barnsadel till mtb?

anangen

Ny medlem
barnsadel till mtb?
Dåså vänner gör jag debut i detta eminenta forum.
Har tröttnat på att cykla på min 5 växlade DBS till jobbet varje dag (går fan aldrig att få ordning på växlarna). Fick den briljanta ideén att jag skulle införskaffa en hyfsat prisvärd och bra Mtb att ha som pendlarhoj ställer. Kanonidé tyckte jag själv, en cykel som antagligen håller mycket bättre, samt en cykel som jag är van att mecka med.

Nu till kruxet.

Behöver ha både pakethållare och barnstol på ekipaget, eftersom jag brukar lämpa av sonen på dagis på vägen till jobbet. Glatt började jag leta efter prisvärda cyklar att inhandla, men vid ett besök hos den lokala så kom besvikelsen. Enligt honom funkar det inte så bra med barnsadel på mtb eftersom barnet kommer alldeles för nära sadeln/min rygg. Stämmer detta eller kan jag på nått sätt lösa det ändå? Är det någon som har någon erfarenhet av detta?

barnsadel till mtb?
Jag har en Hamax barnsadel som sitter med klammer på sadelröret. Den behöver ingen pakethållare och fungerar utmärkt. Går att justera både i höjd och längsled. De dyrare har smäckrare fäste som får plats innan för eventuellväxelvajer om man har top-pull framväxel.

barnsadel till mtb?
Har en likadan...Hamax Sleepy...den går även att tilta ngt så att grabben/ tjejen kan sitta rakt upp eller luta lite bakåt. Det enda jag märkt är att grabbens fötter tar i mina hälar när man hojjar så det gäller att flytta fram fötterna ngt...

barnsadel till mtb?
Japp, det kan bli lite trångt mot fötterna men på våra cyklar så går det att höja stolen så det går fritt, eller skjuta stolen bakåt. Tyvärr blir ju cykeln stadigare med sadeln längre ned och framåt så det gäller att sätta den "lagom".

barnsadel till mtb?
Fantastiskt trevligt med snabba svar, tack ska ni ha
Såg att Hamax såldes i Sverige av Coop så då kan det ju inte vara några problem att få tag i en stol heller.

Vad ligger de i för pris? Är det någon maxvikt på barnet?

barnsadel till mtb?
Nu börjar jag undra vad det var för cykelhandlare som sa till dig att det inte skulle fungera bra. Det är rent trams.

Vi har flera gånger monterat barnsitsar på MTBer utan några problem öht. De sitsar vi använder oss mest av är HAMAX Kiss (som nämdes här ovan), den fungerar mycket bra och det finns många fördelar med HAMAXs infästning (lätt att ta av, stötdämpande osv.). Dessutom är sitsen i sig av mycket hög kvalitet.

Priset för HAMAX Kiss ligger på 599:-, något variernande mellan olika affärer och modeller.
Maxvikten är 22kg, detta helt beroende på att du enligt lag inte får lasta mer än 25kg bak på cykeln, sitsen väger ~3kg -> 22kg barn...

//M

barnsadel till mtb?
Tänk dock på att på en heldämpad så kan bakhjulet ta i barnstolen. På en hardtail är det inga problem alls.

Mogge:
Den där lagen var ny för mig, har du nån länk/referens. Det känns osm man rätt ofta är över 25 kg med en toruinghoj/extracycle.

barnsadel till mtb?
rikard skrev:
-------------------------------------------------------
..//
> Mogge:
> Den där lagen var ny för mig, har du nån
> länk/referens. Det känns osm man rätt ofta är över
> 25 kg med en toruinghoj/extracycle.
//..

Nej, inte vad jag kan hitta just nu, letade runt på SFS (Svensk författningssamling) utan resultat.
De enda referenser jag har är min kollegor med 20+ år i branchen, men jag ska försöka hitta något mer konkret svar i frågan.
För övrigt är det få pakethållare som är specade för mer än 25kg i lastkapacitet, har bara hittat någon enstaka som är specad för 27 kg...

//M

barnsadel till mtb?
Trodde det var stolen som inte pallade mer än 22 kg barn.

Kan bara instämma, cyklar själv med barnsadel fast med klammer i ramen. Funkar finfint, en bonus är att den fjädrar lite i stålrören så det blir en lite mer dämpad tur för barnet i stolen. Hon som brukar åka med mig är också stort moraliskt stöd och hejar på i uppförsbackarna och skriker "showtime" i nedförsbackarna.

barnsadel till mtb?
Om man är över femton får man väl shussa en tioåring på pakethållaren har jag för mig, och de väger väl mer än 25. Jag tror att lagen om maxlast ahr bytts ut till nåt vettigare. Jag har för mig att det står nånting om att man inte får färdas fler än vad cykeln är byggd för och att man måste ha kontroll och kunna bromsa o dyl.

Men jag har nog inte lyckats hitta alla cykelrelaterade partier i sfs ännu =)

barnsadel till mtb?
[Crocodile Dundee voice]

22 kg?

That's not a child carrier!

This is a child carrier!

Image-70FB1BDCC70411D9.jpg

[/Crocodile Dundee voice]

I've hauled my 7 year old daughter AND her 10 year old brother on it. I've got footplates for it as well.

Tillbaka
Topp