Bäst mtb-cykling utanför Göteborg

Fischer37

Medlem
Jag och familjen funderar på var i Sverige vi ska slå oss ner. Ett alternativ skulle kunna vara utanför Göteborg. Var hittar man bäst stigar ca 30-60 min från Göteborg med bra tågförbindelser? Får gärna vara fin natur i övrigt också. Min önskemål är mest bra cykling och en bra plats för barnen att växa upp. Sambon vill ha bra utbud av kultur. Främst teater och musik. Ni som kan den delen av Sverige, finns det något tips var vi bör kika närmare?

Floda
1720206382883.png

Det tickar iaf några av boxarna (bra tågkommunikation till Gbg, ~25min och man får ta cykel på tågen, barnvänligt, fin natur runt husknuten, inte alltför rödröstande men inte heller marknaden-löser-allt-mongos..).

Cyklingen är dock antingen dödsfreeride medelst e-mtb (bilden; Floda MTB festival 2023) eller downcountry i skotarspår, ungefär.

..Lite överdrivet, det finns helt klart bra cykling, men långt ifrån utbudet eller nivån man snabbt når från centrala Gbg (Änggården, Delsjön, Hisingsparken, Lackarebäck, ..). Flyttade själv hit för några månader sedan, från Majorna/Kungsladugård (inte helt ovanligt verkar det som) mycket pga barn & lebensraum, så kan säkert svara åp mer detaljerade frågor om det önskas .. även om jag/vi inte har bott här så länge och uppenbarligen inte lärt mig hitta stigguldet riktigt ännu. Inte jättelångt från Kesberger bike park norrut fö, de satsar en del även om jag inte varit där själv i år än.

Kulturmässigt är det nog mer Den sista färden än Valkyrian av Wagner dock..

För några miljoner mer kan man kolla på Sävedalen eller Mölnlycke t. ex. Lite oklart med tåg iofs. Partille eller Lerum är samma håll som Floda men närmare Gbg, dyrare men kortare pendling och närmare t. ex. Delsjöområdet.

Senast ändrad:
Jag och familjen funderar på var i Sverige vi ska slå oss ner. Ett alternativ skulle kunna vara utanför Göteborg. Var hittar man bäst stigar ca 30-60 min från Göteborg med bra tågförbindelser? Får gärna vara fin natur i övrigt också. Min önskemål är mest bra cykling och en bra plats för barnen att växa upp. Sambon vill ha bra utbud av kultur. Främst teater och musik. Ni som kan den delen av Sverige, finns det något tips var vi bör kika närmare?
Kom till Alingsås. Här finns riktigt fin stigcykling i kuperad terräng. Bra miljö för barn att växa upp i finns också och ett rikt föreningsliv.

Kul att ni överväger Göteborg med omnejd! Jag bor själv i Göteborg och har valt att driva mitt MTB-företag här just för att cyklingen är heeelt sinnesjukt bra i både Göteborg och närliggande kommuner. Jag är också med och arrangerar festivalen som du ser bilden ovan och är uppväxt i Floda :)

Vi har faktiskt en sida där du kan läsa om de flesta bra cykelområdena omkring Göteborg och även se lite bilder. Admin får väl ta bort detta inlägget om det är för mycket reklam. Scrolla längst ner på sidan så hittar du infon.

https://bikemaestro.se/guidade-mtb-turer/

Hoppas vi ses på stigarna!

Senast ändrad:
Öjersjö och Delsjöområdet är bra (där bor vi)
Mölnlycke med bl.a. Finnskogen och Lackarebäck är riktigt bra. Lackarebäck ligger lite mittemellan Mölndal, Mölnlycke o Öjersjö.
Landvetter har en del fin cykling, har inte testat själv men enligt utsago bra.

Kolla på Trailforks så kommer du se var det finns mest stigar. Jag vurmar för Delsjöområdet, vacker natur, fina stigar och nära till stan (kultur och annan gôtt).

Kom till Alingsås. Här finns riktigt fin stigcykling i kuperad terräng. Bra miljö för barn att växa upp i finns också och ett rikt föreningsliv.
Jag ska upp till Alingsås nästa vecka när grabben spelar boll. Hoppas på att hinna cykla med. Försöker använda Strava heatmap för att skapa vettiga rundor. Något speciellt område som du rekommenderar? För kul stig. Inte supersvårt men inte heller bara grusväg...

Jag ska upp till Alingsås nästa vecka när grabben spelar boll. Hoppas på att hinna cykla med. Försöker använda Strava heatmap för att skapa vettiga rundor. Något speciellt område som du rekommenderar? För kul stig. Inte supersvårt men inte heller bara grusväg...
Hej!
I naturreservatet Hjortmarka finns fin lättillgänglig stigcykling. Bra utgångspunkt med parkering är OK Skogshjortarnas klubbstuga. Hade gärna visat dig stigar men är i fjällen nästa vecka.

Tillbaka
Topp