Barncyklar samlingstråd

Barncyklar samlingstråd
Sonen har Billy Bonkers 2,0 på sin Isla Cnoc 16”. Verkar rulla helt ok.

Själv shoppar jag efter 20” däck i 2,0. Finns inte så mycket att välja på om man inte får plats med 2,25 eller mer och vill ha lite finare däck. Vad tros om Conti Cross King?
Ska på en Isla Cnoc 20”

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Grabben som är 12 år och ca 150 cm har denna hoj. Är det en vettig hoj för att använda för kurviga skogsstigar framförallt? Det är väl egentligen en Dirt cykel och den är ganska tung. Hittills är budgeten för barnens cyklar låg men den kan höjas om intresset växer.

IMG_7154.webp
IMG_7156.webp

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Det är dags för dotterns första riktiga cykel och vi står mellan två alternativ. Hon är 106 cm lång och jag skulle gärna vilja höra era erfarenheter och åsikter.

Vi har provcyklat Scott Roxter 16, och den fungerade bra – stabil och barnet kände sig trygg.

Jag är däremot nyfiken på Early Rider Seeker 16X eller Seeker 16, eftersom de verkar vara lättare och har något lägre ståhöjd (standover height). De är dock också dyrare än Roxtern, och jag är osäker på om de faktiskt är värda prisskillnaden.

Geometrin är viktig för oss – vi testade några andra modeller där det var svårt för henne att kliva på, och det gjorde att hon kände sig väldigt osäker. När jag jämför måtten verkar Seeker vara lite lägre, vilket kanske gör det enklare och tryggare för henne att hantera.

Har någon här erfarenhet av Seeker 16X eller Seeker 16? Hur står de sig i förhållande till Roxter 16 när det gäller komfort, hantering och trygghet för ett mindre barn? Och tycker ni att Seekern är värd det högre priset?

Tacksam för alla tips – särskilt om ni har testat båda!

Barncyklar samlingstråd
Roxter brukar kunna vara tung men Scott verkar ha bättrat sig lite så kan vara värt att kolla upp vikten.
Osäker på höjden men 106 borde ha lite marginal på 16'' om jag minns rätt.

hm, är det denna så är jag lite tveksam. Jag tänker nog på 20-24''
Ser spontant lite kort ut
1743002373314.webp

Barncyklar samlingstråd
Plusettar jontes inlägg ovan och tillägger att Early Ridern är riktigt trevlig , jag köpte dock lillgrabbens innan pandemin och cykelpriserna blev galna…

Barncyklar samlingstråd
Roxter brukar kunna vara tung men Scott verkar ha bättrat sig lite så kan vara värt att kolla upp vikten.
Osäker på höjden men 106 borde ha lite marginal på 16'' om jag minns rätt.

hm, är det denna så är jag lite tveksam. Jag tänker nog på 20-24''
Ser spontant lite kort ut
Visa bilaga 759212
Det är den. Hon är precis på gränsen mellan 14” och 16” med sina 106 cm, så sadeln var i lägsta läget för att det skulle funka.

När det gäller vikten så är skillnaden mot Seeker ungefär 1,4 kg. Det låter ganska mycket, men det finns ju också betydligt tyngre 16-tummare än Roxtern.

Det jag är mer osäker på är om Seeker är lika kort som Roxter. Går man på standover height är Seeker faktiskt något lägre, men finns det andra mått som påverkar hur stor cykeln upplevs för barnet? Någon som har erfarenhet av det?

Barncyklar samlingstråd
Det är den. Hon är precis på gränsen mellan 14” och 16” med sina 106 cm, så sadeln var i lägsta läget för att det skulle funka.

När det gäller vikten så är skillnaden mot Seeker ungefär 1,4 kg. Det låter ganska mycket, men det finns ju också betydligt tyngre 16-tummare än Roxtern.

Det jag är mer osäker på är om Seeker är lika kort som Roxter. Går man på standover height är Seeker faktiskt något lägre, men finns det andra mått som påverkar hur stor cykeln upplevs för barnet? Någon som har erfarenhet av det?
Längden och styrets höjd skiljer mycket men det är väl mer oklart vad som är bäst för barn.
Jag har gått på långa och låga dvs vuxengeo.

