Floda
Det tickar iaf några av boxarna (bra tågkommunikation till Gbg, ~25min och man får ta cykel på tågen, barnvänligt, fin natur runt husknuten, inte alltför rödröstande men inte heller marknaden-löser-allt-mongos..).
Cyklingen är dock antingen dödsfreeride medelst e-mtb (bilden; Floda MTB festival 2023) eller downcountry i skotarspår, ungefär.
..Lite överdrivet, det finns helt klart bra cykling, men långt ifrån utbudet eller nivån man snabbt når från centrala Gbg (Änggården, Delsjön, Hisingsparken, Lackarebäck, ..). Flyttade själv hit för några månader sedan, från Majorna/Kungsladugård (inte helt ovanligt verkar det som) mycket pga barn & lebensraum, så kan säkert svara åp mer detaljerade frågor om det önskas .. även om jag/vi inte har bott här så länge och uppenbarligen inte lärt mig hitta stigguldet riktigt ännu. Inte jättelångt från Kesberger bike park norrut fö, de satsar en del även om jag inte varit där själv i år än.
Kulturmässigt är det nog mer Den sista färden än Valkyrian av Wagner dock..
För några miljoner mer kan man kolla på Sävedalen eller Mölnlycke t. ex. Lite oklart med tåg iofs. Partille eller Lerum är samma håll som Floda men närmare Gbg, dyrare men kortare pendling och närmare t. ex. Delsjöområdet.