Bashguard + chainguide ISCG05

AX3L

Aktiv medlem
Förvånansvärt lite visdom kring detta på Happy!

Det känns som att jag främst behöver kedjeguiden egentligen, men eftersom mitt vevparti verkar ha blivit lite ledsen på mig sista tiden känns det rimligt att lägga till ett bashguard när man ändå är igång. Kanske är det bara ett resultat av att klingan börjar bli lite sliten, men senaste tiden har kedjan studsat mer än vanligt och kilat fast sig mellan däck och kedjestag några gånger. Ingen big deal egentligen, men irriterande. Men frågan kvarstår, vad ska man ha för någon? Kör något slags Stockholmskt Enduro men även någon helg i Järvsö osv med jämna mellanrum. Cykeln är en Santa Cruz Hightower.

OneUps fina lilla guide verkar inte hjälpa mycket från att kedjan studsar runt, men det kanske ingen gör egentligen.

MRP Micro är en relativt smidig sak: https://www.bike24.com/1.php?content=8;product=163575;menu=1000,2,228. Kan inte utläsa om den har ett hjul eller en glidplast nedåt, men det är ju ett beprövat märke. Svårt att hitta bra recensioner också.

Shimano har en variant som mest verkar vara avsedd för DH: https://www.bikester.se/shimano-sai..._pla&ef_id=WUJGigAAAF9uAyAL:20180608082504:s. Om jag förstår rätt funkar den egentligen främst ner till 34T och med 30-32 som jag kör med är den i så fall diskad redan där.

Alltså, när man slår samman funktion/pris och användarvänlighet (typ hur jobbigt det är att byta kedja med guiden installerad). Vilken ska man köpa?

E*thirteen har ett gäng snygga bash/guide kombo, dock lite dyra kanske..
Guiden jag har kan man lossa enkelt från iscg fästet för smidigt kedjebyte!

Jag ser inte hur den kedjestyraren ska hindra kedjan från att studsa ner mellan däck och kedjestag, annat än mikroskopiskt, dess funktion är ju att hindra kedjan från att hoppa av kransen.

Gastromax-kedjestytaren eller liknande på samma position borde däremot spänna kedjan lite mer och därigenom minska piskandet.

Edit: Den första gastromax-styraren alltså, den nedre.

Senast ändrad:
Der Kaiser sa:
Jag ser inte hur den kedjestyraren ska hindra kedjan från att studsa ner mellan däck och kedjestag, annat än mikroskopiskt, dess funktion är ju att hindra kedjan från att hoppa av kransen.

Gastromax-kedjestytaren eller liknande på samma position borde däremot spänna kedjan lite mer och därigenom minska piskandet.

Edit: Den första gastromax-styraren alltså, den nedre.

Nej det är lite det jag har haft som invändning mot OneUp också. Fast jag tror att det gör mer än man tror och att kedjan klättrar upp lite på ovansidan drevet vilket den förhindrar. Jag har svårt att se att en mer inkapslad variant med en bygel nedåt skulle vara så mycket bättre heller, den lilla hjälpen med vinkeländring på kedjan du får vid drevet måste vara försumbar.

Hur funkar en sån gastromax-ghetto-pryl i praktiken? En klar fördel är såklart att den går att ta av och på vid behov, typ när man kör i park eller #DödsEnduro och slipper den annars.

Gastromax har designat om stekspadarna. De är nu sämre att steka med och förmågan att bygga kedjestyrare behöver nog utvärderas på nytt.

En liten övre styrare räcker långt. En fungerande, inte utsliten, clutch och kedja som är så kort som möjligt är också hjälpsamt.

Jag noterade faktiskt när vi träffades senast att din kedja låg sjuuuuukt nära däcket, och då var du inte ens på största drevet bak. Så du kanske istället borde klura på att medelst distansflyttning vid vevpartiet ändra din kedjelinje? Kedjestyrare hjälper kanske en smula, men troligen inte fullt ut eftersom den ändå sitter väldigt nära drevet och mest styr i sidled just där.