Det har funkat men det enda jag vet säkert att biltemakort 12'' inte funkade på mina barn, när de var mogna att lära sig cykla så var hojen redan så kort att de knappt kunde styra.
Båda lärde sig cykla direkt på 16''

Pojken har kört vitus 16 & 20 och börjat med 35mm stam på båda.

Ja, det skiljer också. Alla har inte riktigt stam som går att byta

Barncyklar samlingstråd
Kolla fejset, han gick från en sparkcykel till den där och jag tycker mig se ”viss” glädje hos honom 😜
Visa bilaga 759283
han hade kul på 20tummaren han fick efter oxå men den låga vikten var nog en bra start på trampcyklingen.
Är det en hellion eller seeker? Ser fint ut.

Verkar som 16'' är svårare att hitta billiga alternativ 2025 än 20''.
Kanske pga den så kallade lagen om fotbroms .

Frog är i alla fall billigare än hellion och ser ok ut.

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Det är dags för dotterns första riktiga cykel och vi står mellan två alternativ. Hon är 106 cm lång och jag skulle gärna vilja höra era erfarenheter och åsikter.

Vi har provcyklat Scott Roxter 16, och den fungerade bra – stabil och barnet kände sig trygg.

Jag är däremot nyfiken på Early Rider Seeker 16X eller Seeker 16, eftersom de verkar vara lättare och har något lägre ståhöjd (standover height). De är dock också dyrare än Roxtern, och jag är osäker på om de faktiskt är värda prisskillnaden.

Geometrin är viktig för oss – vi testade några andra modeller där det var svårt för henne att kliva på, och det gjorde att hon kände sig väldigt osäker. När jag jämför måtten verkar Seeker vara lite lägre, vilket kanske gör det enklare och tryggare för henne att hantera.

Har någon här erfarenhet av Seeker 16X eller Seeker 16? Hur står de sig i förhållande till Roxter 16 när det gäller komfort, hantering och trygghet för ett mindre barn? Och tycker ni att Seekern är värd det högre priset?

Tacksam för alla tips – särskilt om ni har testat båda!
Early Rider är toppen. Vilken modell beror lite på användningsområde (skog/stad). Jag (mina barn) har haft totalt 5 st. Räkna in andrahandsvärdet också. Du kommer med största sannolikhet sälja den om 1-2 år.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Grabben som är 12 år och ca 150 cm har denna hoj. Är det en vettig hoj för att använda för kurviga skogsstigar framförallt? Det är väl egentligen en Dirt cykel och den är ganska tung. Hittills är budgeten för barnens cyklar låg men den kan höjas om intresset växer.

Visa bilaga 757394Visa bilaga 757395
Jajjemän, kör på den ! Nästa säsong kan det vara läge med en större cykel kanske.

Om du vill byta något så föreslår jag.

1. Nya däck, kanske 2.0 till 2.3 tum breda som är lätta och rullar lätt. Kolla vad som får plats i ramen som bakdäck.
(Jag har fina begagnade 26", 2,3" breda. Skicka ett pm vid intresse.)

2. Ny drivlina, enkelt drev fram (goldix, köp på aliexpress) och 11-40t klinga bak med ny växelförare med kedjespännare/clutch. Du behöver säkert nytt växelreglage och kedja också. Hela kalaset kostar nog totalt ca.1500kr om du köper allt nytt.
Bike-discount.de har bra priser på drivline-prylar och vevpartier köper du på aliexpress.
Ny drivlina kommer göra växlingen lättare och eliminera krånglet med tappad kedja för pojken.

Men börja med att cykla först på stig så märker ni om ni behöver byta något överhuvud taget. Man kommer ofta väldigt långt med att serva den cykeln man har. Smörja, rengöra, byta slitdelar och trimma växlar, bromsar osv. Roade mig att göra en snabb inköpslista 🙂

När jag cyklar med barnen som är med i mtb-gruppen jag leder, då ser jag att alla har cyklr som är ok för det vi cyklar. Men några stackare har cyklar som kanske köpts beggade och aldrig har underhållits sen de köptes, vilket kan betyda natt och dag för barnen.

