Barnhjälmar med grönt spänne

magnus

Aktiv medlem
Jag har inpräntat i mig att cykelhjälmar till barn ska ha grönt spänne. Dvs ett sånt som löser ut om barnet blir hängandes i hjälmen och riskerar kvävas. Men det verkar inte finnas några sådana hjälmar nuförtiden? Hur kommer det sig? Och är det bara en noja att det ska vara grönt spänne?

Giro, Bell mfl verkar inte ha några gröna spännen. Finns det nåt märke som har det fortfarande? Met vet jag hade det för några år sen då jag senast köpte en barnhjälm.

Skulle du vilja ha en hjälm med ett spänne som löser ut och du kör omkull?
nej saken med grönt spänne kom när det var några tråkiga olyckor med barn som hade sin cykel hjälm på när dom lekte i lekpart och blev hängande fast ..
Då var det någon som kom på att såna olyckor kunde förhindras om spännet hade löst ut ..
Barn skal inte leka med hjälm på , enbart ha när dom är på cykel ..

Så va inte orolig för att du inte hittar gröna spännen på hjälmar, är säkrast utan ...

//svein

Grönt spänne finns (enligt en säljare på team sportia) bara på hjälmar upp till 3-4 års ålder beroende på hur stort huvud som har

MR hyde skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle du vilja ha en hjälm med ett spänne som
> löser ut och du kör omkull?

Men spännet löser ju inte ut bara för att du cyklar omkull, det blir ju inget slit/drag-moment på samma sätt som om du fastnar med hjälmen i nåt och blir hängande. Brorsans barn har "aktivitets"-hjälmar med gröna spännen när de härjar runt, men cykelhjälmar när de cyklar ;-)

MR hyde skrev:
Barn skal inte leka med hjälm på , enbart ha när dom är på cykel ..

Hurså?

MR hyde skrev:
> Skulle du vilja ha en hjälm med ett spänne som
> löser ut och du kör omkull?

Hur stor dragkraft är det i spännet då man kör omkull? Jag tror den är liten...

lundatok skrev:
> Men vad med 75cm-regeln?

Jag har missat nåt här... Kanske har det nåt med nojjor att göra :)

Det hela kanske är överdrivet? Vad vet jag. Men en sak vet jag iaf: Det där att barn bara ska ha cykelhjälm när de cyklar låter bra. Men i praktiken kommer inte min 5-åring ihåg att ta av sig hjälmen när har kommer till lekplatsen.

Så tänker vi till lite angående skaderisken med att leka med cykelhjälm utan grönt spänne. Hur många barn var det som råkade illa ut och hur många har dött? Tja vad jag kan komma ihåg var det visst ett dödsfall i England och några incidenter som dock slutade väl. Det är förmodligen farligare att äta kyckling.

Grönt spänne finns på soc hjälmar hos stadium från 99kr och som håller längre vanliga med frigolitfyllning. Grönt spänne finns även på skateboardhjälmarna, jofa lekhjälmarna sant vissa skidhjälmar.

index.jpg ht=98

Det finns sådana spännen för att fästa håven i när man är ute och fiskar. Ett snabbt ryck så lossnar håven och man är redo för landning.

Det borde alltså finnas lösa att köpa.

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp