Bästa 20 tums barn MTB??

Claudelin

Medlem
Bästa 20 tums barn MTB??
Söker med ljus och lykta efter en kompetent MTB till min blivande 5-åring. Konstigt nog är Superior Team 20 den i särklass bästa hittills med hänsyn taget till pris, vikt och komponenter. Dock är den slutsåld. Nån som har bra tips?

Krav:

Sub 9kg
Hydr skivbromsar
Grip shift växlar

Bästa 20 tums barn MTB??
Det finns redan många tråd kring 20" barn cyklar.

Woom är fint, men verkar för stor till en 5-åriga (men TS nämnda inte längden, och också inte priset).

Och varför gripshift? Flesta bra (barn)cyklar har trigger.

Klart bästa, med trigger, är Vpace Max20. Min son hade en Canyon Offspring 20, som är också bra, men tyngre.

Edit: ser nu att Max20 har gripshift, så den är klart bästa vid dinna krav.

Senast ändrad:
Bästa 20 tums barn MTB??
Bra tråd, sup team20 såg fin ut. Vart köper man dom när cykelkraft klappat igen?

Letar oxå en ”lätt” mtb 20” med skivbroms

Bästa 20 tums barn MTB??
Nja, beror lite på hur avancerat/snabbt man kör och syftet med cykeln. Grabben är duktig och kör redan hårt och i stökig, skitig terräng.

Bästa 20 tums barn MTB??
Har tittat lite på en Cube acid 200 disc. Bra pris och ok komponenter. Väger dock nästan 10kg. Å andra sidan brukar tillverkarna snåla på däcken och de kan väga typ 500g/st. Går nog att kapa till 200g/st.

Bästa 20 tums barn MTB??
Claudelin sa:
Nja, beror lite på hur avancerat/snabbt man kör och syftet med cykeln. Grabben är duktig och kör redan hårt och i stökig, skitig terräng.

Jag har kommit till insikt att man får köpa efter hur de kör inte hur man vill att de ska köra. Jag kommer att köpa billiga vitus med fälgbroms. Bättre att köpa en ny om de utvecklas snabbt.

Klart grabben ska ha ordentliga grejor om han kör hårt. Jag tycker dock superier ser lite brant ut?
Vpace verkar överlägset om man har råd men kanske bättre att lägga slantarna på en 24a när det blir dags.

Bästa 20 tums barn MTB??
jonte987 sa:
Claudelin sa:

Jag har kommit till insikt att man får köpa efter hur de kör inte hur man vill att de ska köra. Jag kommer att köpa billiga vitus med fälgbroms. Bättre att köpa en ny om de utvecklas snabbt.

Klart grabben ska ha ordentliga grejor om han kör hårt. Jag tycker dock superier ser lite brant ut?
Vpace verkar överlägset om man har råd men kanske bättre att lägga slantarna på en 24a när det blir dags.

+1

Jag had tur att Canyon hade stora rabatter när jag tittade på 20" MTB, så jag köpte en Offspring 20. Min son körde direkt tekniska stigar, så bra geometri lätta växlar och skibromsarna var av nytta. Men flest barn kör slättare stig. Han kör nu en Vpace Max24, som är helt perfekt förutom branta HA.

Tillbaka
Topp