Säger absolut inte att du slarvar med ditt cykelunderhåll, bara att underhåll är viktigt när man ska cykla stig 🙂.

Bilagor

• IMG_5779.webp
    IMG_5779.webp
    84.5 KB · Besök: 51
Barncyklar samlingstråd
Jajjemän, kör på den ! Nästa säsong kan det vara läge med en större cykel kanske.

Om du vill byta något så föreslår jag.

1. Nya däck, kanske 2.0 till 2.3 tum breda som är lätta och rullar lätt. Kolla vad som får plats i ramen som bakdäck.
(Jag har fina begagnade 26", 2,3" breda. Skicka ett pm vid intresse.)

2. Ny drivlina, enkelt drev fram (goldix, köp på aliexpress) och 11-40t klinga bak med ny växelförare med kedjespännare/clutch. Du behöver säkert nytt växelreglage och kedja också. Hela kalaset kostar nog totalt ca.1500kr om du köper allt nytt.
Bike-discount.de har bra priser på drivline-prylar och vevpartier köper du på aliexpress.
Ny drivlina kommer göra växlingen lättare och eliminera krånglet med tappad kedja för pojken.

Men börja med att cykla först på stig så märker ni om ni behöver byta något överhuvud taget. Man kommer ofta väldigt långt med att serva den cykeln man har. Smörja, rengöra, byta slitdelar och trimma växlar, bromsar osv. Roade mig att göra en snabb inköpslista 🙂

När jag cyklar med barnen som är med i mtb-gruppen jag leder, då ser jag att alla har cyklr som är ok för det vi cyklar. Men några stackare har cyklar som kanske köpts beggade och aldrig har underhållits sen de köptes, vilket kan betyda natt och dag för barnen.

Säger absolut inte att du slarvar med ditt cykelunderhåll, bara att underhåll är viktigt när man ska cykla stig 🙂.

Tack för input! Känner också att det viktigaste med barnens cyklar är att växlarna lirar, förutom bromsarna....

Har faktiskt nyss bytt däcken till 2,1 med lite bättre mönster, så tar jag de tidigare Kenda till min vintage MTB. Styret skiftade jag från storebrorsans cykel. Han behövde ett bredare styre. Mycket återvinning alltså, men det har sin charm.

Barncyklar samlingstråd
Tack för input! Känner också att det viktigaste med barnens cyklar är att växlarna lirar, förutom bromsarna....

Har faktiskt nyss bytt däcken till 2,1 med lite bättre mönster, så tar jag de tidigare Kenda till min vintage MTB. Styret skiftade jag från storebrorsans cykel. Han behövde ett bredare styre. Mycket återvinning alltså, men det har sin charm.
Grymt ! 🙂

Önskar en rolig cykelsommar !

Barncyklar samlingstråd

https://www.bcsport.eu/spawn-cycles/accbyo162201bl/spawn-cycles-yoji-16-blue-blue
BCsports har rätt bra pris på Spawn Yoji om de vore ett alternativ, riktigt låg lägsta sadelhöjd, vår nu 4 åring var nog ganska exakt 1 meter när han fick sin, finns även i grön och rosa

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Har precis köpt en begagnad Trek Roscoe 24 till dottern.
Bromsarna Tektro M280 är lite tröga (mer än vanliga mekaniska bromsar).
Är inne på att bara byta bromsvajern och hoppas att det räcker.
Men skulle hellre byta till ett par hydrauliska. Har dock aldrig monterat ett par bromsar så är osäker på hur svårt det är? Förstår att det kan behövas kapa slangar mm.
Skivorna som sitter på är Tektro 160-24. Passar alla bromsar till dessa skivor?

Har läst mig till att Shimano MT201 skulle kunna fungera. Hittade även en billigare modell av MT201. J-kit.
https://www.bike-discount.de/en/shimano-bl-mt201/br-mt200-disc-brake-set-j-kit

Behövs det adaptrar till dessa eller är det bara att montera?

Tack på förhand!

/Peter

Barncyklar samlingstråd
Vill minnas att jag sett nått om bredare däck som går på White XC 240 Lite, vilka var det som rekommenderades?

