Barnstol på fulldämpad

OptimusHawK

Ny medlem
Barnstol på fulldämpad
Har blivit dags att köpa barnstol till lillkillen och jag undrar om det är nån som har erfarenhet av att köra med barnstol på en fulldämpad cykel (Specialized Camber i mitt fall).
Vikten borde ju bli ganska ordentligt förskjuten bakåt vilket kanske inte är bra.
Bakdämpningen går att låsa men som jag har förstått det så sliter det ganska hårt på dämpningen att köra med den låst.
Vore det bättre att bara köpa en begagnad stadscykel och sätta barnstol på?
/Fredrik

Barnstol på fulldämpad
Jag införskaffade precis en beggad cyclocross som skall få bli nya pendlar och barnstols cykeln. Så skulle råda dig att köpa en sådan eller stadscykel att köra småttingen på :)

Barnstol på fulldämpad
OptimusHawK skrev:
-------------------------------------------------------
> Vore det bättre att bara köpa en begagnad
> stadscykel och sätta barnstol på?
> /Fredrik

Ja. Var hade du tänkt få plats med stolfästet?

Barnstol på fulldämpad
ol__ skrev:
> OptimusHawK skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vore det bättre att bara köpa en begagnad
> > stadscykel och sätta barnstol på?
> > /Fredrik
>
> Ja. Var hade du tänkt få plats med stolfästet?

Finns stolar att fästa på sadelstolpen.

Barnstol på fulldämpad
Finns gott om stolar som fästes på sadelstolpen så det är nog inget problem.
Visst skulle man kunna köpa en annan cykel men man lägger ju hellre pengar på saker man verkligen vill ha. Isåfall kanske jag köper en trevlig singlespeed att leka med som även får fungera som barnstolscykel. Blir lite tungt i uppförsbackarna men det bygger ju bara karaktär :-)
Lite sugen på en Kona Bandwaggon...

Barnstol på fulldämpad
Sadelstolpen? Hade aldrig satt ett fäste på sadelstolpen med de risker som det innebär. köp en cykel som är bättre för ändamålet ist, som tex en Singlespeed, dock med lite grövre däck så att du får lite mer inbyggd fjädring.

Barnstol på fulldämpad
En annan sak jag glömde nämna var att det är lätt att man får fel vinkel när man monterar dessa typ av stolar på MTBs. Barnet sitter helt enkelt för upprätt.

Barnstol på fulldämpad
Har under ca en månad pendlat med min son en mil till dagis på en 80tals mtb. Ett problem som jag inte förutsåg var att då cykeln är förhållandevis lätt flyttas vikten för långt bakåt. Det är inte ett problem när jag sitter på cykeln, men när jag kliver av vill cykeln upp på bakhjulet vilket gjorde det omöjligt att sätta i och ur honom, knäppa bälten, etc etc. Jag har en hamax siesta och kunde flytta fram honom så nära sadeln så att cykeln blev balanserad.

Men, om du ska köpa ny cykel kanske det kan vara något att tänka på. Det gör det ju också svårt att ha ryggsäck. Den andra cykeln som vi använder till barnstolen är en monark damcykel och där finns inte alls samma problem.

Det här kanske var uppenbart för alla andra, men jag hade inte tänkt på det innan.

lycka till

Barnstol på fulldämpad
jag blir mycket imponerad om du får till en barnsadel på din camber..

2011-specialized-camber-elite-mountain-bike01.jpg

passa på att köpa en till cykel som du kan ha dedikerat för lugnare barnstolsrundor/transporter. :)

Barnstol på fulldämpad
Jag lyckades i nån slags trötthetskoma montera en barnstol med sadelrörsfäste på min Giant Trance.
Kom på när jag var klar vad jag höll på med, men testade i alla fall att köra. Det gick men det var inte optimalt... =)

Barnstol på fulldämpad
"risker som det innebär", "ge upp tanken", "trötthetskoma", förklara er för en som inte förstår.
Vilka risker finns? Varför skall man inte ha en mtb att frakta barn med?
Att tyngdpunkten kan bli fel med viss geometri förstår jag, men en 29er med mer utdragen geometri kan knappast vara sämre än en liten damcykel.
Om inte vinkeln går att justera på en sadelrörsmonterad barnstol borde man kunna ha en pakethållarmonterad stol.
Jag har själv tankar på att köpa en 29er som jag monterar barnstol på. Inte för att köra i skogen med utan för att få en skönare cykelupplevelse.

Barnstol på fulldämpad
niki skrev:
> "risker som det innebär", "ge upp tanken",
> "trötthetskoma", förklara er för en som inte
> förstår.
> Vilka risker finns? Varför skall man inte ha en
> mtb att frakta barn med?
> Att tyngdpunkten kan bli fel med viss geometri
> förstår jag, men en 29er med mer utdragen
> geometri kan knappast vara sämre än en liten
> damcykel.
> Om inte vinkeln går att justera på en
> sadelrörsmonterad barnstol borde man kunna ha en
> pakethållarmonterad stol.
> Jag har själv tankar på att köpa en 29er som
> jag monterar barnstol på. Inte för att köra i
> skogen med utan för att få en skönare
> cykelupplevelse.

På en heldämpad mtb finns ingen plats för fästet på sadelröret.
Pakethållare till heldämpad tvivlar jag på att det finns, eller snarare att heldämpade ramar har fästen för pakethållare. (Jo det finns pakethållare för sadelstolpen, men de håller inte att sätta ett barn på. Maxvikt 10kg.)
Och det är väl heldämpat som avråds ifrån i den här tråden.

Bara framdämpat så är problemet mindre.
En snabb bildgoogling ser jag inga 29" med särskilt utdragen geometri, däremot framdämpade hybrider. (t.ex nishiki x-five)
Men jag har inte letat, borde ta min trötthetskoma o gå.
Jag skulle satsat på en longbike hur som haver, med "Y-stöd" eller vad det kan heta, sånt där dubbelpinnestöd som sitter på mc o gamla damhärken.

Barnstol på fulldämpad
Har haft en likadan sadel på min HT men bytte tillbaka till den gamla monarken eftersom det blev så vingligt. Tyngdpunkten kom på tok för långt bak. Plus att fästet slet på ramen.

Barnstol på fulldämpad
I mitt fall kollar jag inte efter heldämpat, utan helstel stål (ursäkta smygtrådkapning).
@David C, sliter det bara på färgen eller finns risk att ramen tar stryk?
Hög tyngdpunkt är nog svårt att råda bot på annat än köpa tyngre cykel.

Barnstol på fulldämpad
niki skrev:

> Hög tyngdpunkt är nog svårt att råda bot på
> annat än köpa tyngre cykel.

Longbike. Då får du aldrig tyngdpunkten bakom baknavet.
T.ex Kona Ute. Eller xtracycle som du sätter ihop med valfri egen hoj.

Barnstol på fulldämpad
Niki: fästet skavde på lacken och plastdekalerna som satt på. I mitt fall var det snarare att tyngdpunkten kom otrevligt långt bak, snarare än högt.

Tillbaka
Topp