Bäst att tvätta skivbromsar med?

• Trådstartare Trådstartare Rippa.
  • Start datum Start datum
Jag har haft samma skiva sedan 01 eller 02. Rengöring med speciellt medel har inte varit nödvändigt, men å andra sidan har jag inte slabbat med fett eller olja på skiva ellr belägg.

Borde funka med ngt billigt från macken.

Kan man itne rigna shimano själv isåfall? Vet itne om sportson kommer ta sånt ansvar för mina bromsar, hitills harj ag fått gratis belägg men om de nu har slutat tillverka dem tillomed så är det säkert värt ett försök. Ska in med cykeln imorrn och får prata med dem då. tack för hjälpen.

Rippa. skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm.. Isopropanol kanske man skall köra med då.
> Var köper man sådant? Bromsen är till
> trialcykeln och minsta lilla nedsatt bromsverkan
> brukar få lustiga konsekvenser, loopar ur och
> ligger på rygg med smärtor, så en "hinn-fri"
> yta är vad jag är ute efter. Måste ha full
> bromsverkan med bara pekfingret.

Nej för tusan inte dricka isopropanol!

Själv kör jag med bräkleen. Hemskt gott. Men man får dricka snabbt för det dunstar fort som ögat.

Skål!

Jag har fått _sjukt_ mycket olja på mina skivor och belägg bak, sedan systerson passade på att även smörja bromsarna efter att han hjälpt mig tvätta cykeln och smörja kedjan... Suck...Sånt händer!

Efter vad jag läst i tråden ska jag försöka ösa på Bräkleen (Köpes var?) på skivorna
och lägga beläggen på spisen, alternativt köpa nya belägg (Köpes var?)

Finns det någon guide här på forumet om hur man byter belägg?

Tacksam för svar :)

Stalle skrev:
> Min polare tvättade sina skivor med Whisky.
> Lafhroig (eller hurenustavas) cask strength. Hans
> fickvän undrade om det verkligen var cykla han
> skulle göra när han strök omkring med flaskan i
> högsta hugg ute i förrådet.
>
> Bromsarna funkade visst bra sen.
>
> Stalle

Men vad ska du göra i cykelförrådet nu igen?

Ja schka bara sckruva på chyckeln lite till (hick)

Beläggen är nog lika att byta. De flesta tillverkare har info online, bör var typ plätt-lätt att byta. Skivornas torkas av noga, tvätta med avfettning (som du har till bilen) och sist putsa av med något organiskt lösningsmedel, som t.ex. ren bensin, och torka av. Färdigt!

Tack för de snabba svaren. Som ni kanske förstår av noobfrågorna, blev jag just av med svendomen i att meka själv med cykel. Tidigare har jag löst skiten med att lämna in den... Men då lär man ju sig aldrig!!

Hursomhelst, har bytt belägg nu och tvättat skivorna som satan med flera olika medel.
Nu när jag trycker in bromshandtaget tar dock inte bromsen förrän handtaget nästan bottnar.
Tidigare tog den längst ut-isch... Ingen olja har läckt ut.

Ber om ursäkt i förväg då ämnet antagligen tagits upp tidigare på forumet, men jag hittar fan inte svar om vad jag ska göra.

(edit: omformulering)

Senast ändrad:
Rille Me Kå skrev:
> Tack för de snabba svaren. Som ni kanske
> förstår av noobfrågorna, blev jag just av med
> svendomen i att meka själv med cykel. Tidigare
> har jag löst skiten med att lämna in den... Men
> då lär man ju sig aldrig!!
>
>
>
>
> Hursomhelst, har bytt belägg nu och tvättat
> skivorna som satan med flera olika medel.
> Nu när jag trycker in bromshandtaget tar dock
> inte bromsen förrän handtaget nästan bottnar.
> Tidigare tog den längst ut-isch... Ingen olja har
> läckt ut.
>
> Ber om ursäkt i förväg då ämnet antagligen
> tagits upp tidigare på forumet, men jag hittar
> fan inte svar om vad jag ska göra.
>
>
>
>
> (edit: omformulering)

Slå med en slägga på den!

Jag hittade en sprejflaska Gokart one-shot carburator cleaner i garaget. Fungerade perfekt till bromsskivorna, bara att spreja på och torka av med ren trasa.

