Bäst före datum på hjälmar

SlowRider

Ny medlem
Hej

Funderar lite kring hållbarheten på hjälmar. Har haft ett uppehåll i cyklingen och precis kört igång igen och nu till frågan, Håller min gamla kruka? en Giro Helios som säkert har 10 år på nacken men fortfarande "känns" helt okej, är den okej att krascha med också eller blir det bara mos?

3 år säger limar att deras hjälmar ska bytas ut efter, oavsett om dom är slitna eller ej, så vitt jag vet i alla fall..

Byt hjälm, det är ju faktiskt inte så dyrt. :)

Lekeberg skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad grundar man 3-årsrekommendationen på?

Vet inte riktigt faktiskt, någon strukturell ändring av cellplasten rent kemiskt över tid eller tillverkarnas sätt att sälja nya hjälmar på?

Även klätterrep åldras fast man inte använder dem och bildäck blir torra och osäkra... CD-skivor tappar innehållet och husfärg flagar av.

Man borde kanske bygga cykelhjälmar i eternit?

Riktigt gammal fluffig frigolit som legat ute länge kan bli lite svampig i ytan. Som att fukt krupit in mellan "flörtkulorna" i de yttersta lagren. "Frigoliten" i hjälmarna däremot är ju väldigt hårt packad och efter att jag haft min Specialized sub 6 i 12 år känns den som ny. Den har i och för sig legat i sin originallåda mestadelen av tiden skyddad från ljus och luftombyte och väntat på att jag ska återfå förnuftet och komma ut och cykla igen. Jag tror att 3-årsrekommendationen mest handlar om tillverkarnas sätt att sälja nya hjälmar. :)

Hur gör förresten en handlare med en hjälm som legat som hyllvärmare i ett år? Detta måste ju vara ganska vanligt? Rekommenderar man då kunden att byta efter två år istället..?

Handlarna brukar lite praktiskt glömma den där rekommendationen när hjälmen har värmt hyllan ett tag.
Själv måste jag skaffa ny hjälm, det är tillverkningsdatum nov 2002 i min.

Min är över 10-år men funkar perfekt fortfarande:

1355a%20WW-1%20German%20Helmet.jpg

//Skogling

Lekeberg skrev:
> Hur gör förresten en handlare med en hjälm som legat som hyllvärmare i ett år?

Jag köpte min för halva priset.

Det sitter oftast en liten klisterdekal inne i hjälmen med tillverkningsdatum, något att beakta när man köper hjälm.

Giro skriver inget om detta på sin hemsida. Hittade inget i manualen hället att det skulle bli någon defekt med tiden.

Stod visst, att de rekomenderar en 3 års användade, sen kan man ta kontakt med dem för att få en "kostnadsfri" bedöming av den.

Bell säger också tre års användade:
"How often should a helmet be replaced under normal wear and tear?
Bell has a general recommendation of replacing a helmet every three (3) years. If you have any questions as to the condition of your helmet please call us for information or to set up a free inspection."

Vad är det för nymodighet du har hittat skogling?

Min hjälm har några år på nacken men verkar vara utan den däringa känsiga cellplasten ni måste bry er om.

När jag köpte min i Hastings 1066 sa killen att den skulle hålla i minst 20 år, dessutom fick jag rabatt på Kjells billackering i Öxnered om jag ville ändra färg på den.

s052c.jpg

Carl skrev:
> Vad är det för nymodighet du har hittat skogling?
>
> Min hjälm har några år på nacken men verkar vara
> utan den däringa känsiga cellplasten ni måste bry
> er om.
>
> När jag köpte min i Hastings 1066 sa killen att
> den skulle hålla i minst 20 år, dessutom fick jag
> rabatt på Kjells billackering i Öxnered om jag
> ville ändra färg på den.
>
> http://www.scanglas.se/www/img/s052c.jpg

Hahahahahahahahah! Jäklar va ja garvar :P