På min 5010 är det för övrigt extremt trångt där kedjestagsdelen av baktriangeln möter framtriangeln, så den ISCG-bash jag köpte var jag tvungen att slipa ner för att inte skrapa sönder ramen. Kan vara bra att ha i åtanke när du kollar olika modeller.

Lycka till!

Edit: Förresten förutsätter jag att kedjan kilar in sig uppifrån, kan det stämma? Underifrån borde den ju bara spottas ut direkt av däcket.
Att spänna clutchen på bakväxeln för mindre fladder kan eventuellt hjälpa, om det är möjligt på din specifika växel. Och/eller korta kedjan så att fjädern till cagen är hårdare spänd.

Senast ändrad:
Makten sa:
Jag noterade faktiskt när vi träffades senast att din kedja låg sjuuuuukt nära däcket, och då var du inte ens på största drevet bak. Så du kanske istället borde klura på att medelst distansflyttning vid vevpartiet ändra din kedjelinje? Kedjestyrare hjälper kanske en smula, men troligen inte fullt ut eftersom den ändå sitter väldigt nära drevet och mest styr i sidled just där.

På min 5010 är det för övrigt extremt trångt där kedjestagsdelen av baktriangeln möter framtriangeln, så den ISCG-bash jag köpte var jag tvungen att slipa ner för att inte skrapa sönder ramen. Kan vara bra att ha i åtanke när du kollar olika modeller.

Lycka till!

Edit: Förresten förutsätter jag att kedjan kilar in sig uppifrån, kan det stämma? Underifrån borde den ju bara spottas ut direkt av däcket.
Att spänna clutchen på bakväxeln för mindre fladder kan eventuellt hjälpa, om det är möjligt på din specifika växel. Och/eller korta kedjan så att fjädern till cagen är hårdare spänd.

I know, right! Det har ju också lite att göra med att jag kör maximala 3" bak.. Men du har rätt! Lite osäker på om det är vettigt att ändra kedjelinjen dock. Jag tycker den ser bra ut och är ganska mitt på kassetten, och den har rätt offset för boost. Iof något att fundera på!
Exakt hur mycket kedjestyrare faktiskt hjälper funderar jag också på. Rimligtvis borde en lite större, typ MRP ändå göra nånting. Eftersom problemet tycks kommit efter att drevet slitits lite tänker jag ändå att styraren klistrar fast kedjan bättre på det slitna drevet.

Ja precis, på ovansidan vid kedjestagsskyddet. Så det surrar egentligen bara som tusan och gör att jag får stanna och pilla loss den, inga skador hittils iaf.

Vad säger konvensusen kring modell? Ska man ha styrare nedtill? Hjul vs glidbricka där? Räcker en sån liten Oneup plutt eller behövs en rejälare grej? Håller skiten?

Såhär löste jag det

Bilagor

• 20180609_084833[1].jpg
    20180609_084833[1].jpg
    124.1 KB · Besök: 173
Ska du inte prova nytt drev?:)
Jag tyckte inte det var så märkvärt trångt runt på 5010, körde dock bara iscg taco, ingen styrare. Oneupgrejen verkar ju funka för enduroeliten så helt kass lär den ju inte vara.

glitch sa:
Ska du inte prova nytt drev?:)
Jag tyckte inte det var så märkvärt trångt runt på 5010, körde dock bara iscg taco, ingen styrare. Oneupgrejen verkar ju funka för enduroeliten så helt kass lär den ju inte vara.

Det skiljer nog mycket på olika tacos. Och TS har ju en Hightower, så det kanske ser helt annorlunda ut där. Troligen mer plats tack vare längre kedjestag.

Edit: Eller vänta! Det satt ju för fläen en undre styrare på min som jag sågat bort. Den fick inte alls plats och det var nog därför jag felaktigt mindes att det var trångt för själva tacon.

