Bäst HT-ram för XC?

Ola Orädd

Aktiv medlem
Bäst HT-ram för XC?
Ohoj!

Min kolfibergiant från -96 funkar men jag vill ha en ny cykel. Första frågan är vilken ram jag ska ha. HT blir det nog, samt fälgbroms och ingen dual-control.

Har ni några tips på bra ramar? Att jag siktar på det bästa som finns kanske inte behöver tilläggas...

Scott Team Issue? De andra i klubben kör delsponsrade Scott så det vore kanske bra?
Giant XtC composite? Hålla sig till märket...

Snälla ge fler förslag. Förslag på motiv varför jag ska ha en ny cykel mottages också tackamt...

Lev!

Ola
hårt, och länge...

Bäst HT-ram för XC?
Skamlös:

Commencal VIP XC är en ruggit kompetent xc-ram:

cadre_flame_xxl.jpg

Finns givetvis också i v-bromsvariant. Pris ca 7.100:-

Bäst HT-ram för XC?
Scottcyklarna brukar vara väldigt "raciga" i sin geo. Snabba uppför o på platten men inte helt förtroendeingivande i stök o utförsåka. Men är det snabb XC körning du är ute efter tror jag det blir utmärkt

/Rippa, f.d. Scott ägare.

Bäst HT-ram för XC?
Jag tror inte du blir missnöjd om du håller dig till Giant MCM ramen. Jag har oxå en -96 MCM ram (gul) och är mkt nöjd med den. Den är dock inte så "vridstyv" som min FS alu Giant. Det skedde dock en förbättring av detta f.o.m 2001 enl importören så det skall inte vara ngt problem längre (även om jag inte störs så mycket av det). Skaffa ett par UST-hjul så har du oslagbar komfort för en HT.

Fredrik

Bäst HT-ram för XC?
Varför inte en litespeed (titan)
<http://www.litespeed.com>
eller en mått beställd magmaa
<http://www.magmaa.com> (titan)
Cykelcity tar hem litespeed.

Bäst HT-ram för XC?
swerider skrev:

> Varför inte en litespeed (titan)
> <http://www.litespeed.com>

Därför att Litespeed har lämnat custommarknaden, såvitt jag förstår säljer de inte rena ramar längre utan vill hellre sälja ram plus komponenter.

Per

Bäst HT-ram för XC?
Bäst och bäst - det finns ingen som är bäst för alla, men en skräddarsydd ram är svårslagen.

Då måste man fråga sig om prioriteringar: Vilka egenskaper tycker du bäst om när det gäller din Giant? Vad är sämst med den?

Absolut ingen fel på ramarna som har diskuterats än så länge, men om man satsar för att hamna mitt i prick så måste man har åtminstone lite mer information om måltavlan.

Bäst HT-ram för XC?
En Principia MSLe PRO från Danmark ser ju inte fel ut. Vet inte mycket om den men den är lätt och fin samt fullt möjlig att beställa i annan geometri. Testades i Kadens om jag inte minns fel. (RED. Det var i Velo nr3 -03.)

MSC__PRO-de-copy.jpg

Måste säga att du har ett tufft men roligt beslut att göra.

;~}

Post &Auml;ndrad (04-04-14 11:29)

Bäst HT-ram för XC?
En Moots Rigor Mootis kanske? Läs artikeln på:
<http://www.dreambike.com/rigormootis.htm>

Hade jag planer på att köpa en XC hardtail för vansinnigt mycket pengar så skulle det nog bli en Moots... :-9

/Leo

Bäst HT-ram för XC?
Per, Swerider

Litespeed har INTE slutat med custom, frame-only sales. Priserna här i Sverige finns på www.northamericanflyers.com

Bäst HT-ram för XC?
Jag skulle absolut rekommendera Airborne titanramar framförallt Black Widow mkt ram för pengarna... kolla in de på airborne.net eller cyclecomponents.com. själv kör jag en McMahon Ti hårdsvans och en Litespeed Ti helgung, titan är enigt min tycke bäst!

"In the end the best informed wins..."

