Barnstol på MTB

Barnstol på MTB
Hej,
Jag sökte i ämnet men hittade ingen nyare tråd, så jag startar en ny.

Jag ska vara pappaledig från våren till hösten 2020 och har tänkt cykla en del med dottern som nu är 10 månader.

Tanken är att cykla med cykelbarnstol så man kan cykla lite backar och få lite träning samtidigt.
Jag cyklar enbart landsväg och min Oltre XR4 känns inte ämnad för stol eller kärra 😀 (så klart) så jag köpte en mtb till tjejen som jag tänkte låna permanent tills hon vill ha den och det är där frågan kommer in.

Är det någon som kör barnsits på mtb?
Hur är påverkan på ramen?
Tittar man på denna hoj så ser det ganska tight ut men det kanske fungerar.
Cykeln är en Bianchi Grizzly 29.1

Eller borde man föredra cykelkärra istället?

Tack på förhand.

Bilagor

• 87808ABA-25F3-4A98-9293-4C89C9FAEFCC.jpeg
    87808ABA-25F3-4A98-9293-4C89C9FAEFCC.jpeg
    475.4 KB · Besök: 295
Senast ändrad:

Ragnvald

Aktiv medlem
Barnstol på MTB
När hon är stor nog och med på noterna kan man köra en MacRide. Vår grabb har kört den från ca 18 månaders ålder och framåt och nu har vi kört ett år.

Den Funkar bra för oss till och från förskolan på racer och har dragit upp mot 15km innan han tröttnar. Då är det bara att vila lite och plocka fram en muta så man tar sig hem. Lätt att flytta mellan cyklar är den också med bara en 10mm spacer på styrröret som permanent installation. Nu, ett år senare vill han gärna ut och cykla (på pappas cykel) så det är väl bra.

Har inte provat MTB själv med den dock men det är det den är byggd för. Vikten ligger på styrlager och sadelstolpe så tar det din vikt lär det ta det lilla extra.

Den är enkel och solid, men kanske inte riktigt vad du söker än(?).
Gick smidigt att beställa från deras webbsida iaf, kan kanske bli lite spännande nu med Brexit då den skickades från UK, men de lär lösa det snabbt om så är fallet. De har olika distributörer för olika marknader.

https://mac-ride.com/

Edit: Länk

Senast ändrad:

d_anders

Aktiv medlem
Barnstol på MTB
Blir väl något bättre med utrymme om du byter till mindre däck om du ändå ska hålla dig på vägen. Det ser ut att vara möjligt att montera en vanlig stol om du sätter fästet högt upp. (Fästet för långt ner gör för övrigt att man kan slå emot stolen med hälarna beroende på modell).

Vanliga backar går bra, men tokbranta kan bli lite spännande i och med att tyngdpunkten flyttas bak en del av barn+stol.

tmattisson

Ny medlem
Barnstol på MTB
Hej

Jag har haft en del barnstol på min MTB 29" i alu från Radon. Cyklat elljuspår och grusväg utan problem. Har även haft en del cykelkärra efter MTB:n på samma grusvägar. Tycker nästan barnstolen var bättre, då har man koll på hur komforten är för barnet. På en grusväg så vet jag inte riktigt hur komforten är i vagnen men i stolen så är det som på cykeln eller bättre. När vår dotter var strax över 1 så tyckte hon nog barnstolen var roligare, hon kommer upp, ser mer och vi kan prata.(bara jag som pratar men ändå) I vagnen somnade hon ofta om man cyklade ett tag. Jag hade en Hamax-modell man klämmer i ramen under sadeln.

Robbban77

Medlem
Barnstol på MTB
Fram på ramen tycker jag känns bäst! Körde en hel del i somras med den minsta som då var ca 15 månader och den äldsta på 3 år. Gick kanon med båda.
Skönt att kunna ha koll och man får en annan närhet med barnen :)

Bilagor

• received_2331463923767756.jpeg
    received_2331463923767756.jpeg
    232.5 KB · Besök: 658
  • received_2396275103987879.jpeg
    received_2396275103987879.jpeg
    336.6 KB · Besök: 477
Barnstol på MTB
Toppenbra från er alla.
Kul också att se fler alternativ än dom två jag tänkte på.
Cykelkärra går nog bort helt iaf.
Dom andra alternativen ska jag grotta ner mig i.
När jag visade dom frontmonterade alternativen så sa min sambo inte helt oväntat:
-Det där såg väldigt farligt ut 😄
Mac-Ride var ju cool.

Barnstol på MTB
salle sa:
N+1 funkar ju också. Klart du behöver en gravel till det här!

