Barnvänlig mtb-semester i fjällen?

PatKar

Medlem
Vi är en familj på två vuxna och tre barn, 2- 4- och 6 år. Vi har tidigare varit i lindvallen och cyklat tillsammans med barnen vilket har passat oss bra. Barnen gillar pumptracksen och de lättaste spåren i deras bike park.
Vi vill gärna ta oss lite längre upp i landet och prova något annat ställe i sommar. Viktigt är ju att det är barnvänligt, gärna med andra aktiviteter för barnen och även oss vuxna än bara cykling. Vi går gärna på några kortare vandringar. Boende vill vi gärna ha i närheten av aktiviteter så vi ej behöver ta bilen för att kunna cykla.
Jag och min sambo var i Ramundberget och cyklade för 6-7 år sedan vilket vi gillade skarpt. Kändes dock inte som att det var lika barnvänligt som tex lindvallen.
Har ni några förslag på lämpliga destinationer? Vi utgår från Motala.

Trysil rekommenderas varmt. Gullia är fantastiskt bra för både barn och vuxna.

Kanske inte så mycket längre upp i landet men låter bra. Vad finns längre upp och i landet egentligen? Bara Åre och är Åre barnvänligt?
Kanske mer barnvänligt än Alperna i alla fall. (Saalbach ser ok ut)

Ramundberget fungerar fint med små barn, våra barn körde de flesta lederna där när de var 5 och 7 år gamla och de cyklar ute speciellt mycket så det handlar inte om någon extrem cykling för barn.

Bonus är att det är enkelt med boende och finns gott om vandring i närområde.
IMG_5746.webp

Min rekommendation med tanke på barnens ålder är Trysil och Lofsdalen. (Där finns gott om åkning för föräldrarna också)

Idre är ett bra ställe skulle jag säga. Finns ett område för barn med olika mindre banor, pumptrack etc. Det finns också jättefin mtb-cykling som passar även äldre 😄 Finns också en hel del annat att göra såsom vandring, paddling, fiske mm.

Utan att ha varit på andra ställen så rekommenderar jag också Idre. Väldigt mycket mer fjällkänsla än Lindvallen utan att vara allt för långt att köra. Cyklingen är trevlig ffa för barnen (gondol gör resan upp njutbar även i stökigt väder).
Rekommenderar dagstur till Grövelsjön för fin lättillgänglig vandring och en dag med lite sämre väder så är Njupeskär en fin utflykt, vattenfallet är mäktigt även om inte solen skiner.

Vi är en familj på två vuxna och tre barn, 2- 4- och 6 år. Vi har tidigare varit i lindvallen och cyklat tillsammans med barnen vilket har passat oss bra. Barnen gillar pumptracksen och de lättaste spåren i deras bike park.
Vi vill gärna ta oss lite längre upp i landet och prova något annat ställe i sommar. Viktigt är ju att det är barnvänligt, gärna med andra aktiviteter för barnen och även oss vuxna än bara cykling. Vi går gärna på några kortare vandringar. Boende vill vi gärna ha i närheten av aktiviteter så vi ej behöver ta bilen för att kunna cykla.
Jag och min sambo var i Ramundberget och cyklade för 6-7 år sedan vilket vi gillade skarpt. Kändes dock inte som att det var lika barnvänligt som tex lindvallen.
Har ni några förslag på lämpliga destinationer? Vi utgår från Motala.
Åre Björnen är anpassat för den målgrupp ni verkar vara. Där finns även spår för lite mer krävande cyklister, men fokus är helt klart på barn. Finns även annan kringaktivitet, och vandringar. Sedan är det ju bara några minuter in till centrala Åre, men där e det knappast barnvänlig cykling, men fin vandring på iordninggjorda vandringsleder. 10-11 timmar med bilen från Motala.

Var med familjen i Idre i somras (för andra gången) och Trysil för kanske tre år sedan.

Med så små barn skulle jag säga att båda är bra men problemet med Idre är att cykelområdet ligger högt upp. För en harmonisk semester måste man se till att man bor högt upp, annars kan familjen vara slut innan man ens börjat.

Trysil är grymt och det fanns bra boende precis runt knuten från cykelområdet. Pumptracksen var super, så även hopplinjerna.

Trysil skulle jag säga är bäst men båda bra. Du hinner ju lätt med båda under barnens uppväxt så man kan ju också spara det bästa till de blir lite äldre.

Alla tips ovan är bra cykeldestinationer, på sina olika vis. Men med så små barn som 2,4 och 6 vidhåller jag min rekommendation om Trysil och Lofsdalen. Gissar att den yngste fortfarande kör balanscykel och med tre barn kommer det bli rätt besvärligt att på två vuxna få ihop logistiken med bogserlinor eller liknande i backigare parker.

Slår också ett slag för Idre, har en kompakt liten park med många banor som funkar för de små, kan köra grön-blå led med kabinbana upp. Oklart om stolslift alltid går som tar enbart gröna leden.

Källa: Idre Fjäll https://share.google/hgn3wztajApW22PLb

Fint utomhusbad med rutchkanor, renar på klappavstånd som traskar runt lite väl närgånget.
Bowling, mm

Tillbaka
Topp