
Kul att gummiplutten (damasken?) mellan handtag och bromsslagen lossnat även på bilden. Precis samma sker på sonens cykel med samma claks-bromsar.

Hursom, helt ok bromsar, men jag har behövt serva dem ett par ggr. Jag upplever shimabo mt200 som likvärdig prestanda/funktio men mt200 har krävt mindre service.
Vi har inte behövt byta ut bromsarna och cykeln har rullat mycket under två-tre år. Sommar (mtb träningar) som vinter (till/från skolan).

Tillbaka
Topp