Senast ändrad:
Har en One Up BASH GUIDE - ISCG05 på min heldämp

Om du sitter "på" cykeln med högt bb kan du skippa bash guiden, den har räddat mina klingor iallafall då jag sitter djupt "inuti" hojen med en bb höjd på ca 330mm, visst slår pedalerna i vid klättring ibland, Kör du Dt swiss 54T star ratchet (väldigt stabilt system) eller 120 POE (utvecklar "drag" och behöver mer underhåll) ex i9torch, vault osv så blir klättring osv med lågt bb fantastisk! Men det är främst teknik att kunna läsa av stenar/underlag och kunna placera vevarna "rätt" utan att slå i, keep it low :)

Senast ändrad:
tomcaten sa:
Såhär löste jag det

Men en sån tror jag vi har hemma! Perfekt, kommer lösa alla problem med kedjor som far iväg också :)

batavus-kedjeskydd-n-039-close-2-komplett-svart-gra-8713568602082-11-l.jpg

Nej men skämt och sido.. Intressanta diskussioner om kompatibilitet här! Jag utgick iskallt från att alla styrare med rätt hålbild liksom passar, men så är det såklart inte.

KiwiQ: jag har rätt lågt BB (337 mm säger internetet, men kör plus och ofta i low setting så man får nog kapa en cm på det iaf) och märker att jag slår i ibland när jag ska upp för saker.

Hur stor skillnad upplever ni i hållbarhet när man har taco? Är det kedjeringen som du märker mest på eller vevparti och vevlager? Jag har haft problem med ett vevparti som gångar upp sig (antagligen slitna splines) och misstänker starkt att den misshandeln är bidragande.

AX3L sa:
tomcaten sa:
Såhär löste jag det

Men en sån tror jag vi har hemma! Perfekt, kommer lösa alla problem med kedjor som far iväg också :)

Nej men skämt och sido.. Intressanta diskussioner om kompatibilitet här! Jag utgick iskallt från att alla styrare med rätt hålbild liksom passar, men så är det såklart inte.

KiwiQ: jag har rätt lågt BB (337 mm säger internetet, men kör plus och ofta i low setting så man får nog kapa en cm på det iaf) och märker att jag slår i ibland när jag ska upp för saker.

Hur stor skillnad upplever ni i hållbarhet när man har taco? Är det kedjeringen som du märker mest på eller vevparti och vevlager? Jag har haft problem med ett vevparti som gångar upp sig (antagligen slitna splines) och misstänker starkt att den misshandeln är bidragande.

Du har iscgfästen, så smällarna tar på ramen istället för veven på gott och ont :)
Skaffa shimanovevar så slipper du att det gängar upp sig ;-)

glitch sa:
AX3L sa:
tomcaten sa:
Såhär löste jag det

Du har iscgfästen, så smällarna tar på ramen istället för veven på gott och ont :)

Point taken ? Funkar det ihop med Eagle om man ska uppgradera med det framöver? ?

AX3L sa:
glitch sa:
AX3L sa:
tomcaten sa:
Såhär löste jag det

Point taken ? Funkar det ihop med Eagle om man ska uppgradera med det framöver? ?

Om jag fattat det rätt är innerbredden samma som 11s så det borde lira.

Tänkte återkoppla med vad det blev om någon annan undrar! Funn Zippa lite, ett modulsystem med bash och chainguide. Såg lagom smidigt ut och de flesta jag kunnat läsa om verkar nöjda. Enligt uppgift bra tillverkningstoleranser och i övrigt välgjord. Rimligt prissatt också. Har vunnit Design and Innovations Award, och jag måste säga att jag har ett förtroende för den samlingen människor baserat på deras tidigare nomineringar.

https://design-innovation-award.com/winner/funn-zippa-lite-chainguide-and-bashguard-kit/

https://www.bike-discount.de/en/buy/funn-zippa-lite-iscg05-26-36t-chain-guide-631252

https://www.bike-discount.de/en/buy/funn-zippa-bash-34-36t-chain-guide-631250

Bashen finns även som 26-32. Lite tråkigt spann på bashen för 32 eller 34 är nog vad jag kommer ligga på framöver med Eagle. Tog 34-36 mest för att även en oval klinga ofta behöver sizea upp två kuggar i storlek, om man vill ha det framöver. Hellre lite stor än liten helt enkelt.

