Barnstol + heldämpat

feffemannen

Aktiv medlem
Barnstol + heldämpat
Halloj. Jag fick en Hamax Siesta i helgen (tack triple!) och jag hade lite planer på att sätta den på min 5-spot, men i instruktionerna står det att man inte får ha stolen på en heldämpad hoj. Jag antar att hamax vill vara på den säkra sidan, men är det någon som erfarenhet av barnstol och heldämpat?

f

Barnstol + heldämpat
Tjena

Jag har erfarenhet av de enskilda ingående delarna var för sig.

Den barnstol vi har är "bladfjädrad", den hänger på stålben i form av ett L. Den sviktar och gungar ganska betänkligt när man kör utför trottoarkanter etc, så det gäller att hålla nere farten. Jag inbillar mig att detta blir bättre med en FS, jag kan dock tänka mig att det kan bli svårt att få tillräckligt med mellanrum mellan bakhjulet och sitsen? Fästa på sadelstolpe går ju naturligtvis, men höjd tyngdpunkt ger ju sämre balans (jag tycker att det är lite skumt med sitsen nu, och vi har satt den så lågt det bara går).

Bilder? Somhursom så går det nog inge vidare att nyttja FS:en till det den är tänkt till med barnet på. Eller är det nåt high tech inblandat?

//Erik

Barnstol + heldämpat
1. får du plats med stolsfästet ovanför dämparen?

2. 5-slag på hojen + ~4 på stolen, har du så mycket fritt utrymme mellan däck och stol?

jag kan inte se att det är nåt annat än att däcket skall låsa sig mot stolen man är orolig för.

Barnstol + heldämpat
Erol skrev:
-------------------------------------------------------
> Tjena
>
> Jag har erfarenhet av de enskilda ingående
> delarna var för sig.
>
> Den barnstol vi har är "bladfjädrad", den
> hänger på stålben i form av ett L. Den sviktar
> och gungar ganska betänkligt när man kör utför
> trottoarkanter etc

Det där löste jag med att par bläckfiskar från sadeln ned till dropoutsen. De agerar dämpning. Blev mkt bättre så.

Barnstol + heldämpat
rikard skrev:
> 1. får du plats med stolsfästet ovanför
> dämparen?

Njae, det är ju sadelstolpen som gäller då, men det kanske gör att stolen kommer alltför högt? Jag kanske skulle testa helt enkelt... det finns inga alternativa fästen för sadelstolpen?

f

Barnstol + heldämpat
feffemannen skrev:
> det finns
> inga alternativa fästen för sadelstolpen?

nix

Barnstol + heldämpat
Erol skrev:
> Jevligt bra idé. Skall testas på en gång.
>
> //Erik

Prova dig fram hur hårt spända du vill ha dom. Det görs med fördel m.h.a den klassiska slå-knutar-på-bläckfisken metoden :)

Barnstol + heldämpat
Rippa skrev:
> Erol skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jevligt bra idé. Skall testas på en gång.
> >
> > //Erik
>
> Prova dig fram hur hårt spända du vill ha dom.
> Det görs med fördel m.h.a den klassiska
> slå-knutar-på-bläckfisken metoden :)

Oki. Har iofs ett cyklelfäste till vår Chariotvagn på ingång, så jag hoppas inte behöva använda sadeln så mycket. Men det var ett bra tips som sagt.

Återkommer eventuellt med recension av båda barntransportlösningarna.

//Erik

Barnstol + heldämpat
En av anledningarna till varför man INTE rekommenderar barnstol på heldämpat är för att barnet inte skall bli 'sjösjuk' men på din hojj feffemannen har du väl en aktivt länksystem. Då borde det funka. Men tänk på att köra försiktig, typ i snigelfart, detta då småbarn har inte lika starka nackmuskler samt är inte lika stabila som vuxna.

Annars ha du en http://www.tout-terrain.de/cms/front_content.php?idcat=57 som alt. Tänkte skaffa en sådan till mina kids men nu är dom för stora och cyklar själva.

Min erfaren av att ta med kidsen på snälla stigar i snigelfart är bara positiva, det blir lite som tivoli för dom. Så lycka till!

Senast redigerad av en moderator:
Barnstol + heldämpat
Jag kör min dotter på min cykel både på grusväg och i stan, förra veckan så blev jag lite skraj när jag körde över en knöl i vägen som visade sig vara mer än 15 cm hög och isa (dottern) började skrika
hade typ 20 km/h, jag var nästan helt säker på att jag slitit av nacken på isa

som tur hände inget, det som är jobbit är att isa somnar ibland och då hänger hon med huvudet + hjälm,
det blir tyngt för 1,5 åring

hur gör ni? har ni också trott att ni dödat ert barn på cykeln??