/Fredrik

Bäst HT-ram för XC?
Dane,

Det är möjligt att de säljer dem via vissa LBS. Men om man vill köpa bara ramen är det inte alldeles lätt, eftersom de uppenbarligen vill bygga upp dem, detta var nytt för förra året. Vi hade länge ett gott öga till Pisgah men sedan man införde denna linje har vi slagit det ur hågen.

Per

Bäst HT-ram för XC?
Det är deras linje i USA, men de förstår att det är betydligt billigare för distributörer i EU att importera ramar (4,7% tullsats) istället för cyklar (15% tullsats). Skicka mig en utförlig beskrivning av vad ni vill ha och jag kan återkommer med en icke-bindande prisförslag för inköp (genom Cykel- och Skidstallet) när jag har hört tillbaka från Litespeed.

Bäst HT-ram för XC?
Daner skrev:

> Det är deras linje i USA, men de förstår att det är betydligt
> billigare för distributörer i EU att importera ramar (4,7%
> tullsats) istället för cyklar (15% tullsats).

Då förstår jag.

> Skicka mig en
> utförlig beskrivning av vad ni vill ha och jag kan återkommer
> med en icke-bindande prisförslag för inköp (genom Cykel- och
> Skidstallet) när jag har hört tillbaka från Litespeed.

För ögonblicket har vi skrinlagt våra köpplaner.

Per

Bäst HT-ram för XC?
Per,

Med cyklarna som ni redan har skulle jag rekommendera investering i flygbiljetter.

Ärligt talat, en Pisgah (eller Exogrid) är bara bättre för en sorts resa -

Ego trips.

:)

Bäst HT-ram för XC?
Daner skrev:

> Med cyklarna som ni redan har skulle jag rekommendera
> investering i flygbiljetter.

Det är precis vad vi gör. Leker med tanken att flyga till San Francisco, ta med våra FS, o så hyra bil o kuska runt mellan ställen med singletrack.

> Ärligt talat, en Pisgah (eller Exogrid) är bara bättre för en
> sorts resa -
>
> Ego trips.

haha, precis;)

Per

Bäst HT-ram för XC?
Jag är född och uppvuxen i NorCal och min fru är i SF just nu för att arbeta. Tog inte cykeln med sig men hon kommer att träffa nära och kära under tiden medans resten av oss tar hand om varandra här i Stockholm. Vi är mer än lite avundsjuka!

Hör av er innan ni planerar alltför mycket.

Bäst HT-ram för XC?
Daner skrev:

> Hör av er innan ni planerar alltför mycket.

Gärna: Om det blir av kommer vi inte att ha någon bestämd dag-för-dag-plan. Tänker bara göra en lista över orter med superb MTB, Calistoga, Tahoe, Yosemite, SLC, Sedona, Durango, Crested Butte, Salida, etc, etc, o så ta dagen som den kommer.

Per

Bäst HT-ram för XC?
En dylik resa vore en otroligt trevlig erfarenhet minst sagt. Vågar du skvallra om vad budgeten hamnar på?

Försöker själv prioritera resande framför prylar när det gäller cykeln.

Bäst HT-ram för XC?
jomper skrev:

> En dylik resa vore en otroligt trevlig erfarenhet minst sagt.
> Vågar du skvallra om vad budgeten hamnar på?

Jag vågar inte uttala det eftersom jag fruktar att svimma. Det som kostar är, flygbiljetter, bilhyra, måste vara en SUV el van med gott om plats för hojarna, o camping. Vi räknar med att tälta mestadels. Bärs o mat är billigare än i Sverige, enda problemet är megaförpackningarna som allt säljs i i USA. Vi tar med våra egna hojar. Tänkte åka i norra Californien, Idaho o Utah o kanske återbesöka några favoritställen i Colorado. Att hoja Monarch Crest eller i Durango är svårslaget.

Monarchcrest11.jpg

Monarch Crest

Per

Bäst HT-ram för XC?
Många tips...
Ska ta till mig det och leta bra priser.

Och...
blir man mobbad om man flyttar över sina åttadelade prylar till den nya ramen? Har bara kört drygt ett år på mina XTR STIer så det känns som om de håller ett tag till.

Tillbaka
Topp