Återkommer kanske med review när jag provat grejerna om intresse finns!

AX3L sa:
Tänkte återkoppla med vad det blev om någon annan undrar! Funn Zippa lite, ett modulsystem med bash och chainguide. Såg lagom smidigt ut och de flesta jag kunnat läsa om verkar nöjda. Enligt uppgift bra tillverkningstoleranser och i övrigt välgjord. Rimligt prissatt också. Har vunnit Design and Innovations Award, och jag måste säga att jag har ett förtroende för den samlingen människor baserat på deras tidigare nomineringar.

https://design-innovation-award.com/winner/funn-zippa-lite-chainguide-and-bashguard-kit/

https://www.bike-discount.de/en/buy/funn-zippa-lite-iscg05-26-36t-chain-guide-631252

Bashen finns även som 26-32. Lite tråkigt spann på bashen för 32 eller 34 är nog vad jag kommer ligga på framöver med Eagle. Tog 34-36 mest för att även en oval klinga ofta behöver sizea upp två kuggar i storlek, om man vill ha det framöver. Hellre lite stor än liten helt enkelt.

Klart vettigt pris.
Du kommer köra guide och taco?

PatrikHA sa:
AX3L sa:

Klart vettigt pris.
Du kommer köra guide och taco?

Ja jag tycker också det! Gillar också att man kan växla och köra bara de delarna man vill, att det verkar gå bra att montera och demontera med vevpartiet på. Precis, jag kommer köra med både guide och taco!

AX3L sa:
Ja jag tycker också det! Gillar också att man kan växla och köra bara de delarna man vill, att det verkar gå bra att montera och demontera med vevpartiet på. Precis, jag kommer köra med både guide och taco!

Ok.
Har du tappat kedjan, eller slår den bara mycket?
Samt känner du att du slår i drevet mycket?
Bygger själv en HT LT, men har inte beställt styrare/bash (ännu?)
Har idag övre styrare på min HT, den kom så, vet inte om det eg behövs, ingen bash.
På min FS har jag både, bashen ser lite misshandlad ut, men den sticker ju ut en hel del mer än drevet så kanske hade jag klarat mig utan.
Det jag egentligen funderar över är behovet, för egen del har jag nog mest haft det för att det varit extra trygghet, men då jag inte kört utan är det ju svårt att veta.

PatrikHA sa:
AX3L sa:

Ok.
Har idag övre styrare på min HT, den kom så, vet inte om det eg behövs, ingen bash.
På min FS har jag både, bashen ser lite misshandlad ut, men den sticker ju ut en hel del mer än drevet så kanske hade jag klarat mig utan.
Det jag egentligen funderar över är behovet, för egen del har jag nog mest haft det för att det varit extra trygghet, men då jag inte kört utan är det ju svårt att veta.

Det har hänt ett par gånger att jag tappat den, men egentligen är det inte något jätteproblem. Ett större problem har varit att den kilar fast sig mellan däck och kedjestag, men det beror nog till största delen på att jag kör 3" bak.

Däremot är jag rätt säker på att mitt vevlager och vevparti kommer uppskatta bashguarden. Skruven till vevpartiet har gått upp ett par gånger och jag tycker mig se ett mönster med när jag smällt i klingan hårt. Det är inte så ofta längre, men satsar man på många av de branta avsatserna i Hellas känns det oundvikligt.

Ok.

Vad blev det för bash?

Vad blev det för bash?
Gott gammalt inlägg :-)
Jag kör med Oneup, kedjestyrare med bash.

Tillbaka
Topp