Det här med isopropanol som tipsats om tidigare i tråden, funkar det finfint till beläggen med eller är det på skivan som det gör gött?
Finns ju så klart CRC bräkleen att mumma till bromsarna med en fredagkväll men innehåller ju lite gojs som inte är så bra för människa och miljö... Nån som testat på smutsiga belägg?

Tog precis en bunke utblandat med lite diskmedel. Tvättade skivan och sköljde med vatten. Tog några bromsturer och min bromsverkan var återställd!

Ska i helgen ta mig an en rengöring av ett par skivor och sandpapperruggning av ytan på skivorna eftersom beläggen och skivorna osar cykelolja och bromsvätska. Jag har inte gjort det tidigare och frågade därför lite om ingreppet på cykelaffären där jag köpte beläggen igår men tycker kanske att jag fått lite motsägelsefulla uppgifter av säljaren mot vad jag läser i den här tråden.

Jag har nu införskaffat kemiskt ren bensin, sandpapper på löst papper och en liten snurrtillsats till skruvdragaren, nya belägg och skyddshandskar. Min fråga i tävlingen "en ska bort" är om det är bensinen som ska ersättas av t-sprit eftersom bensinen är en petroleumprodukt och kanske lämnar en hinna, eller är det bara att köra på med bensinen och ingen ska bort?

Nästa fråga är ordningen. Först tvätta och sedan slipa ytan va?

Bilagor

• rengöringskit.jpg
    rengöringskit.jpg
    123.1 KB · Besök: 79
Bensin är så flyktigt att det borde funka.

Finns bromsrengöring annars. Extremt effektivt på oljefläckar. Har använt det på oljefilterhållaren på bilen någon gång för att få grepp och det blev snustorrt direkt trots gammalt ingrott mög. Yr av lukten blir man på köpet :-)

Sörj för god ventilation, för luktar inte mumma och känns inte nyttigt att andas in.

Bilagor

• muc-off-disc-brake-cleaner-400ml.jpg
    muc-off-disc-brake-cleaner-400ml.jpg
    22.9 KB · Besök: 78
Billigaste jag hittat är ADs 600 ml burk som finns hos bike-components för en spottstyver.

Deras handrengöring är också billigare än biltemas.

Märkligt vad många som aldrig skruvat med bilar, med tanke på vad de är beredda att betala för pytteförpackningar från cykelspecifika märken...

Isopropanol brukade jag beställa i tjugolitersdunkar, främst för rengöring av printrar och diverse efterbehandlingsutrustning. Dåtidens Bräkleen innehöll nämligen bensin, vilket trots god ventilation var jobbigt i längden.

Ni som bränner beläggen på spisen, lägger ni med själva bromsytan nedåt? Blir det inte märken på spisen (läs spishäll)?
Jag läste någonstans att man kan rengöra beläggen med brake cleaner också, nån som testat?

Sandpapper och cleaner har jag testat. Oklart hur bränning fungerar med andra problem som överhettning.

Ska du bränna så gör som med falukorv. Lägg den inte direkt på hällen.

Både beläggen och skivan blir ju 'glaserade' om man kör vidare en stund efter att ha fått smörja på en broms, iaf med mineralolja, och då hjälper inga lösningsmedel AFAIK.

I sånt fall måste både skiva och belägg slipas +ANNAT och det är ganska mycket jobb. Jag föreslår i sånt fall nya belägg och ny skiva istället. Kolla bara att det inte läcker om oket först då det ju påbörjar möget igen...

Bräkleen och isopropanol är bra så länge det inte gått för långt.

Stalle sa:
Min polare tvättade sina skivor med Whisky. Lafhroig (eller hurenustavas) cask strength. Hans fickvän undrade om det verkligen var cykla han skulle göra när han strök omkring med flaskan i högsta hugg ute i förrådet.

Bromsarna funkade visst bra sen.

Stalle

Provade det med men fick bättre resultat med Macallan 18 årig

Knasse sa:
Stalle sa:
Min polare tvättade sina skivor med Whisky. Lafhroig (eller hurenustavas) cask strength. Hans fickvän undrade om det verkligen var cykla han skulle göra när han strök omkring med flaskan i högsta hugg ute i förrådet.

Bromsarna funkade visst bra sen.

Stalle

Provade det med men fick bättre resultat med Macallan 18 årig
Tvättar hellre skivorna med macallan och dricker T-röd än omvänt

Tillbaka
Topp