/mats

Senast redigerad av en moderator:
Barnstol + heldämpat
monster2 skrev:
> ..., det som är jobbit är att
> isa sommnar ibland och då händer hon med huvudet
> + hjälm
> det blir tyngt för 1,5 åring
>
Det var det som jag upplevde som en stor nackdel med Hamax Sleepy att när ungarna somnade så hängde huvudet ner och dinglade. Ungarna somnade jämt i stolarna.

> hur gör ni? har ni också trott att ni dödat ert
> barn på cykeln??
>
Ja grabben en gång. Var på väg uppför en brant asfaltbacke och fick upp cykeln på bakhjulet. Men som tur väl hände det inget alvarligt men jag blev riktigt rädd då.

Barnstol + heldämpat
Jag har satt ett elastiskt snöre mellan hjälmens bakkant och ett hål i ryggstödets överkant. Med hjälp av en dragsko kan längden på resårsnöret regleras så att barnet kan röra tillräckligt mycket på huvudet när det är vaket, men också få mycket nackstöd när det har somnat. Han ser ut att ha det mycket bekvämare numera.

Kan någon se någon dumhet/risk med metoden?

Barnstol + heldämpat
Miche skrev:
> Det var det som jag upplevde som en stor nackdel
> med Hamax Sleepy att när ungarna somnade så
> hängde huvudet ner och dinglade. Ungarna somnade
> jämt i stolarna.

Hamax Siesta har 5 graders mer lutning än Sleepy...min junior sover väldigt gott utan att huvudet hänger.

Barnstol + heldämpat
Inga specifika fästen för sadelstolpen. Men Hamax gör ett antal olika "carrier bows" för att passa cyklar med udda geometri:

http://www.hamax.com/?ItemID=1159&_Carrier_Bows

Kankse kan du hitta en högre dito och montera fästet på ramen eller en lägre och montera fästet på sadelstolpen utan att sitsen hamnar för högt.

Det senare alternativet kan innebära att du skrapar i låren, fästet är ganska brett. Men du kan ju provmontera enbart fästet innan du går vidare och beställer något.

/Mikael - nybliven ägare till en Siesta

rikard skrev:
> feffemannen skrev:
> -----
> > det finns
> > inga alternativa fästen för sadelstolpen?
>
> nix

Barnstol + heldämpat
Lasse skrev:
> Jag har satt ett elastiskt snöre mellan hjälmens
> bakkant och ett hål i ryggstödets överkant. Med
> hjälp av en dragsko kan längden på
> resårsnöret regleras så att barnet kan röra
> tillräckligt mycket på huvudet när det är
> vaket, men också få mycket nackstöd när det
> har somnat. Han ser ut att ha det mycket
> bekvämare numera.
>
> Kan någon se någon dumhet/risk med metoden?

Ha ha, det där testade jag oxå. Lite gumisnodd i nacken så var det fix. Men på något irrationellt sätt så kändes det inte rätt, så jag slutade.

Barnstol + heldämpat
Jag köpte min Scottt Genius MC30 just pga att det är plats för att montera ett Hamax säte på den ramen. Jag tycker det funkar väldigt bra med fulldämpat + barnsäte. Har hört varningar om att belastningen kan skada dämpar länkaget. Den enda risken som jag ser det är att lagren slits ut i förtid. Men det är det värkligen värt för att kunna ta med barnet ut i skogen!

/Gunnar

Barnstol + heldämpat
feffemannen skrev:
> rikard skrev:
> får du plats med stolsfästet ovanför dämparen?
>
> Njae, det är ju sadelstolpen som gäller då

Jag funderade på om jag skulle kunna göra samma sak på min 5-Spot om andan skulle falla på.
Jag var dock lite fundersam på om det kanske blir för stora påfrestningar på ramen när stolen gungar och 'bryter' i sadelstolpen, så jag bollade frågan på Turner, och svaret blev;

----
Hi Niklas,
I would not recommend a seat post mounted child seat. The added leverage
will most certainly lead to a seat post or seat tube failure. I would
suggest a trailer. Have a great weekend.

Greg
----

Nu nämnde jag inte hur jag hade tänkt att cykla med den setupen, vilket givetvis har betydelse, men det kan iaf vara intressant att ha tillverkarens åsikt innan man bryter något och försöker reklamera..

Tillbaka
Topp