Haha.
Pinsamt nog så var jag tvungen att googla N+1.
Jag kan konstatera att du tänker helt rätt men jag sålde dock min cx för några veckor sedan pga att vi ska flytta till ny bostad där det finns mindre plats.
Det är ju en hel vinter kvar att göra spontanköp som resulterar i minuspoäng hemma, så vem vet.

Ragnvald

Aktiv medlem
Barnstol på MTB
Om du finns i Malmö-trakten kan du få titta på/testa vår MacRide.

Jag delar inte uppfattningen att det är så värst mycket farligare att åka framtill, om inte bättre.

Jag kan ju säga att den ena gången jag vurpade (lövhalka på väg upp på trottoar vid övergångsställe i låg fart) med pojken på MacRiden så kändes det ändå bra att han satt mellan mina armar snarare än på en barnstol där bak. Min arm fångade honom innan han slog i marken då jag höll kvar i styrstången. Något lägre fallhöjd (kan kanske diskuteras) och närmre området du själv kommer försöka rädda (egen kropp/huvud) reflexmässigt från ren erfarenhet. Finns ju risker om man plötsligt stannar och flyger framåt på barnet, men man får anpassa åkstilen lite.

Framtill ser Barnen vad som kommer, följer rörelserna bättre och hålls bättre koll på. ViktBalansen på cykeln blir som nämnt tidigare också bättre.
Utan att ha kört mycket barnstol bak så vill jag mena att det måste vara roligare och engagera mera. Så får man anpassa fart/stökighet till vad som lämpar sig.

Man ska inte glömma att stadstrafik kan vara sjukt farligt oberoende av var och hur man sitter på cykeln. Där bidrar nämligen alla medtrafikanter till extrem livsfara ändå. :-)

Alltid vilse

Aktiv medlem
Barnstol på MTB
Ursäkta om jag kapar tråden lite med en fråga till er som har kört med Mac Ride. Hur länge har ni använt dem, alltså till vilken ålder på barnen?

Larsifer

Aktiv medlem
Barnstol på MTB
Har cykelvagn som jag drar med MTB. För mig har det varit ett roligare alternativ till att gå sovrundor med barnvagn. Med stol på ramen går ju sovandet bort, antar jag? Barnstol bakom sadeln lär placera tyngdpunkten för långt bak på en MTB. Dessutom tappar du möjligheten att sänka sadeln och röra dig på cykeln.. :-)

Har cyklat mycket på grusväg/bredstig (i låg hastighet) med vagn. Uppförsbackarna ger ju lite träning medan man får bromsa bort utförsbackarna. Fjädrad vagn ett måste. Det var lite knepigt att hitta rätt axeltyp, och jag klurar fortfarande på att få till ett bra stänkskydd för bakhjulet.. Svårt att få till något som hänger ända ner till backen på en FS.

Ett äldre barn sover ju inte lika mycket så där är säkert en MacRide både roligt och smidigt att göra utflykter med.

calmbay

Aktiv medlem
Barnstol på MTB
Har aldrig haft ork att träna med barnet under mina perioder med små och pappaledighet. Hoppas du får till det. Tänk på att nacken är väldigt svag. Tycker mest man leker på golvet, läser barnböcker, plockar grejer, tvättar, städar, diskar, funderar ut nästa måltid, handlar mat, byter blöjor, matar, söver, försöker vila sig, plockar mer grejor, tar på ytterkläder m.m.m som förälder. Lycka till. Kör med chariot är mitt förslag. Där sitter barnet bra.

Freddie L

Aktiv medlem
Barnstol på MTB
Robbban77 sa:
Fram på ramen tycker jag känns bäst! Körde en hel del i somras med den minsta som då var ca 15 månader och den äldsta på 3 år. Gick kanon med båda.
Vad är det vi ser i bakgrunden? Ett cykelställ på skenor i skuffen? Eller så fattar jag trögt. Men om det är så vore det kul med fler bilder!

Robbban77

Medlem
Barnstol på MTB
Freddie L sa:
Robbban77 sa:
Vad är det vi ser i bakgrunden? Ett cykelställ på skenor i skuffen? Eller så fattar jag trögt. Men om det är så vore det kul med fler bilder!

Ville förenkla för mig när man väl hade tid för hoja så köpte och byggde en bil som allt var redo i :)
Cykel, hjälmar, kläder, verktyg, pump, tvätt med dunk där reservhjulet satt.
Samt även ett litet gasolkök :)

Cykelvagn kör jag med när jag vill ut med båda barnen samtidigt på lite längre tur då den äldsta inte orkar cykla så långt.