Gärna tips på pedaler oxå för tycker de som ut att vara lite dåligt grepp, barnet drar väl 33,5-34 i skor för tillfället

Barncyklar samlingstråd
Förstår att det kan behövas kapa slangar mm.
Ja, slangarna på sprillans nya, aldrig monterade hydrauliska bromsar bör förkortas för att matcha cykelns längd och höjd. Frambromsens slang är nästan alltid kortare än bakbromsens.

Att kapa själva slangar är enkelt, en vass kniv, sax, eller avbitare gör jobbet.

Men sedan behöver man stoppa in nya delar, en nål och en oliv, i slangens kapade ände. Det går sällan att återanvända befintliga oliver/nål, så man måste ha reserv till hands.

I de flesta fall behöver man även lufta bromsen och fylla den på med bromsvätskan (det är ju enkel att spilla ut liten mängd under kapningen).

Alla komponenter och proceduren är tillverkarspecifika. Att meka på Shimanobromsar är inte särskilt svårt.

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Vilka trampor rekommenderas till barn?

Kravspec
Vill ha flats som ger ok grepp med skor (ungen cyklar i Vans nu och några specifika mtbskor kommer det inte bli på ett tag)
Inte för vassa pins som äter barnsben
gärna något som barnet kan ha ett tag och flytta mellan cyklar, är på 20" nu.

Tackar på förhand!

Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Vilka trampor rekommenderas till barn?

Kravspec
Vill ha flats som ger ok grepp med skor (ungen cyklar i vans nu och några specifika mtbskor kommer det inte bli på ett tag)
Inte för vassa piggar som äter barnsben
gärna något som barnet kan ha ett tag och flytta mellan cyklar, är på 20" nu.

Tackar på förhand!
Sonen har haft Race Face Ride-pedaler, helt ok fäste och plastpiggar som inte river upp smalbenen så mkt
1743414382572.webp

Barncyklar samlingstråd
Senast ändrad:
Barncyklar samlingstråd
Vår son har vuxit ur sin White XC24 som funkat hur bra som helst. Storebror har en Vitus Nucleus 27 VR, en otroligt prisvärd modell tycker jag. Nu har vi sneglat på den till lillebror också, men han hamnar mellan 26" barncykel och minsta ram för 27,5" med sina 150cm och 71 cm benlängd. Har ni några tips i den här prisnivån som kan passa i den här "mellanstorleken" som han befinner sig i just nu? Självklart vill vi hålla ned vikten, men jag tror ändå det är dags för något framdämpat så upp emot 13,5kg får det nog ändå väga för att inte dra iväg allt för mycket i pris.

Barncyklar samlingstråd
befinner sig i just nu? Självklart vill vi hålla ned vikten, men jag tror ändå det är dags för något framdämpat så upp emot 13,5kg får det nog ändå väga för att inte dra iväg allt för mycket i pris.
Vi hittade en X-Small dam-mtb som funkade kanon för sonen, även några cm innan 150cm. Kan vara värt att kolla på damspecifika, nog inte alla som har mindre geometri men vissa har. Sonens är en Cannondale

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Vår dotter är ca 100cm lång och cykeltränar i skogen. Hon har idag en 16' utan växlar med fotbroms men måste nästintill ha en växelcykel nu för att kunna hänga med i skogen.

Så vill gärna ha tips om den absolut minsta 20' på markanden (känns som det är där växlar börjar?). Måste vara låg sadelhöjd så hon når ner.

Tacksam för alla tips, tack på förhand!

Mvh

Barncyklar samlingstråd
Hej!

Vår dotter är ca 100cm lång och cykeltränar i skogen. Hon har idag en 16' utan växlar med fotbroms men måste nästintill ha en växelcykel nu för att kunna hänga med i skogen.

Så vill gärna ha tips om den absolut minsta 20' på markanden (känns som det är där växlar börjar?). Måste vara låg sadelhöjd så hon når ner.

Tacksam för alla tips, tack på förhand!

Mvh

Om priset inte spelar en stor roll, Vpace Matz:

Tillbaka
Topp