Bilagor

• IMG_20190813_201606.jpg
    IMG_20190813_201606.jpg
    299.9 KB · Besök: 399
  • IMG_20190813_201537.jpg
    IMG_20190813_201537.jpg
    398.4 KB · Besök: 285
  • IMG_20190513_153954.jpg
    IMG_20190513_153954.jpg
    474.8 KB · Besök: 482
  • IMG_20190720_151144.jpg
    IMG_20190720_151144.jpg
    329.2 KB · Besök: 277
  • received_937498216598775~2.jpeg
    received_937498216598775~2.jpeg
    261.6 KB · Besök: 349

jonte987

Aktiv medlem
Barnstol på MTB
Om jag tycker att jag behöver en dedikerad cykelbil 2023. Hur lägger jag lämpligen upp det under 2020-2022?
Eller det är nåt jag löser efter skillsmässan?

Ragnvald

Aktiv medlem
Barnstol på MTB
Olas sa:
Ursäkta om jag kapar tråden lite med en fråga till er som har kört med Mac Ride. Hur länge har ni använt dem, alltså till vilken ålder på barnen?

Än så länge har vi kört till 2.5 års ålder, men grabben är stor så det blir nog inte racer så mycket längre, det Blir lite trångt nu. Kanske fram till sommarn. Men siktar väl på 1-2 år till på touring och MTB. :-)

Men som ovanstående redan poängterat så är det enklare (och rimligare) för barnen att sova i vagn. Så allt till sin bruk.

Tout-terrain har en fin en (på riktigt) med fjädring som demonstrerats av Danny MacAskill (fast inte riktigt på riktigt).
Kostar ugf som en cykelbil.

Fast riktigt snygg lösning där Robbban77! Ett exempel till efterlevnad!
*städar ritbordet inför 2020*

Edit: Länk till rätt video...

Senast ändrad:

UrTomas

Aktiv medlem
Barnstol på MTB
Olas sa:

Till typ 4-5 år. Lite trångt på slutet, men funkar. Jag ska försöka komma ihåg att lägga upp lite bilder imorgon, nu tänkte jag sova :) Kan ju i alla fall säga att MacRide är grejen ;)

velovin

Aktiv medlem
Barnstol på MTB
Storebror är 19 månader, syskonet är -2 månader, en MacRide känns alltså självklar inför våren.

Om någon av er som har barn som växt/snart växer ur den vill sälja så hör av er via PM :)

Ragnvald

Aktiv medlem
Barnstol på MTB
Och för den observanta läsare så hade jag länkat till fel video ovan för cykelvagnen - här är rätt video (och den andra är korrigerad):

velovin

Aktiv medlem
Barnstol på MTB
Nu har jag fått min MacRide, och premiärturen är avklarad. Det som skulle vara en snabb testrunda förlängdes till en dryg timme, enbart för att lillen (1 år och 9 månader) inte ville kliva av.

Bra betyg, känns lätt värt det något dyra priset om barnen kan bli sugna på att komma ut i skogen mer.

Genilös

Aktiv medlem
Barnstol på MTB
Jag har den här

https://www.xxl.se/hamax-caress-observer-barnstol-till-cykel/p/1096652_1_style

Vi älskar den.

När jag var fl med sonen hade jag cykelvagn och stol och alternerade mellan dom under turerna. Vi körde träningsrundor medan han sov. Tror vi var uppe på runt 6 mil som längst men det beror ju på hur länge din avkomma sover och tycker det äe kul att åka barnstol.

Har du gjort någon adapter för att montera på din hoj? Fick hem min idag å passar inte på min, för tjock styrstam

Andreasbr

Ny medlem
Barnstol på MTB
Jag har den här

https://www.xxl.se/hamax-caress-observer-barnstol-till-cykel/p/1096652_1_style

Vi älskar den.

När jag var fl med sonen hade jag cykelvagn och stol och alternerade mellan dom under turerna. Vi körde träningsrundor medan han sov. Tror vi var uppe på runt 6 mil som längst men det beror ju på hur länge din avkomma sover och tycker det äe kul att åka barnstol.
Tjenare, har ni någon bild på hur den barnstolen sitter, jag försöker bilda mig en uppfattning om de skulle funka eller om man måste ha kortare styrstam eller hur de är. 🙂

Barnstol på MTB
Hej,
Jag glömde tacka för all feedback och återkomma med hur det gick.
Det slutade med en cykelbarnstol Thule RideAlong på mountainbiken.
Det fungerade över förväntan bra och det blev en del turer både under och efter pappaledigheten.
Nu är dottern i tyngsta laget för den och har två egna cyklar, så det är full fart 😊

Bilagor

• CF6DDFF1-EAFE-4579-A30E-45AA07A0DCEE.jpeg
    CF6DDFF1-EAFE-4579-A30E-45AA07A0DCEE.jpeg
    184.6 KB · Besök: 24

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer